Nieuws Reviews

Review: Life is Strange 2 – Roads

Deze bijzondere game van Square Enix brengt een ode aan de Telltale Games. Helaas kwam recent het nieuws naar buiten dat deze studio heeft besloten te stoppen. Kan Life is Strange 2 dit gat gaan opvullen?

LET OP: spoiler gevoelig

Geen ervaring met deel 1

Life is Strange 2 is voor mij een compleet nieuwe ervaring. Het eerste deel is aan mij voorbijgegaan en ook Telltale games hebben mijn aandacht nooit weten te pakken. Na mijn hands-on tijdens de afgelopen Gamescom werd ik echter gegrepen door dit prachtige verhaal. Het heeft mij ook na de beurs nog beziggehouden. De demo stopte namelijk ook op een cliffhanger moment.

Om niet als een complete beginner aan de game te starten, heb ik mij vooraf wel even kort verdiept in het genre. Zo heb ik een aantal gameplay trailers van The Walking Dead games bekeken en het verhaal doorgelezen van de eerste Life is Strange. Uiteindelijk bleek deze voorkennis uit het eerste deel niet echt nodig, omdat Life is Strange 2 met een schone lei begint. Overigens werkt de Life is Strange series door middel van episodes. Deze review gaat alleen over de eerste episode, aangezien de anderen nog uitgebracht moeten worden.

Een nieuw verhaal

In de game draait het om Sean en Daniel. Twee broers van Mexicaanse afkomst die in een rustige wijk samenwonen met hun vader. Sean is een tienerjongen die zich klaarmaakt voor een heftig schoolfeest. Zijn goede vriendin Diaz helpt hem daarbij en spreekt samen de spullen door die gepakt moeten worden. Hij is ook het enige speelbare personage in deze episode. Hoewel zijn jongere broertje Daniel dit niet is, speelt hij wel een belangrijke rol.

Het verhaal neemt namelijk een mysterieuze twist als Daniel in gevecht raakt met zijn buurjongen. Sean schiet zijn broertje te hulp, alleen loopt de situatie volledig uit de hand. Zowel de vader van Sean en Daniel als de lokale politie bemoeien zich met de vechtpartij. De gemoederen lopen hoog op, waardoor de agent op een ongelukkige manier de vader neerschiet. Op dat moment lijkt een mysterieuze kracht de omgeving compleet te vernielen.

In alle chaos neemt Sean, Daniel mee en vlucht de stad uit. Er volgt een lange reis langs wegen en tankstations op zoek naar een nieuwe plek. Daniel bijkt zich niets van het voorval te herinneren, waardoor Sean een excuus verzint om samen op pad te gaan. Het blijkt echter lastiger dan gedacht om te overleven op bijna niets. Hierin is het maken van de juiste keuze bepalend voor het verloop van de game.

Keuzes maken

Het draait in de game van DontNod Entertainment niet zozeer om knoppenrammende gameplay, integendeel. Het lijkt alsof Life is Strange 2 een interactieve serie is. Het verhaal is goed geschreven en daarbij zeer vermakelijk om naar te kijken. Echter kan de controller geregeld een tijdje weggelegd worden om hiervan te genieten. Het is een totaal andere aanpak dan ik gewend ben van games. Toch zijn de speelbare momenten doorslaggevend voor de rest van het verhaal.

In Life is Strange 2 staan de keuzes die gemaakt moeten worden namelijk centraal. Het zorgt bij mij ook voor een groot herspeelbaarheidsgehalte. Op cruciale momenten in de game wordt om een keuze gevraagd. Als voorbeeld het straatgevecht aan het begin van de game. Sean kan de buurjongen meteen een klap geven of eerst met hem in discussie gaan. Wellicht had het gevecht voorkomen kunnen worden door voor de laatste optie te kiezen. Het opnieuw spelen van de game is hierdoor puur gebaseerd op nieuwsgierigheid.

Wat betreft de gameplay blijft het hier helaas wel bij. Op sommige momenten kan er worden rondgelopen op een onderzoekende manier. Affiches en posters kunnen bijvoorbeeld worden bekeken op aanwijzingen of andere tips. Er is echter qua gameplay nog geen grotere uitdaging dan het maken van lastige keuzes. Wellicht komt hier nog verandering in bij volgende episodes.

Prachtige muziek, beelden iets minder

Het aangrijpende verhaal wordt krachtig ondersteund door de soundtrack. Hoewel de muziek niet altijd prominent aanwezig is, benadrukt het geregeld wel belangrijke beslissingen. Op die momenten komt steeds hetzelfde kippenvel nummer terug. Verder zijn het vooral ondersteunende tracks die ook de wat kleinere momenten voorzien van extra lading.

Een minder positief punt van Life is Strange 2 is de grafische kwaliteit. De beelden voelen wat gedateerd aan en zijn op drukke momenten niet altijd vloeiend. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik de game gespeeld heb op een normale PlayStation 4. Wellicht loopt alles wat soepeler op de PlayStation 4 Pro.

Een complete ervaring, maar niet voor iedereen

Life is Strange 2 is een bijzondere game. Het draait niet zozeer om het besturen van personages of het vlug kunnen indrukken van verschillende knoppencombinaties. De game draait vooral om het vertellen van een boeiend verhaal. Een verhaal waarin wij het verloop kunnen bepalen door het maken van cruciale keuzes. Een sfeervolle soundtrack en prachtige omgevingen zetten dit verhaal alleen maar meer kracht bij. Jammer genoeg laat de grafische kwaliteit soms wat te wensen over. Op een normale PlayStation 4 stottert het beeld vrij vaak en zien de beelden er wat gedateerd uit.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de afloop van het verhaal en kan niet wachten om met episode 2 aan de slag te gaan. Binnenkort dus meer Life is Strange 2!

Uitgever: Square Enix
Ontwikkelaar: DontNod Entertainment
Releasedatum:: 26 september 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, Steam

Een interactieve serie!

Life is Strange 2 vertelt het boeiende verhaal van Sean en Daniel op een eigen manier. Geen heftige spelmomenten waarin de controller het zwaar te verduren krijgt. Het draait vooral om het ervaren en bepalen van het verhaal door soms cruciale keuzes te maken. Misschien niet voor iedereen, maar zeker de moeite waard!

8
9
6.5