Review: Kirby Star Allies

Kirby Star Allies

Na de terugkeer van Mario en Link op de Nintendo Switch is het de beurt aan de volgende Nintendo-klassieker die zijn opwachting maakt op de nieuwste console. Kirby is terug met Kirby Star Allies. Een heerlijke co-op sidescroller vol met hartjes, sterren en kleurrijke droomwerelden.

Het is weer chaos in Dream Land als er een kwaadaardig paars hartje verschijnt dat alles inwoners van Kirby’s wereld helemaal gek maakt. Zo gaat King Dedede weer al het eten stelen. Aan Kirby dus weer de taak om alles weer terug te brengen naar wat het was. Dit doet het roze wolkje natuurlijk op de kenmerkende, vrolijke manier die we van hem gewend zijn en deze keer heeft hij de mogelijkheid om een aantal vriendjes te maken die hem op zijn reis vergezellen.

Kirby is terug en deze keer neemt hij een scala aan vijanden mee als vrienden!

With a little help from my friends

Kirby Star Alliesbood mij een van de fijnste co-op ervaringen die ik ooit gehad heb. Door het gooien van hartjes worden vijanden vrienden en zo kan ik drie wezentjes meenemen op mijn zoektocht naar de kwaadaardige hartjes. Vier spelers is dus het maximaal aantal dat Star Allies biedt en de plezier die je beleeft is gewoon geweldig! Met een simpele handeling die je met je Joy-Con verricht (het indrukken van L en R), doe je mee en je stapt met een druk op de knop (X, ofwel de rechter knop op de Joy-Con), ook weer uit. Ideaal als je effe naar het toilet moet, net gebeld wordt, moet appen en weet ik wat er allemaal kan gebeuren tijdens zo’n gamesessie.

Natuurlijk zijn in Kirby verschillende elementen (vuur, ijs, wind, elektriciteit) aanwezig en mocht je personage een wapen vasthouden, bestaat er de mogelijkheid om dat wapen een elemantal power-up te geven. Een vuur, ijs, wind of elektrisch wapen dus. Sommige transformaties van Kirby (want ja, hij kan natuurlijk nog steeds vijanden opslokken en in die vijand veranderen), kunnen ook door een element geboost worden, om meer schade aan de te richten.

Met vier spelers door de campaign vliegen is leuk, maar dit brengt de moeilijkheidsgraad, vooral in het begin, flink naar beneden. De bazen die we mid-level moeten verslaan gaan binnen tien seconden neer en de meeste eindbazen houden het ook niet langer dan twee minuten uit tegen ons team van kleurrijke personages. Alleen de eindbazen van de werelden bieden meer weerstand, schurken als Dedede en Meta Knight heb ik het dan over. Ook de elf-achtige slechteriken van het hele verhaal vormen wat meer uitdaging.

Het spelen met zijn vieren is niet alleen nuttig om bad guys in recordtempo neer te krijgen, de teamwork-mechanics die Nintendo ons voorschotelt hebben ook genoeg diepgang. Zo komen Kirby en zijn team geregeld een platform tegen waarop een teamwork opdracht staat te wachten, een soort minigame eigenlijk. Zo moet je soms vliegen op sterren en onderweg alles kapot knallen terwijl je kan wisselen tussen de personages die de sterrenkaravaan zullen besturen. Er zijn momenten waarop je met zijn allen een brug vormt over een afgrond om middels een minigame, waarin een personages met een sleutel de afgrond moet oversteken om een nieuw gedeelte van het level te ontdekken.

Na het voltooien van elk level volgt natuurlijk een vrolijk dansje op de kenmerkende Kirby-soundtrack.

Besturing waar je van gaat houden

De besturing van de game zorgt ervoor dat het plezier alleen maar toeneemt. Met de kleine Joy-Cons zou je denken dat het wat minder makkelijk spelen is als iedereen zo’n Con moet vasthouden, maar niets is minder waar! Ik heb echt wel een van mijn vrienden horen vloeken over die te kleine Joy-Con, maar de overdonderende meerderheid van de personen waarmee ik gespeeld heb, komt toch echt tot een andere conclusie: de besturing is gewoon lekker simpel en doeltreffend. Als je vijf minuutjes meespeelt is alles duidelijk. Alle handelingen, behalve het instappen in de game, hebben één enkele input.

Elke boost zorgt voor het toenemen van de aanvalsschade, maar ook voor een elemental effect.

Grafisch weer van hoog niveau

Ik ben zeer te spreken over de presentatie in Star Allies. Kirby en zijn makkertjes lopen rond in prachtige kleurrijke werelden. Dream Land ziet er mooier uit dan ooit en het ruimtelandschap dat we later in de game bezoeken vormt voor mij toch wel het hoogtepunt. Het kleurenpalet van Star Allies is, geheel naar verwachting, overweldigend kleurrijk en vrolijk. De felgele sterretjes die elk level voorbij komen, het groene cartoonachtige landschap van Dream Land. Net zoals bij Mario Odyssey het geval is, wordt ik gewoon onwaarschijnlijk vrolijk van de uitstraling die Kirby op de Nintendo Switch heeft en dat valt alleen maar te prijzen.

A
Een van de team-minigames. Één stuurman voorop en de andere spelers moeten schieten.

Kom maar binnen hoor!

Kirby Star Allies is een ongetwijfeld een voltreffer bij binnenkomst op de Nintendo Switch. Nintendo lijkt te begrijpen waar het in gaming vooral om draait: onvervalst en oprecht plezier. De mannen in de leeftijd van 23 tot 25, waarmee ik deze game gespeeld heb, veranderden stuk voor de stuk in de knulletjes die zij in de jaren negentig waren. Kirby debuteert dus zéér overtuigend op de Nintendo Switch en ik ben zeer benieuwd welke klassieke collega hem achterna komt!Review: Kirby Star Allies