Review: FIFA 20

FIFA 20 EA

Na veelgehoorde kritieken op de minimale verandering die het vorige deel met zich meebracht is het inmiddels tijd om Fifa 20 eens goed onder de loep te nemen. Zijn de vernieuwingen die de game dit jaar kenmerken genoeg om zowel de mainstream als de doorgewinterde voetbalfan een jaar lang te bekoren?

Weg met de plak

Hoewel de marketingmachine rondom FIFA 20 groots inzette op de nieuwe ‘Volta’ modus moet geconcludeerd worden dat de meest fundamentele verandering zich laat zien in de gameplay. Een van de kritiekpunten die Fifa al sinds het begin van de serie kende was het gevoel dat de bal aan je spelers vastgeplakt zat: passes kwamen perfect aan, de bal controleren ging bijna altijd zonder fouten en een halve bal die tussen twee spelers in viel kwam nagenoeg niet voor. Fifa 20 heeft daarentegen een aantal flinke upgrades in de gameplaymechaniek gekregen.

Het spel is voelbaar trager geworden en hoewel de snelle tiki-taka manier uit de vorige Fifa delen gewaardeerd werd door veel gamers is het iets langzamere spel op het veld geen enkel moment storend. De spelers bewegen iets minder snel maar reageren daarentegen directer op de input die vanuit controller geleverd wordt. Dit geeft je het gevoel dat je meer controle hebt over de bewegingen van je veldspelers wat de irritatie van een speler die eerst zijn animatie af moet maken voorkomt.

Extra knap is dat EA erin geslaagd is de bewegingen vloeiend te houden door het toevoegen van een flink aantal nieuwe animaties. Dit mag met recht een flinke upgrade genoemd worden ten opzichte van het vorige deel. Tel daarbij op dat de manier waarop je spelers een bal aannemen er nu daadwerkelijk voor zorgt dat je in een draai door kan of een seconde langer nodig hebt om de controle te hervinden en duidelijk wordt dat EA eindelijk iets aan het gevoel van plakkerigheid heeft gedaan.

FIFA 20 Review

Op de brommer

Een ander punt dat in zowel negatieve als positieve manier opvalt is het dribbelen aan de bal. De snelheid van je aanvallers maakt nu namelijk echt een verschil. Zo zal je wanneer je met bijvoorbeeld Neres op de flank speelt, een flink aantal keer per wedstrijd een tragere verdediger voorbij kunnen sprinten. Hoewel dit realisme iets is waar de community al jaren om vraagt zorgen de veranderingen ervoor dat vlugge spelers al snel te krachtig aanvoelen. Dit wordt versterkt doordat het uithoudingsvermogen van je speler ervoor zorgt dat je de gehele wedstrijd rushes kan blijven maken. Hoewel dit in patches waarschijnlijk wel enigszins verholpen gaat worden verpest het, vooral in de online modi, toch een beetje de lol.

Het dribbelen an sich voelt daarentegen aan alsof je meer controle hebt over wat je doet. Zo reageer je sneller in een-op-een situaties en is de trukendoos net iets makkelijk in te zetten. Dit geeft een extra dimensie aan je aanvalsspel en zorgt voor een leuke dynamiek tussen aanvallen en verdedigen.

Tactisch tackelen

Over verdedigen gesproken. Ook hier is in Fifa 20 het nodige aangepast. Zo werd al duidelijk dat snelle aanvallers in sprintduels wel erg vaak het voordeel hebben. Daar staat tegenover dat je AI-medespelers strategischer anticiperen op looplijnen van je tegenstander. Ook is het van belang om een situatie goed in te schatten en niet te snel te happen, want één verkeerd getimede tackle en je verdediger staat stil terwijl de tegenstander in zijn eentje op de keeper afstormt. Er zit een kleine learning curve in om het verdedigende spel onder de knie te krijgen maar als je eenmaal doorhebt waar en hoe je een tackle het beste in kan zetten zal je stukken beter in staat zijn de aanvallende intenties in de kiem te smoren.

FIFA 20 Review

Volta

Fifa’s nieuwe Volta Football modus is de opvolger van ‘The Journey’ en hoewel de communicatie van EA velen deed geloven dat Fifa Street een weder zou keren in Fifa 20 blijkt dit in praktijk toch iets anders te liggen. Hoewel de modus volledig draait om straatvoetbal, zit er weinig tactische diepgang in. Ook worden trucjes niet beloond en is het scorebord de belangrijkste graadmeter.

Het verhaal achter de modus is dat jij je met een zelfgecreëerde speler in een team opwerkt tot het WK straat- & zaalvoetbal. De potjes die je naar het kampioenschap toe leiden blijven zelf helaas zeer beperkt en missen de underground flair die zo kenmerkend is voor het straatvoetbal. Deze modus blijft hierdoor wat flets al zou het, mits hij beter uitgewerkt wordt in de aankomende jaren, een prima basis kunnen vormen voor een herintroductie van straatvoetbal in gaming.

FUT & Carrière modi

Verder hebben overige modi als FUT & de Carrière modus qua menu’s een nieuw likje verf gekregen maar daar blijft het dan ook bij. De interviews voor en na wedstrijden tijdens je carrière zou voor wat extra beleving en diepgang kunnen zorgen maar als je van journalisten telkens precies dezelfde vragen gesteld krijgt wordt het antwoord geven zeer eentonig. Wel moet vermeld worden dat er op het moment dat deze recensie geschreven wordt zeer veel klachten zijn over bugs in de carrière modus. Tijdens mijn week van intensief spelen ben ik nog geen bugs tegengekomen, maar gezien de ophef zal EA snel waarschijnlijk snel aan de slag moeten gaan om de bugs uit het spel te patchen.

Wat betreft FUT heeft EA dit jaar weinig vernieuwingen doorgevoerd en waarom zouden ze ook? De modus zit de laatste jaren al zo solide in elkaar dat grote veranderingen de franchise waarschijnlijk meer zouden schaden dan goed doen.