Nieuws Reviews

Review: GO VACATION

GO VACATION, Nintendo, Bandai Namco

Een zomerse Wii Sports-achtige multiplayer game vlak voor het begin van de zomervakantie. Klinkt als een gouden combinatie, toch? Lees gauw verder of deze heruitgave uit het Wii tijdperk de moeite waard is.

Meer dan 50 miniminigames

GO VACATION wekte op papier mijn nieuwsgierigheid. Kawawii eiland op eigen houtje ontdekken, terwijl de minigames zorgen voor progressie in de game. Hoewel aan deze belofte wordt voldaan, is de uitwerking niet helemaal geslaagd.
Kawawii eiland is onderverdeeld in vier verschillende resorts. Als startpunt is gekozen voor het strandresort, waar allerlei minigames te vinden zijn die daarbij aansluiten. Denk aan surfen, diepzeeduiken en bootracen. De receptie van elk resort is de rode draad in het ontdekkingsavontuur. Zij wijzen de weg naar alle minigames in het gebied waar je bent. Het behalen van één van deze minigames bezorgt de speler een stempel. Hiermee kunnen nieuwe gebieden of andere beloningen worden vrijgespeeld. Jammer genoeg zijn veel minigames erg simpel, onduidelijk in de besturing of niet interessant om vaak met vrienden te spelen. Zelfs als de game gericht is op jonge kinderen, denk ik dat veel games nog steeds te simpel zijn. Er zit weinig diepgang in, waardoor het niet de moeite waard is om ze nog eens te spelen. In Wii Sports kon het bowlen of tennissen bijvoorbeeld nog anders uitpakken door een andere tactiek toe te passen. GO VACATION is hierin beperkt. Daarnaast spelen er nog andere irritaties.

GO VACATION, Nintendo, Bandai Namco

Heeft de game een poetsbeurt gehad?

Bandai Namco heeft naar mijn mening weinig gedaan aan de verouderde game uit het Wii tijdperk. De Wii beschikte nog niet over HD kwaliteit en heeft in vergelijking met de Switch veel mindere hardware. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, tenzij een uitgever weigert om een game te voorzien van een update. De grafische kwaliteit is wel opgepoetst, zodat het op de huidige TV’s niet pijn aan de ogen doet. Echter hadden ze ook nog wel even naar de game zelf kunnen kijken.
Een grote irritatiefactor zijn de vele laadschermen. Zelfs Breath of the Wild had er een stuk minder. Ik vind het een serieus probleem dat hier niets aan is gedaan. De Switch is sterk genoeg om GO VACATION te kunnen draaien, met gemak zelfs. Al die laadschermen zijn onnodig en zeer storend. Verder is de besturing erg onlogisch. Het geven van gas is bijvoorbeeld de Y-knop of praten met iemand de X-knop. Het blijft uiteindelijk de keus van een uitgever om knoppencombinaties te kiezen. Echter snap ik niet waarom dan niet voor de handige weg is gekozen.

De open wereld

Ondanks de laadschermen en de besturing is het idee van een Wii Sports open wereld game wel tof. Het vrij kunnen rondrijden, rondvaren, rondlopen, rondvliegen enzovoorts is erg leuk. De verschillende gebieden met elk hun eigen sfeer zijn goed uitgewerkt. Zo is het sneeuwresort in de avond erg mooi en het cityresort heel gevarieerd. De game is ook volledig in het Nederlands, inclusief uitspraken van Mii’s in de resorts. Er is genoeg te doen en te verkennen buiten de minigames om. Zo is er de mogelijkheid om zelf een huis in te richten en kunnen er extra beloningen worden verdiend door hoger te scoren in minigames. Sommige aspecten uit de game zijn daarom ook niet slecht. Jammer genoeg zijn de belangrijkste punten niet goed uitgewerkt of niet goed aangepakt.

GO VACATION, Nintendo, Bandai Namco

Niet iedere game is geschikt om opnieuw uit te geven

Bandai Namco (en Nintendo) hebben te weinig gesleuteld aan GO VACATION om het een waardige Switch game te noemen. De minigames zijn zelfs voor jonge spelers niet erg uitdagend, de laadschermen zijn naar en de besturing is verwarrend. Daarmee liggen de minpunten bij de belangrijkste aspecten van een game. Het open wereld idee is leuk uitgewerkt en het kunnen rondrijden in veel verschillende voertuigen is tof. Echter kan dit de rest niet goedmaken. Hopelijk kan er nog iets gedaan worden aan de laadtijden middels een update, dan herzie ik mijn score. Voor nu zou ik deze laten liggen totdat de prijs ver genoeg is gedaald.

Uitgever: Nintendo
Ontwikkelaar: Bandai Namco
Releasedatum:: 27 juli 2018

Zelfs jonge kinderen vinden deze game te simpel

Hoewel GO VACATION een tof idee heeft, namelijk het combineren van een open wereld en het spelen van zomerse minigames, is de uitwerking onder de maat. Minigames zijn te simpel, de vele laadschermen onnodig en de besturing onlogisch. Op het moment is de game zijn prijs niet waard.

4.7
Minigames:
4.5