Reviews 2

Review: MediEvil

MediEvil review, Sony

Sony en Other Ocean zagen dat de retro remakes van Spyro en Crash Bandicoot een succes werden en dachten met MediEvil hetzelfde kunstje te kunnen doen. Of dat zou geslaagd succes werd, lees je in deze review!

Vroeger was het altijd beter

Sommige van ons zullen het wel kennen dat wanneer je aan games van vroeger denkt je ervan overtuigd bent dat het toen beter was. Helaas is soms die nostalgische blik niet de juiste wanneer je de game toch weer een keer gaat spelen. Other Ocean heeft met de remake van MediEvil eigenlijk dat gevoel gebracht en dat bedoelen we dus niet positief.
In MediEvil gaan we aan de slag als Sir Daniel Fortesque, een soldaat die in een oorlog met de tovenaar Zarok al snel het leven laat. Echter krijgt hij een tweede kans om zich te bewijzen en wordt hij door een mysterieuze samenloop van omstandigheden weer tot leven gewekt. Met zijn oude harnas om gaat hij natuurlijk volle overgave de strijd aan.
Gelukkig hoef je niet lang te wachten voor je de eerste wapens en een schild krijgt en zul je de wereldkaart van de game snel belopen. Deze game speelt eigenlijk precies zoals het 21 jaar geleden ook was alleen dan met een wat mooiere uitstraling.

Tot op zekere hoogte

Echter komt MediEvil niet zo goed uit de verve als de eerdere genoemde retro remakes. De grafische upgrade is namelijk niet zo goed gedaan, aangezien omgevingen er nogal onscherp en ongeïnspireerd uit. Ook de hogere resolutie zorgt niet voor verbetering, maar laten juist zien waar het aan details schort.
Daarbij komt ook nog dat de game dezelfde humor gebruikt als het origineel. We zijn immers 21 jaar verder en zijn qua humor ook wel verder dan het standaard grappen over stereotypen. Helaas lijkt de ontwikkelaar dat nostalgische gevoel erg belangrijk te hebben gevonden, maar er was veel meer mogelijk geweest om deze game een tweede kans te geven. Immers zat het origineel ook met zijn gebreken.

MediEvil review

Broze botten

Een van die dingen is het feit dat Sir Daniel Fortesque niet echt lekker te besturen is. Dit komt mede door zijn grotere draaicirkel en het feit dat hij niet even weg kan springen of duiken. Bovendien zorgen de wat langdurende aanvallen dat vijanden je makkelijker aan kunnen vallen. In het begin zul je het niet zo merken, maar naarmate je meer vijanden op je af krijgt wel.
Later in de game zul je wel betere wapens kunnen verdienen van andere helden, waardoor de meeste problemen verholpen zijn. Echter gebeurt het dan nog wel eens dat je geraakt wordt door iets en doodgaat. Terwijl je juist de hele tijd het idee had dat je eigenlijk wel lekker ging.
Daarbij wil ik nog wel even gezegd hebben dat de camera je soms ook in de steek laat. Zo staat de camera na een hoek gedraaid waar je eigenlijk niks te zoeken hebt en je dus bepaalde sprongen of vijanden niet goed kunt inschatten. Of zijn er gladde oppervlaktes waar je dan van afglijdt omdat je er verkeerd op landt. Het zijn allemaal kleine voorbeelden van dingen die we in een game anno 2019 niet meer willen zien.

Checkpoints please?!

Een punt van de game waar ik me het meest aan heb geïrriteerd, is het gebrek aan checkpoints. Als je een level niet haalt, doordat een eindbaas je het leven zuur maakt, zul je helemaal opnieuw moeten beginnen. Dat gaat tot het punt dat het niet meer leuk wordt. De levels zijn niet perse moeilijk, sterker nog: de meeste zijn vrij eenvoudig. Echter zitten er soms wat onduidelijkheden in, waardoor je geduld meerdere malen flink op de proef wordt gesteld. Helemaal als je dan vervolgens bij een eindbaas het loodje legt zonder dat je eigenlijk weet wat nou precies de bedoeling was.
Het zou al een hele stuk helpen als je dan net voor deze eindbaas een checkpoint krijgt, zodat je niet al frustrerend eerst het level moet halen. Helemaal als je van het zoeken van collectibles houdt, want die zul je namelijk weer opnieuw moeten verzamelen.
Uiteindelijk is dit een combinatie van de besturing, het camerawerk en slechte instructies van de game. Soms ben je echt aan het zoeken naar wat nou precies de bedoeling is en dat is erg jammer. Gelukkig biedt de game soms een beetje hulp in de vorm van boeken die je handige informatie bieden. Echter kostte het wel pijn en moeite om de controller niet de lucht in te gooien, na de stukken waarin je in smalle gangetjes de weg niet kan vinden of zelfs doodgaat mede door de camerapositie.

MediEvil review

Helaas

Wat dat betreft is het gewoon jammer dat Sony en Other Ocean zo weinig hebben geïnnoveerd met de MediEvil remake. Als ze de bestaande gameplay hadden kunnen verbeteren, hadden we die iets mindere uitstraling voor liefgenomen, maar helaas is het allemaal net niet geworden wat we ervan gehoopt hadden. Als je hierdoor heen kunt kijken, zie je op zicht een vermakelijke hack-and-slash game. Echter heeft deze de tand des tijds niet helemaal weten te weerstaan.

MediEvilUitgever:  Sony
Ontwikkelaar: Other Ocean
Releasedatum: 25 oktober 2019
Platforms: Playstation 4
Gespeeld op: PlayStation 4 Pro

 

 

Hack-and-slash game voor de nostalgie liefhebbers

De MediEvil remake weet helaas zijn potentie niet waar te maken en blijft eigenlijk in oude gebreken hangen. Het camerawerk, de besturing en de onduidelijkheden zorgen er niet voor dat je echt van deze game kunt genieten. terwijl dit soms toch een aardige poging doet.

5.5
Gameplay:
5.5
Grafisch:
4.5
Algehele presentatie:
5.8
Verhaal:
6.2

2 Comments

  • Avatar
    Reply
    Git Gud
    07, 11, 2019 12:07 pm

    Wat betreft de paragraaf over checkpoints: zie mijn user name.

    • Joey Hasselbach
      Reply
      Joey Hasselbach
      07, 11, 2019 5:24 pm

      Haha ja dat ook misschien, maar de game kan ook wel iets vergevingsgezind zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.