Review: Pankapu

Pankapu, logo, indie

Pankapu is een bijzonder pareltje in de indiegame scene. De game, uitgebracht door Too Kind Studio, doet erg denken aan een mix van Rayman Legends met de moeilijkheidsgraad van oudere Mario sidescrollers. Voor 12 euro heb je een game in handen waarmee je zeker wel even zoet bent. In ieder geval vier werelden om precies te zijn. Lees gauw verder wat Pankapu allemaal nog meer te bieden heeft!

Pankapu The Dreamkeeper

De game start met een welbekende introductie over de strijd tussen goed en kwaad. De wereld Omnia wordt overgenomen door duistere wezens. Om Omnia te beschermen wordt Pankapu als beschermer aangesteld in de hoop dat hij de duisternis kan vernietigen. Het verhaal is vrij standaard, maar door de mooie vertelstem en de unieke personages oogt het wel fris.

Daarbij ziet de game er ook nog eens erg mooi uit, zeker voor een indiegame. De werelden hebben ieder hun eigen thema, maar binnen de wereld wordt er genoeg gevarieerd. De stijl tijdens het gamen doet erg denken aan Rayman Legends, al is dit geen verwijt. Veel games in dit genre lijken qua stijl een beetje op elkaar. Het is wat mij betreft zelfs positief te noemen dat een indiegame zich kan meten met triple A games qua graphics. De strip-achtige manier om bijvoorbeeld het verhaal of tussenfilmpjes te illustreren vind ik origineel en geeft net dat unieke tintje aan deze game.

pankapu, indie

Niet doen, maar denken

In de eerste wereld worden veel features geïntroduceerd. Zo doorloop je de eerste paar levels vrij eenvoudig, puur met het oog om de controls onder de knie te krijgen. Er is dus niet echt sprake van een losstaande tutorial, maar meer een leerproces terwijl je bezig bent. In de eerste wereld kun je alleen nog als zwaardvechter wezens te lijf, maar later komen daar nog twee andere manieren bij. Het is daarnaast ook nog mogelijk om te variëren binnen een bepaalde vechtstijl door middel van zogenoemde Nebula’s. Door al deze mogelijkheden worden de levels ook steeds ingewikkelder.

Op latere momenten in de game veranderde mijn manier van spelen in ‘niet denken, maar doen’ naar ‘niet doen, maar denken’. Het zorgde wel voor wat frustratie, er waren namelijk zoveel items om te verzamelen dat het mij soms onmogelijk leek om elk level 100% te kunnen uitspelen. Gelukkig beschikt Pankapu over een uitgebreid menu, waarin veel controls kunnen worden teruggevonden. Er wordt ook een overzicht gegeven van de nog te verzamelen objecten en is er een map waarin alle levels gemakkelijk terug zijn te vinden. Als bonus worden in een tab alle wezens en objecten beschreven, leuk voor degene die dit interessant vinden.

pankapu, indie

Met vallen en opstaan

Het doorlopen van de levels is in de eerste wereld prima te doen. De basisbesturing is duidelijk en logisch en er komt nog niet teveel op je af. Vanaf wereld twee wordt het echter meteen een stuk moeilijker. De combinatie van meerdere vechtstijlen samen met de veel lastigere levels zorgden bij mij voor aardig wat frustratie. Ik mag me na 15 jaar Nintendo games best een ervaren sidescrolling platform gamer noemen. Deze game past qua moeilijkheid in het rijtje van de oudere Mario games en de Donkey Kong sidescrollers. Gelukkig heeft Too Kind Studio gezorgd voor genoeg checkpoints in een level, maar alsnog gebeurt het me vaak genoeg dat ik grote delen van een level opnieuw moet spelen. De ervaren gamer zal dit kunnen waarderen, maar ik kan me goed begrijpen dat een beginnende gamer gauw zal opgeven.

Zeker de moeite waard

Pankapu lijkt een erg ondergewaardeerde game te gaan worden. Misschien schrikt de goedkope prijs af, misschien de wat dunne verhaallijn. Qua gameplay is Pankapu echt een uitdaging, helemaal wanneer je ook alle objecten wilt verzamelen. Daarnaast is het een prachtig uitziende game die door passende muziek in combinatie met sprookjesachtige werelden zorgt voor een unieke beleving.

Uitgever: Playdius
Ontwikkelaar: Too Kind Studios
Releasedatum:: 19 september 2017