Review: Far Cry 5

Far Cry 5

Ubisoft maakte twee jaar geleden de keuze om naar de prehistorie te gaan met Far Cry Primal. Deze keuze pakte eigenlijk goed uit, maar was na een deel wel genoeg voor de Franse uitgever. In Far Cry 5 keren de wapens weer terug, maar ook de psychopathische antagonisten.

Het groentje in het dorp

In Far Cry 5 heeft Ubisoft voor het eerst de strijd niet in een ver exotisch land laten plaatsvinden, maar landen als Thailand en Bolivia zijn ingeruild voor een staat in Amerika, namelijk Montana. In Hope County is namelijk een sekte bezig behoorlijk om uit de klauwen te groeien. Echter zijn ze niet schuw om wapens, drugs en geweld te gebruiken en is het aan jou om hen een halt toe te roepen.

Samen met de sheriff en twee bewaarders ga je op Joseph Seed af om hem te arresteren, echter voor je het in de gaten hebt, breekt de hel los en wordt je gewaakt op een eiland door een onbekende man. Je staat er alleen voor en moet ook nog even uit zien te vogelen wat er met je collega’s is gebeurd.

Iets wat ik erg jammer vond, is dat jouw personage geen stem heeft en alles over zich heen laat komen. Hij wordt voortdurend op de proef gesteld en laat niets weten. Hij accepteert het allemaal en doet wat hem gevraagd wordt. Hierdoor krijg je toch minder een band met je eigen personage, maar dat mag de pret over het algemeen niet drukken.

Far Cry 5
In de game kunnen spelers ook vanuit de lucht aangevallen worden

Typisch Far Cry, maar dan toch anders

Vanaf het moment dat je dan eindelijk van start gaat met het afbouwen van de onderdrukking door de sekte zul je de typische gameplay van Far Cry gaan herkennen. Je komt in een open wereld terecht en moet diverse taken volbrengen om een regio te bevrijden. Deze taken variëren van het bevrijden van gijzelaars, het kapot maken van voorraden en shrines tot het helpen van de lokale bevolking.

Echter zit er wel degelijk wat verandering in de game in vergelijking met de eerdere delen. Zo is de mini map verdwenen en hoef je geen torens meer te beklimmen om voorwerpen, missies en personages in de buurt te vinden. Ubisoft wilde een wat “natuurlijker proces” en dat werkt erg goed. De omgeving waar je bent, wordt op de kaart meteen opgelicht en door het praten met de bevolking en het lezen van brieven, kun je er achter komen wat zich in dat gebied schuil houdt.

Ubisoft is er weer in geslaagd om een waanzinnig mooie wereld neer te zetten, die deze game in petto heeft. De game oogt in alles enorm levendig en je zou soms bijna vergeten wat er eigenlijk gaande is. De open wereld kent niet alleen veel zij-missies, die overigens behoorlijk variërend zijn, maar ook nog andere activiteiten zoals vissen, korte races en het speuren naar prepper-voorraden.

De beer ‘cheeseburger’ is een van je guns for hire

Niet al te gestoorde antagonist

In eerdere delen wisten de antagonisten behoorlijk indruk te wekken met alleen al hun verschijning. Zo kunnen we de bekende spreuk van Vaas nog wel herinneren, maar in dit deel lijkt Ubisoft een wat serieuzere man neer te willen zetten. Joseph Seed heeft namelijk wel degelijk een punt, want hij is niet blij met de federale overheid en de link van geloof en wapenbezit zijn namelijk niet echt bepaald fictie meer.

Echter is Joseph niet bepaald onder de indruk van de ‘Rookie’ die samen met zijn vrienden het op durft te nemen tegen een heel leger van Project at Eden’s Gate (ook bekend als Peggies). Dus wordt het tijd om zijn aandacht te trekken en dat doe je door zijn broers en zus (die elk een regio in handen hebben) uit te roeien en daarmee de woede van de ‘vader’ op je hals te halen.

Zoals eerder gezegd moet je broers Jacob en John, en zus Faith langzaamaan het gras onder hun voeten vandaan trekken, om vervolgens de strijd met hen aan te gaan. Ze zullen je niet ongeschonden je gang laten gaan en zo nu en dan toch echt even inspringen. Elk personage heeft zo zijn eigen manier om je ervan te overtuigen dat wat zij doen niet echt slecht is, maar een deel van “God’s plan” is.

Far Cry 5 review
Hope County is het decorstuk van een slagveld tussen de bevolking en de sekte

Vrijheid in keuze

In Hope County kom je een negental mensen en/of dieren tegen die aan je zijde kunt roepen als ‘guns for hire’. Deze vaste negen personages zul je eerst moeten helpen, voordat ze jou een helpende hand bieden. Elk personage heeft zijn voordelen, zoals Boomer (een hond) die vijanden kan spotten, maar ook aanvallen en hun wapens mee terug nemen. Zo zijn er ook personages die je kunnen ondersteunen met dekkingsvuur vanuit de lucht of vanaf de grond assisteren met het neerknallen van de Peggies.

Daarnaast heb je ook nog een skill tree waarin je vaardigheden kunt vrijspelen, maar ook handige gadgets, meer health en grotere ammunitiecapaciteiten kunt ontgrendelen. Bovendien kun je bij de lokale wapensmid verschillende wapens kopen, huiden van dieren verkopen en natuurlijk ammunitie aanschaffen.

Naarmate je vordert, kun je zelf bepalen hoe je de diverse missies speelt. Ga je liever voor een wat sneaky manier, kun je jouw wapens voorzien van geluidsdempers en kun je met melee-aanvallen je vijanden geruisloos neer meppen. Wil je liever al knallend en alles opblazend je een weg banen door Hope County, is daar ook alle gelegenheid voor. Je moet alleen wel zorgen dat je op jouw speelwijze ook de juiste personages zet en de juiste wapens gebruikt.

De familie Seed probeert je steeds te overtuigen van hun gelijk

Creatief in de Arcade modus

Mocht je de singleplayer helemaal hebben gezien, is er ook nog een arcade modus. Hierin ga je de strijd online aan en in levels die je zelf kunt maken. Of je kiest er gewoon voor om mee te doen aan een van de talloze maps die nu al door de community gemaakt zijn. Zo is er een map gemaakt op het iconische Dust uit Counter-Strike, maar ook Nuketown uit Black Ops en nog veel meer.

Je kan dus niet alleen de maps maken, maar ook bepalen onder welke omstandigheden er gespeeld wordt en welke wapens er gebruikt worden. In deze maps kun je bijvoorbeeld team deathmatch spelen en is zeker een leuke toevoeging aan een geweldige game. Bij het maken heb je keuze uit facetten uit andere Ubisoft games zoals Watch Dogs en Assassin’s Creed.

Arcade is een van de twee multiplayer opties, de ander is co-op. Je kan een vriend of vriendin uitnodigen in jouw game en die kan jouw daar helpen met een missie, of gewoon lekker losgaan in Hope County. Degene die erbij komt, bewaart zijn behaalde skillpoints en kan die uitgeven in zijn game, maar de progressie, zoals behaalde missies, gaat niet mee.

Far Cry 5 een geweldige ervaring in Hope County

Far Cry 5 laat zien dat er nog genoeg te vertellen valt in het Far Cry-universum. De wereld is een grote speeltuin en die verveelt eigenlijk nooit. De game kent misschien niet een heel diepgaand verhaal, maar de manier waarop deze gepresenteerd wordt, is wel degelijk interessant. De game kent wel wat minpuntjes, zoals wat framerate probleempjes en dat er af en toe wat gebouwen of voorwerpen wat later ingeladen worden. Echter geeft de game mij van A tot Z een positief gevoel.

8.0
8.8
7.5