Review: Marvel’s Spider-Man

Spider-Man

De Spider-Man series hebben over het algemeen niet een hele goede reputatie. Hetzelfde geldt eigenlijk ook wel een beetje voor Insomniac Games. De ene game van deze ontwikkelaar is nou eenmaal overtuigender dat de ander. Maar weet de combinatie van deze twee dan wel te overtuigen?!

De spijker op zijn kop slaan

Ondanks de niet altijd overtuigende games van Insomniac Games (voornamelijk de Resistance games) weet de ontwikkelaar altijd wel te slagen in de manier waarop de hoofdpersonages door de werelden heen bewogen. Eigenlijk is de enige term die daar het best voor te gebruiken is het Engelse traversal.

In Spider-Man slaagt de ontwikkelaar daar met vlag en wimpel in. Het bewegen door New York City is zo ontzettend soepel en fijn en zo super eenvoudig onder de knie te krijgen. Met een druk op de knop slinger je van de ene naar het andere gebouw. De eerste paar uur zul je echt gaan genieten van hoe gaaf het is om Spider-Man te zijn.

Bovendien zorgt de muziek er ook nog eens voor dat je al een echte superheld gaat voelen. Spider-Man is natuurlijk de bekende buurt superheld al slingerend door de straten van Manhattan zal hij de buurt veilig proberen te houden. Het is dan ook erg verleidelijk om even een blokje om te gaan om even een kidnapping te stoppen of even te kijken of er nog wat slachtoffers te redden zijn na een ongeluk.

Spider-Man

Spider-man of toch wetenschapper

In de game vervult Peter Parker al acht jaar zijn taken als zijn bekende alterego. Zijn baantje als journalist bij the Daily Bugle heeft hij achter zich gelaten en zijn studie heeft hij ook volbracht. Peter werkt als wetenschapper en zowel de wetenschapper als Spidey lijken beide een doorbraak in hun carriere te maken, maar de doorbraak van de een zorgt voor belemmering van de ander.

Terwijl Peter het beste uit deze situatie probeert te halen, komt ook nog een zijn ex MJ om de hoek kijken. Het verhaal focust zich dus niet alleen om de Sinister Six, maar ook vooral om hoe Peter Parker zich als zichzelf en als Spidey staande probeert te houden. Zonder verder in te gaan op het verhaal, kan er toch gesteld worden dat deze erg meeslepend en origineel is.

Uw lokale superheld

Naast de singleplayer van een uurtje of 20 zul je jezelf niet snel vervelen in deze game, want elk deel van de stad is voorzien van allerlei activiteiten. Naast het oplossen van lokale criminaliteit zijn er nog tal van bezigheden. Zo kun je alle bezienswaardigheden in de stad fotograferen, maar ook allerlei uitdagende activiteiten.

Deze worden gedurende het verloop van het verhaal vrijgespeeld en variëren van het uitschakelen van wat vijanden op een bouwplaats tot het onderzoeken van bepaalde gassen die in de lucht hangen. De meeste tijd zul je als Spider-Man beleven, maar ook voor Peter Parker zijn er her en der kleine uitdagingen in het laboratorium te vinden.

Spider-Man

Rake klappen uitdelen

De combat uit Spider-man kennen eigenlijk al een beetje uit de Arkham-games, maar dan met een eigen laagje eroverheen. Spider-man’s zintuigen worden geactiveerd wanneer er gevaar dreigt. Wanneer een vijand je probeert te meppen of neer te schieten, heb je een korte tijd om daar op te reageren. Met kleine groepen vijanden werkt dit erg eenvoudig, maar naarmate de groepen groter worden, zal je je handen vol hebben. Je kunt op deze manier een counteraanval inzetten, maar je kunt ze ook verrassen met een van je vele gadgets.

Deze gadgets variëren van een spiderweb afvuren, tot een elektrische schok of zelfs een bom die meerdere vijanden tijdelijk kan ontwapenen. Deze gadgets kunnen, door middel van het voltooien van zijmissies, worden geüpgradet zodat ze nog sterker worden of meer capaciteit kunnen dragen. Daarnaast zijn er 25 verschillende outfits te ontgrendelen, die elk hun eigen speciale move met zich meebrengt. Deze zijn maar beperkt in te zetten, maar delen extra schade aan of geven je tijdelijk een voordeel.

Naast de outfits en gadgets kan Spider-Man ook in niveau stijgen. Hiermee worden ook vaardigheidspunten verdiend, waarmee bepaalde skills ontgrendeld kunnen worden. Hierdoor blijft de combat steeds verfrissend en zijn er steeds gave manieren om je vijanden knock-out te meppen!

Alhoewel de combat misschien het bekende concept kent, werkt het wel gewoonweg het beste voor een superhelden game. Bovendien biedt Spider-Man nog zoveel opties om het anders aan te pakken. Sommige gevechten kunnen erg uitdagend zijn. In de combat zit dan ook het enige minpuntje dat toch genoemd moet worden. Sommige vijanden reageren soms niet of nauwelijks als je aanvalt of als je in hun buurt bent. Echter als ze dan eenmaal aanvallen, doen ze dat ook met volle overgave!

Spider-Man

De beste superhelden game ooit!

Na deze game ruim 30 uur gespeeld te hebben, kan ik niet wachten tot aankomende vrijdag de day one update komt, zodat de New Game+ feature en de foto modus  er zijn en ik deze game een tweede run kan geven. Insomniac heeft qua gameplay een geweldige game neergezet en ook qua presentatie is de game ook gewoon grandioos. New York was nog nooit zo levendig in beeld gebracht in een game en dat is alleen maar een groot compliment aan de ontwikkelaar. De game speelt super lekker weg en verveelt geen moment. De vele activiteiten die de game te bieden heeft, zijn lekker divers en soms gewoon een goed excuus om even een behoorlijk blokje om te doen. Ik kan gewoon niet anders zeggen dan dat dit gewoon de beste superhelden game is die we ooit gehad hebben!

Gruwelijke superheldengame!

Insomniac is er met vlag en wimpel in geslaagd om van Spider-Man de beste superheldengame ooit te maken. De game speelt lekker weg en het blijft van A tot Z meeslepend en een geweldige ervaring!

9.6