Review: Eastshade

Eastshade

Schilderen kan je leren. Je hoeft maar even naar Youtube te surfen, Bob Ross in te toetsen en voor je het weet ben je “happy little trees” aan het neerkalken alsof je al jaren niks anders doet. Met nog minder moeite maak je een schilderij in Eastshade, maar die kan je dan niet kwijt op Marktplaats. In deze “Skyrim-light” wacht je een wereld op die smacht om vereeuwigd te worden. De game was al eerder dit jaar uit op PC, maar pas sinds kort speelbaar op de PS4. Deze review gaat over deze nieuwe uitgave.

My art will go on

Na schipbreuk te lijden, kom je aan in het havenstadje Lyndow. Als laatste wens van je moeder ben je hierheen gevaren om haar een laatste eer te bewijzen en haar te herdenken. Het hoofddoel van Eastshade is om vier schilderijen te maken van plekken die belangrijk waren voor je moeder en die aan haar op te dragen. Tijdens het zoeken naar deze plekken zal je verschillende kleurrijke figuren ontmoeten en taken voor hun moeten vervullen om je verder te brengen in deze serene wereld.Eastshade

Talk, craft, paint, repeat

Wanneer je nieuwe locaties ontdekt groeit ook je inspiratiemeter, die je nodig hebt om te kunnen schilderen. Vervolgens zoek je hout en stof bij elkaar om een canvasdoek te craften. Door met de NPC’s te praten, kom je er achter waar ze een schilderij van willen. Vervolgens trek je de natuur (of stad) in om het vast te leggen op een doek. Ook zul je voorwerpen zoals een vlot maken om naar een ander gebied te kunnen reizen en koop je een jas in de stad om niet te bevriezen na zonsondergang. Verder kun je fast-travel thee brouwen, wat erg handig is zodra je meer plekken van Eastshade ontdekt hebt. Naast het maken en verkopen van schilderijen zul je vooral fetch-quests doen en heb je vaak de keuze wie je helpt en wie je een dikke middelvinger geeft. Dit geeft de game wat interessante good/evil keuzes en heeft het invloed in welke staat je de “mensen” van Eastshade achterlaat.

Nice to chimpansee you

Wat als eerst opvalt is dat de bewoners van Eastshade antropomorfische dieren zijn. Dat wil zeggen dat het dieren zijn die rechtop lopen, kleding dragen en Engels praten (met meerdere soorten accenten). Het feit dat de boswachter een beer is en de kapitein van een schip een aap, heeft verder geen invloed op hun persoonlijkheid, maar voegt vooral wat meer fantasie toe aan het geheel. Al vrij snel leg je meerdere contacten met deze harige figuren en leer je alle geruchten die in de ronde gaan. De dialogen die hieruit voortkomen zijn over het algemeen erg vermakelijk en de stemacteurs verdienen alle lof voor hun levendige bijdrage.Eastshade

Beter goed gestolen dan slecht geschilderd

Een wereld die qua uiterlijk erg veel wegheeft van een grote speler op RPG-gebied, namelijk die van de Elder Scrolls games. Als Skyrim een schilders-guild had, dan hadden de missies waarschijnlijk heel erg op die van Eastshade geleken. De game leent qua atmosfeer, muziek en graphics heel veel van deze en zijn voorganger Oblivion. De hele conversatie interface met dialoog opties lijken regelrecht overgenomen te zijn en de muziek heeft dezelfde elegante harpklanken die de ervaring nog dromeriger maken.Eastshade

Glitch please

Helaas deelt het ook de aanwezigheid van een hoop glitches en bugs. Zo had ik het ene moment een hengel gekocht om mee te vissen en bleef deze haken achter een rots, waarna deze compleet verdween uit het spel. Hierna kon ik hengels kopen tot ik een ons woog, maar vissen hiermee was uitgesloten. Ook crashte de game een aantal keer tijdens mijn pakweg 12 uur durende avontuur. Wat op zich niet enorm vervelend is, aangezien de game ook vaak autosaved. Ondanks dat raad ik jullie aan vaak je spel op te slaan!

There and back again

Wat mijn bezoek aan Eastshade het meest waardevol maakte waren de vele onverwacht bijzondere ervaringen met zijn inwoners. Zoals de verbeten architect die als een kluizenaar in een verlaten toren woont. En door met hem te praten en een schilderij voor hem te maken, ervaar hoe zijn hele houding veranderd. Of een groep wetenschappers in het Poolgebied die geteisterd worden door vreemde geluiden en figuren buiten hun kamp. Om er vervolgens achter te komen dat de oorzaak helemaal niet zo bovennatuurlijk is. Of het gekke vogel vrouwtje die een schilderij van een Hoo-Hoo vogel wil (Spoiler alert: het is een uil). Dit is naar mijn mening wat Eastshade de moeite waard maakt.

Tussen kunst en kitsch

Eastshade is een zeer charmante wereld vol met opmerkelijke karakters en situaties. De game heeft zo zijn tekortkomingen op technisch gebied en het schilderen is meer een vorm van veredeld screenshots maken, maar het is een game die duidelijk met liefde gemaakt is en een hoop memorabele herinneringen te bieden heeft, ook al kun je deze niet aan je muur hangen.

7.4
8
gameplay: