Review: Borderlands 3

Borderlands 3 Review, Gearbox

Het duurde even, maar hier is dan eindelijk onze review van Borderlands 3. We hebben de game helemaal tegen het licht gehouden en we hebben onze ervaringen opgeschreven. Lees hier onze mening over Borderlands 3.

De jacht naar loot

Borderlands is een game die zich niet schaamt voor wat het is, een loot shooter, zelfs het verhaal is er omheen gevormd. Borderlands 3 brengt je terug naar Pandora, de planeet waar Borderlands 1 en 2 zich afspelen, waar je als echte vault hunter begint aan je grote quest voor loot die je naar meerdere planeten brengt. Die loot, die vindt je natuurlijk in de legendarische vault, die ene waar er meerdere van zijn. Naast dat jij en je vault hunter vrienden van de Crimson Raiders op zoek zijn naar de uliteme lootcave, zijn er natuurlijk slechteriken die dat ook willen.

De slechteriken zijn Tyreen en Troy, een tweeling die samen een wildpopulaire internet sensatie zijn. De psycho’s en bandieten zijn massaal fan van de tweeling en doen alles voor ze, en dat wordt door de hele game heen continu de kant op geslingerd. Zo is bijna iedere eindbaas een grote fan en dat zeggen ze maar al te graag, gelukkig is er een tweede groep vijanden. Die tweede groep zijn de zakelijke vijanden Maliwan, degene die de aartsvijanden van Atlas zijn, degene die aan jouw kant staan. Atlas wordt gerund door Rhys, die we een stuk beter hebben leren kennen in Tales of the Borderlands. Net als in elke game heb je meerdere partijen, je kan geen kant kiezen, jij bent gewoon onderdeel van de Crimson Raiders en die staan aan de kant van Atlas.

In het verhaal komen zo’n beetje alle personages uit eerdere Borderlands games voor, met de nodige continuïteit. Zo zijn de dode nog steeds dood en zijn bijna alle speelbare personages uit de eerdere games nu belangrijke mensen in de werelden. Dat is een erg leuke gewaarwording voor iedereen die de eerdere games heeft meegemaakt. Ze zijn ook allemaal in ere herstelt, het is niet zo dat er een personage is die niet als een echte bad-ass is. Het enige wat wel echt jammer is, is dat Rhys (de hoofdpersoon in Tales of the Borderlands) is gedegradeerd tot een zwakke leider die zijn nieuwe snor bespreekt met een wildvreemde. In Tales is hij een gecompliceerd personage die het niet eens is met het management en daardoor een gevaarlijke reis maakt om zo het leiderschap over te nemen. Nu is het een sukkel die wordt onthouden vanwege zijn snor. Zonde.

Borderlands 3

Guns, guns, guns

Borderlands heeft 2 elementen die het de game maken die het is. De game heeft de unieke cartoony art-stijl (daarover straks meer) en de guns, de belachelijke guns. De honderden, misschien wel duizenden guns die allemaal iets bijzonders doen. Er zijn een reeks grote gun makers, die allemaal hun unieke stijl aan de wapens geven. Sommige van deze makers zijn ook in het verhaal verweven, zoals Jakobs. Er is een compaign missie waarin je door de villa van meneer Jaboks heen moet ploegen om de kwaadaardige zus van de goeierik moet verslaan.

De guns zijn simpelweg fantastisch. De verschillen zijn enorm en daardoor is elke nieuwe vondst ook echt iets leuks. Zo blijf je nieuwe speeltjes uitproberen en ben je steeds weer onder de indruk van de gun die je nu weer hebt gevonden. Eigenlijk schieten ze allemaal erg goed, en dus gaat het echt om wat jij fijner vindt schieten. De onderbroekenhumor die in de hele game naar voren komt, zit ook verweven in de guns. Zo zijn de namen en omschrijvingen regelmatig een dikke knipoog naar een cultureel fenomeen zoals Game of Thrones of een seksueel getint grapje naar bijvoorbeeld Moxxxi.

Borderlands 3

Cartoony onderbroekenhumor

Borderlands 3 is wat de humor en art-stijl precies hetzelfde als de voorgaande delen. De humor is nog steeds gericht op pubers die moeten grinniken om poep, plas en tieten. De makers hebben wel de scherpe randjes eraf gehaald, en dat is maar goed ook. Als je het gaat vergelijken met eerdere games, dan wordt het duidelijk dat de ontwikkelaars en schrijvers bij Gearbox het probleem zelf ook in hebben gezien. De midgets zijn niet meer midgets, maar tinks, die feitelijk gewoon midgets met een andere naam zijn. Het goede hieraan is dat ze in ieder geval een klein stapje tegemoet zijn gekomen naar de wellicht beledigde gemeenschap van kleine mensen.

Er was even sprake dat de art-stijl een flinke upgrade zou krijgen, dat de iconische cartoon look eruit zou gaan en daar een mer gepolijste versie van terug zou komen. Dat is wel gedaan, maar in zodanig lichte mate, dat het niet in de weg zit. Juist de relatief simpele cartoony look van alles om je heen geeft Borderlands de sfeer die zo goed bij de game past. De graphics zijn beter dan de vorige games, alles ziet er mooier uit. De upgrades die er zijn gemaakt zijn tof, maar het beste daaraan is dat het er gewoon uit ziet als een Borderlands game.

Zane the Operative Borderlands 3

De Vault hunters

Je wordt aan het begin al gelijk voor een lastige keuze gezet, je moet je Vault Hunter kiezen. Ze hebben allemaal toffe elementen en skill trees die hartstikke handig zijn zowel solo als in een team. Dit geeft wel genoeg reden om de game nog een keer te spelen, maar dat kan natuurlijk ook op ng+ of true vault hunter mode, maar het is leuker om een andere class te kiezen. Ik heb het meeste gespeeld met Fl4k, de beast master. Hij heeft een ai maatje in de vorm van een beest. Je kan je beest veranderen tijdens de game, maar je kan ook je skill tree aanpassen op het beestje die je mee hebt. Ik vond Fl4k erg fijn om mee te spelen, de skills die je kan kiezen zijn reuze handig voor zowel solo als co-op en je beestje is een goede afleider, waardoor jij veel minder aangevallen wordt. Je beestje is wel gruwelijk irritant als je de verse wapens aan het inspecteren bent, hij/zij loopt dan erg in de weg en in plaats van het oppakken of inspecteren van die ene gun ben je je beestje aan het aaien..

Je kan ook kiezen voor een van de drie andere hunters, dat zijn Moze, Zane en Amara. Moze is de soldier die als super een mech suit kan oproepen. Daarmee ben je voor even heel erg sterk, kan je veel damage vangen en deel je rake kogels uit. Het probleem daarbij is wel dat het vrij lang duurt voordat je de volgende mech kan oproepen. Zane, of Zane Flynth, heeft een holografische kloon die mee kan vechten. Je kan via je skilltree ervoor kiezen om bijvoorbeeld van positie te switchen met je kloon en zo snel verplaatsen tijdens een gevecht. Ook zijn zijn voicelines de leukste. De droge Ierse badboy-lines zijn een stuk draaglijker dan die van bijvoorbeeld Fl4k. Amara is een siren, die vooral op melee geënt is. Haar skills geven je de mogelijkheid om dichtbij te komen en zo een paar finishing moves uit te halen. De grote valkuil is wel dat het niet al te goed werkt als je meerdere vijanden om je heen hebt staan..

Endgame en co-op

Nadat je de game hebt uitgespeeld heb je nog aardig wat opties, zo kan je bijvoorbeeld een tweede playthrough doen met een van de andere vault hunters of een ng+ gaan doen. Waar je ook prima je tijd in kan steken zijn de activiteiten die er zijn speciaal voor de endgame. Zo zijn er proving grounds, een reeks uitdagingen waarin je door een soort dungeon gaat met een eindbaas en loot aan het eind. Er zijn 6 varianten van deze proving grounds en die kan je steeds opnieuw spelen. Ook is de ‘circle of slaugther’ terug in drievoud. De circle is 1 level waar steeds nieuwe waves komen met steeds moeilijkere vijanden. Iedere ronde bestaat een minstens 3 waves en elke circle heeft 5 rondes. Je beloning? Uiteraard loot!

De side quests zijn zeer de moeite waard. Sommige zijn even sterk geschreven als de campaign missies. Veel ervan zitten vol met referenties naar grote popcultuur fenomenen zoals Lord of the Rings, Batman en Game of Thrones. Jammer genoeg zitten er ook een paar tussen die compleet de plank misslaan, zo is er eentje die in z’n geheel een statement tegen microtransactions is (deze ben ik in bijna ruim 40 uur gameplay niet tegengekomen).

De co-op maakt de game simpelweg heel erg tof. De eindeloze zoektocht naar betere wapens en loot in het algemeen is een stuk leuker met een paar vrienden. Je kan de instellingen op klassiek Borderlands zetten, dat betekent dat de loot die valt verdeeld moet worden door alle aanwezigen. Het grote positieve daarbij is wel dat je met een hooglevel vault hunter mee kan lopen met een maatje zodat je die kan helpen bij die ene moeilijke eindbaas. De nieuwe variant is de samenwerkende variant in co-op. Daarbij krijgt iedereen zijn eigen loot, maar de vijanden zijn ook voor iedereen op hun eigen level.

Juist in co-op heeft Borderlands 3 de nodige problemen, zeker als je iets in je menu wil doen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb van horen en zeggen dat de game de nodige problemen heeft op de PlayStation Pro. Op de PlayStation 4 loopt de game hartstikke soepel, ik heb nergens last van gehad. Tijdens co-op heb ik wel de nodige vertragingen meegemaakt. Deze vertragingen waren wel allemaal van korte duur.

Borderlands 3 is awesome! De game is precies wat het had moeten zijn. Het is niet de geavanceerde shooter die de volgende Battlefield, Call of Duty en Destiny zullen zijn, maar Borderlands 3 heeft op geheel eigen wijze de serie verder gebracht. Geen stoere nieuwe dingen, gewoon de sterke punten vasthouden en daarop verder borduren. De game heeft alles wat fans van de eerdere games willen, daar staat wel tegenover dat als je de eerdere games niets vond, dan zal deze je ook niet overtuigen. Voor iedereen die ook maar iets aan de eerdere games tof vond, zal dit een gedegen Game of the Year kandidaat zijn.

Uitgever: 2k
Ontwikkelaar: Gearbox Software
Releasedatum: 13 september 2019
Platforms: Xbox One, PlayStation 4, PC

Fantastische fanservice

Borderlands 3 is een game die er voor de fans is. Iedereen die op de eerdere Borderlands games is afgeknapt, zal ook hier zijn heil niet vinden. Voor de fans: de guns, de humor, de gameplay en de cartoony art-stijl is precies zoals we hoopten van een volgende Borderlands. Er zitten een paar dingen in de game die het tegenwerken, maar die zijn allemaal weg te werken in een paar patches. Voor nu is Borderlands 3 een heerlijke game die zijn plaats heel goed kent en erg fijn is om te blijven spelen.

9
9
9.5