Nieuws Reviews

Review: Astral Chain

Astral Chain, Nintendo, Nintendo Switch

Astral Chain is de nieuwe IP van Platinum Games in samenwerking met Nintendo. De game voegt verschillende spelvormen samen. Een gewelddadige RPG met detective elementen. Benieuwd naar de uitwerking hiervan?

Ondergesneeuwd door veiligere opties

Waarom zouden we kiezen voor een totaal nieuwe IP als een paar weken later een nieuwe Zelda game uitkomt? Een mooi vraagstuk voor mijn komende column. Voor nu zeg ik er alleen het volgende over. Op het moment worden veel prachtige games onderbelicht vanwege een klein budget, een vreemde titel of onbekende personages. Het begint er echter op te lijken dat zelfs nieuwe grotere triple A titels opzij worden geschoven voor het bekendere werk. Een zorgwekkende trend die niet alleen in de gamwewereld te zien is.

Hoewel Platinum Games nog niet zo heel lang games ontwikkeld, mag het wel games als Bayonetta, Nier: Automata en The Wonderful 101 op hun naam schrijven. Astral Chain blijkt hier prima tussen te passen. Met genoeg epische gevechten en visueel vuurwerk alleen al bereikt de game de kwaliteit van hun eerdere titels. Astral Chain doet daar nog een extra schepje bovenop.

Een tactische vechtgame die je snel weer onder de knie hebt

Met Astral Chain is het gelukt om een vechtsysteem te ontwikkelen die zowel diepgaand is als eenvoudig om op te pakken. Daarnaast werken de menu’s en de opzet van de game ook erg goed en efficient. Veel andere games in dit genre laten daar namelijk nog wel eens te wensen over. Bij games als Hyrule Warriors, Fire Emblem Warriors of Bayonetta is het soms echt even zoeken waar alles ook alweer zat. Vooral als gamen niet iedere dag mogelijk is en er soms een aantal dagen overheen gaan, blijken games in dit genre knap lastig om weer ‘even’ op te pakken.

Astral Chain heeft hier geen moeite mee. De knoppencombinaties tijdens het vechten en de upgrade mogelijkheden van allerlei materialen en personages in de game zijn vrij gemakkelijk te vinden. Buiten het standaard menu die op ieder moment geopend kan worden is er namelijk voor iedere menuoptie ook een fysieke plek in het hoofdkwartier.

Astral Chain, Nintendo, Nintendo Switch

het hart van Astral Chain

In 2078 is de wereld overgenomen door allerlei kwade wezens, genaamd Chimera’s. De mensheid heeft nog een klein stukje leefwereld over in de vorm van een zelfgemaakt eiland. Hier kunnen de Chimera’s worden weggehouden dankzij Neuron. Een organisatie die het gelukt is om Chimera’s te vangen en deze voor de politie-eenheid te laten werken. Als onderdeel van deze eenheid onderzoek je in teams naar eigenaardigheden. Hierbij hoort dus ook een stukje detective werk, waarin bijvoorbeeld aanvallen door Chimera’s of ongelukken worden onderzocht. Aan de hand van ooggetuigen en bewijsmateriaal kan worden vastgesteld wat de oorzaak is geweest. Meestal start na het oplossen van een zaak een periode van gevechten en het vaak moeten verslaan van een crimineel of eindbaas.

Na iedere missie beland je in het hoofdkwartier. Een plek waar alles te vinden is, van wapen upgrades tot vechtsimulaties. Vaak zijn er ook in dit hoofdkwartier een aantal kleine zijmissies om extra beloningen te verdienen. Het fijne aan deze plek is het fysiek maken van bepaalde menuopties. Astral Chain weet hierin de juiste snaar te raken. Het maakt de game een stuk overzichtelijker en dankzij een shortcut kan er snel van de ene naar de andere plek worden gesprongen. Alle mogelijke manieren om bij een bepaald menu te komen zitten elkaar niet in de weg, terwijl dat bij andere vergelijkbare games nog wel eens aan de orde was. Het lijkt alsof alle puzzelstukjes in elkaar vallen, ook in de opbouw van de gameplay.

Astral Chain, Nintendo, Nintendo Switch

Aan balans geen gebrek

De opbouw van het verhaal verloopt soepel. Grofweg is het doel om de Chimera’s weg te houden van het eiland waar de mensen wonen. Echter gebeurt er gaandeweg genoeg om te voorkomen dat Astral Chain repeterend gaat aanvoelen. De verhaallijnen zitten goed in elkaar en er is goed nagedacht over het uitdiepen hiervan. Dankzij de vele zijmissies kom je als speler meer te weten over een aantal personages in de game, maar dat hoeft niet. Door het volgen van alleen de hoofdlijn blijft er genoeg interessants over om een stabiel en af en toe onverwachts verhaal te beleven.

Op visueel gebied heeft de Switch er wel eens moeite mee om de snelle gevechten bij te kunnen houden. Petje af voor Platinum Games hoe zij erin geslaagd zijn om dit op slimme manieren op te lossen. De omgeving van eindbazen spelen zich bijvoorbeeld vaak af in het Chimera gebied. Een gebied die er op het eerste gezicht erg eentonig uitziet, maar wel de sfeer weergeeft van deze kwade wezens. Een bijkomend voordeel is dat hierdoor de snelle en epische gevechten er soepel uitzien.

De gevechten worden naarmate de game vordert uiteraard ingewikkelder. Ik gebruik bewust de term ingewikkelder, omdat de eindbazen niet perse moeilijker worden. Door het vangen van meerdere Chimera’s (Legions genoemd) die te gebruiken zijn als wapen, wordt het vooral een stuk tactischer. Het snel kunnen schakelen van de ene naar de andere Legion is vooral het lastigste gedeelte. Het vechten voelt heerlijk en wekt niet de suggestie dat het ‘hack and slash’ achtig is. Er zijn echt bepaalde aanval combinaties die een tegenstander sneller doden dan lukraak ‘op de A knop drukken’.

Astral Chain, Nintendo, Nintendo Switch

De game die veel meer aandacht verdient

Astral Chain is een boeiende game van begin tot eind. De keuze in hoeverre je diepgaande gameplay wilt beleven hangt van jouw interesse af. Even snel een (zij)missie spelen onderweg zonder al teveel tactisch nadenken kan prima. Echter kun je in de menu’s ook helemaal los met jouw Legions en hun skills. De moeilijkheidsgraad is daarnaast ook aan te passen naar jouw wensen. De gevechten en cutscenes spatten van de Switch af, zowel docked als undocked. Er zijn stiekem toch wel wat trucjes gebruikt om dit voor elkaar te krijgen, echter zonder dat het stoort.
Platinum Games is erin geslaagd om een complete en bijzonder interessante game af te leveren. Het is echt de moeite waard om deze nieuwe IP een kans te geven.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair
Uitgever: Nintendo
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Releasedatum: 30 augustus 2019

Platinum Games levert volgende parel af

Astral Chain is een IP, waarvan de visuele stijl, personages en gameplay vernieuwend zijn. Het is een game die het tactische RPG genre verbreed. Als de Nintendo Switch stof ligt te happen, pik Astral Chain dan ergens op. Je zult er geen spijt van krijgen.

8.4
Visueel:
8