Review: Bravo Team

Bravo Team

Supermassive Games stampt de ene na de andere VR-game uit de grond. Met Bravo Team maakt men de eerste cover-based shooter voor de VR-headset. Het concept klinkt gaaf, maar of dat ook goed uit de verf komt?!

Dekking zoeken, schieten en weer verdergaan

Bravo Team is dus een cover-based shooter met een flinterdun verhaal dat eigenlijk gewoon een excuus is om al knallend een weg naar het eind te zoeken. Het idee is erg leuk, maar de uitvoering is nogal slecht. Je zoekt namelijk steeds een plek op waar je schuil kunt houden, terwijl jij en je partner bijna constant onder vuur genomen worden.

Het zoeken doe je door middel van je hoofd richting een punt te bewegen en te wachten tot er een plaatje verschijnt en met een druk op de x-knop kun je er heen. Dit bewegen gebeurt in third person en in die tijd kun je niet nog even wat dekkingsvuur geven, zodat de vijanden even stoppen met vuren. Je bent dus even een wandelende schietschijf, maar dat is niet het ergste van dit systeem. Als je namelijk iets te ver weg kijkt, is de kans groot dat je naar de verkeerde plek gaat en je voor of achter een vijand terecht komt. Hierdoor ben je niet één keer een makkelijk doelwit, maar zelfs twee keer.

Het hele systeem is iets te gevoelig voor kleine bewegingen en is niet een kwestie van wennen, maar steeds inleveren op een van de vele restricties die de game kent. Zo moet je soms een heel stuk ‘omlopen’ om uiteindelijk met het goede gezichtsveld voor een bepaald voorwerp te komen om zo het level te kunnen voortzetten. Hierdoor is het soms erg lastig te zien waar je precies heen moet, ondanks dat de game eigenlijk grotendeels lineair is.

Bovendien gaat het bewegen in de game niet zo soepel als je zou denken. Waar een game als Farpoint laat zien dat een shooter in VR prima mogelijk is, probeert Supermassive het wiel opnieuw uit te vinden. Het mikken met je wapens kan soms een ramp zijn, want soms moet je heel raar bewegen om door het vizier te kunnen kijken. Het gaat soms tijden gewoon zoals het hoort, maar heel af en toe lijkt het gewoon niet te lukken. Hierdoor raak je ook meteen helemaal uit de flow van de game.

Bravo Team
Als je de game met een computergestuurde partner speelt, zul je toch het gevoel hebben er alleen voor te staan

Opgescheept met een ander

Daarnaast speel je de hele game met zijn tweeën, wat op zich leuk kan zijn als je iemand zo gek krijgt om de game ook in huis te halen (en een PlayStation VR als diegene die nog niet heeft). Anders zit je opgescheept met een door een computergestuurde partner of je moet je heil zoeken in de online modus en hopen dat hij of zij wel serieus met je wilt spelen.

Als je besluit om voor het tweede te gaan, zal je al snel merken dat deze als een blok beton aan je voet voelt. Je moet je partner steeds aansturen, want zonder jou weet hij niet wat hij moet doen. Je kunt hem door middel van de pook op de VR-Aimcontroller commanderen. Zo kun je zeggen wanneer hij moet blijven staan of juist naar voren moet lopen.

Soms bepaalt hij zelf wel eens wat, maar vaak zal hij dan juist naar dat een plekje gaan waar jij dekking wilde zoeken. Hierdoor moet jij weer op zoek gaan naar een ander punt om je vijand onder vuur te kunnen nemen of te zien waar je precies heen moet. Het enige voordeel van de partner is dat hij je nagenoeg altijd op de been zal helpen als je neergeschoten wordt. Al gebeurde er een keer dat hij was vastgelopen in een tank.

Bravo Team review
Bravo Team ziet er voor een PlayStation VR-game goed uit

Bravo Team een leuk concept, maar slecht uitgevoerd

Bravo Team laat eigenlijk zien hoe een cover-based shooter niet moet zijn voor de PlayStation VR. Het lijkt wel of de ontwikkelaar geen on-rails shooter wilde maken, maar het niet aandurfde om volledige vrijheid te geven. De grootste vijand van de game is de besturing en dat is erg jammer. De AI van de vijanden en van je partner zijn niet bepaald om voor naar huis te schrijven en het mikken haalt soms flink de flow uit de game.

Ondanks alle kritiek ziet de game er wel aardig uit voor een VR-game en heeft het af en toe ook wel goede momenten waarin je echt voldaan bent als je de ene na de andere vijand een kogel door hun hoofd jaagt. Nadat je de game hebt uitgespeeld, wordt je nog min of meer uitgedaagd om een score attack te doen, maar dat is gewoon de singleplayer en jammer genoeg geen andere levels.

Een leuk concept, maar matige uitwerking

Bravo Team is een VR-game waar het wiel opnieuw lijkt uitgevonden te worden. Farpoint liet zien dat een shooter in VR wel degelijk mogelijk is. Jammer genoeg speelt Bravo Team daar niet goed op in.

6.1