Review: LEGO DC Super-Villains

LEGO DC Super-Villains

De nieuwste LEGO game heeft de formule weer iets aangepast en is voor het eerst sinds tijden niet gebaseerd op een film. Lees in deze review onze mening over de game.

Eindelijk een keer de slechterik zijn

In LEGO DC Super-Villains mag je eindelijk een keer de slechterik zijn. Dat is een verfrissing tegenover altijd maar de goedzak zijn. Toch is er niet zo heel veel anders, alleen het verhaal is bekeken vanaf de andere kant, die ook vrij snel omdraait. Je mag als slechterik de wereld redden van een nieuw kwaad, wat toch een beetje het idee van super villain teniet doet. Toch is het leuk om met de rijke keuze aan DC Super-Villains aan de slag te gaan.

In de game zijn de leden van de Justice League weggezapt door de Justice Syndicate, de Justice League van Aarde 3. De Justice Syndicate heeft van iedere superheld een alternatieve versie, zoals Owlman (Batman) en Mazahs (Shazam). Al snel merk je dat deze nieuwe superhelden niet helemaal netjes zijn en moet jij met de super slechteriken daar een stokje voor steken. Als slechterik duldt je ten slotte geen concurrentie. Eerst doe je dat door de villains te verzamelen, later een voor een het nieuwe syndicate te verslaan.

Feitelijk ben je dus de slechterik die nog grotere slechteriken moet verslaan. De humor die door de game heen is, net als in de meeste LEGO games, hartstikke leuk voor zowel jong als oud. Zo’n beetje alles wat er gezegd wordt in cutscenes is bedoeld om een glimlach te veroorzaken. Dat lukt ook vaak, van de kleine grapjes als ‘defecte audio opname’ terwijl er net iets belangrijks gezegd wordt, tot een rapportage over krokodillen die niet geschikt zijn als huisdier. Gelukkig worden ondanks de continue aanwezigheid de grapjes niet vervelend.

Aan het begin van de game mag je zelf een personage maken, die in de hele game aanwezig zal zijn. Je kan hem of haar zelf een superkracht meegeven en door de game heen krijg je steeds meer krachten. Deze krachten heb je uiteraard nodig om de puzzels die je tegenkomt op te lossen. De meeste levels hebben ook puzzels die je niet kan oplossen met het clubje dat je bij je hebt, maar daarvoor kan je later terugkomen met een door jou samengestelde groep.

LEGO DC Super-Villains

Open wereld

Natuurlijk heeft ook deze LEGO game een open wereld. In DC Super-Villains is die groter en gevarieerder dan de eerdere games. De meeste LEGO games hebben een open wereld die voornamelijk bestaat uit 1 stad, of iets anders waar er 1 van is. In DC Super-Villains is dit een reeks kleinere gebieden die variëren van een moeras tot bekende DC plekken. Ook is er op elke hoek van de straat wel iets te doen, maar niet te veel. hierbij is een fijne hoeveelheid variatie. Zo zijn er nog steeds races, maar niet te veel, nog steeds zij-missies, maar ook niet te veel en gevarieerder.

Elk gebied heeft een eigen reeks uitdagingen die je kan voltooien, maar optioneel zijn. Deze kan je op de kaart tevoorschijn toveren door in het gebied de stadskaart te te vinden. Dit is gewoon een publieke kaart die je ook in het echt op verschillende plaatsen vindt, maar deze zet al je interessante plaatsen op de kaart. De interessante plaatsen zijn in dit geval de beginplaats van een race, een losse gele brick of bijvoorbeeld een slechterik die je hulp nodig heeft.

De bekende LEGO formule

Ondanks dat er een paar leuke nieuwe dingen zijn in LEGO DC Super-Villains is het nog steeds de bekende formule. Zo heb je een serie krachten die je moet inzetten om de puzzels in de game op te lossen, waarbij ieder personage een eigen kracht heeft. Je hebt nog steeds de zilveren objecten die met een ontploffing moeten worden gesloopt, de gouden met hitte enzovoorts. Dit zorgt ervoor dat je snel de controls in de game onder de knie hebt. Helaas is dit ook iets wat we eerdere hebben gezien en dus niet meer zo boeiend is. Het onderwerp van de game, in dit geval DC Super-Villains, moet je dus aanstaan, anders zal je de hele game niet erg interessant vinden.

Ook in deze LEGO game is er weer een veel te groot raster aan personages. Hierdoor zal je buiten de campaign om waarschijnlijk alleen maar met snelle, vliegende of jouw favoriete spelen. Ook zal je de meeste personages weinig tot geen aandacht geven, niet omdat je ze dat niet gunt, maar simpelweg omdat het er te veel zijn. Dat is jammer, want de meeste personages zijn goed uitgewerkt, van kloppend uiterlijk met hun comicbook tegenhanger tot voicelines die prima gedaan zijn.

De paar nieuwe toevoegingen aan het bekende LEGO game concept hebben LEGO DC Super-Villains goed gedaan. De game geeft een andere kijk op de bekende super villains en dat is altijd leuk. Ook is de personage maker aan het begin van de game leuk, je kan zelf je eigen slechterik maken die daadwerkelijk in de game en cutscenes meedoet.

LEGO DC Super-Villains is er eentje die leuk is voor iedereen die iets met DC comics heeft. Alle bekende en minder bekende personages komen in de game voor, met een flinke dosis LEGO humor. Ook als je niets hebt met de DC personages kan dit een leuke game voor jou zijn, maar dan zal hij minder aanslaan. Eigenlijk is het net als iedere andere LEGO game, heb je wat met het onderwerp? Dan is het een supertoffe game. Heb je er niets mee? dan is het weer een volgende LEGO game en kan je beter wachten op de volgende.

Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment
Ontwikkelaar:
Tt Games
Releasedatum: 16 oktober 2018
Platforms: Xbox One, Switch, PlayStation 4, pc

Een leuke LEGO game

LEGO DC Super-Villains is een leuke LEGO game, zeker als de DC Super-Villains tof vindt. De game brengt een paar leuke nieuwe dingen, die de LEGO games net even een stapje verder brengen. De humor in de game is het beste, alleen al daarvoor is de game het spelen waard.

8.3
8.5
8