Review: Assassin’s Creed Odyssey

In de review in progress kon je al een stuk van mijn ervaringen met Assassin’s Creed Odyssey lezen, nu het is tijd voor de complete review.

Schrijf jouw eigen odyssee

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, deze Assassin’s Creed is anders dan alle eerdere games uit de serie. In Odyssey schrijf je je eigen verhaal door keuzes te maken die de koers van het verhaal bepalen. De game kent meerdere eindes en het is aan jou welke je te zien krijgt. Het begint al vrij snel als je de keuze moet maken of je met Kassandra of Alexios gaat spelen. Deze keuze is permanent, maar maakt behalve je protagonist niets uit in de game.

Het verhaal zelf komt neer op een zwaar familiedrama, een heuse odyssee zeg maar. De keuzes die je hierin moet maken zijn emotioneel beladen en zorgen ervoor dat je jezelf betrokken voelt bij de game. Op een gegeven moment zat ik zelfs met een brok in m’n keel, zo emotioneel was het. Om spoilers te voorkomen zal ik hier niet verder op in gaan.

In de kortere zij-missies zal je ook regelmatig keuzes moeten maken die jouw personage vormen. Dit komt niet veel terug, maar af en toe spreek je een NPC die jou een eikel vindt omdat je eerder iemand hebt vermoord of verraden. Of diegene is juist blij met jou omdat je de nobele keuze hebt gemaakt. Ook kan je sommige NPC’s verleiden om de nacht met jou te spenderen, als je de juiste keuzes maakt natuurlijk.

Het verhaal is zodanig goed gedaan dat ik ook echt wilde weten hoe het verder ging. De familieperikelen in huize Kassandra zijn hartverscheurend, maar erg goed uitgevoerd waardoor ik graag verder wilde gaan om te weten wat er stond te gebeuren. Dit is voor het eerst dat het verhaal in een Assassin’s Creed game mij zo heeft bezig gehouden.

Assassin's Creed Odyssey

Geleidelijk aan verder

Odyssey dumpt je niet gelijk in het diepe, maar geeft je stukje bij beetje meer te doen. Op het eiland waar je begint is al genoeg te doen, maar zodra je daar vanaf gaat krijg je een schip. Dit schip is van jou en kan je upgraden op dezelfde manier als in Assassin’s Creed Black Flag. Later in het spel krijg je voor het eerst een bounty op je hoofd, waardoor er een huurling achter je aan komt. Door deze huurling te doden, speel je de huurling-pagina vrij en ook het bountysysteem. Zo kom je steeds verder en heb je niet het idee dat je eerst door een zee aan tutorials moet én raak je het overzicht niet kwijt.

Ook mag je geleidelijk aan de wereld ontdekken, de wereld die immens groot is. Je begint op een relatief klein eiland waar je de eerste paar quests ontvangt en mag uitvoeren. Een van deze quests is om een schip met een crew te regelen waardoor je van het eiland kan. Vanaf dat punt kan je overal heen, alleen zijn de meeste gebieden nog niet aan te raden omdat de vijanden daar een stuk sterker zijn.

Assassin's Creed Odyssey

Quests

Er zijn zo ongelooflijk veel missies dat je er best een paar links mag laten liggen. De quests zijn onderverdeeld in een paar soorten, een daarvan is Odyssey. De Odyssey quests zijn je campaign missies die je verder in het verhaal brengen. Deze zijn op hun beurt weer verdeeld in meerdere verhaallijnen, die je soms ook naast elkaar kan uitspelen. Daarbij komen ook nog het upgraden van je speer, wat continu als main missie staat aangegeven, en je missie in het heden.

Voor de missie in het heden neem je de rol aan van Layla Hassan, dezelfde persoon als in Assassin’s Creed Origins. Persoonlijk ben ik nooit zo gecharmeerd geweest van de missies die zich in het heden afspelen in eerdere Assassin’s Creed-games. In Odyssey hebben ze dat op een leuke manier opgelost. Ik wil er niet te veel over zeggen in verband met spoilers, maar het is in ieder geval erg leuk en de moeite waard om je daarmee bezig te houden. Juist de missies in het oude Griekenland die je moet doen om de quest van Layla uit te voeren zijn fantastisch!

Naast de verhaal missies heb je een hele, hele grote keus aan zij-missies. Dat is even overweldigend, maar de variatie is ook enorm. Er is duidelijk genoeg tijd en energie gestoken in het verzinnen van leuke zij-missies en dat maakt deze missies over het algemeen leuk. De zij-missies zijn ook weer onderverdeeld in meerdere categorieën. Je hebt onder andere bounties, oftewel het opjagen van een huurling, een willekeurig persoon of dieren. Ook zijn er verhalende zij-missies, die je een stapje verder brengen naar een van je uiteindelijke doelen. Deze verhalende zij-missies zijn vaak erg leuk gedaan en laten je de meest uiteenlopende dingen doen. Er zijn ook nog zee-missies, contracten, tijdelijke missies en eentje waarvan ik niet zo goed weet hoe ik die moet noemen.

Door de grote keuze aan missies is er altijd wel iets te doen wat jij leuk vindt. Dat zorgt ervoor dat, tijdens de ruim 50 uur die ik nodig had om Odyssey uit te spelen, ik nauwelijks het gevoel had dat ik aan het grinden was. Diezelfde vrijheid zorgt er af en toe wel voor dat ik niet zo goed meer wist waar ik naar op weg was.  De zij-missies leiden best wel af van de gezette doelen, maar dit is vaak een welkome afleiding.

Het oude Griekenland

Assassin’s Creed Odyssey speelt zich af in het oude Griekenland. Dat is een erg goede keuze geweest. Naast de rijke geschiedenis van het land met genoeg bekende personen om op terug te vallen, is het landschap met veel kleine eilandjes ideaal voor de game. Regelmatig moet je verder op een ander eiland en dan mag je weer een stukje varen, en dat is altijd leuk. Het varen is vergelijkbaar met Black Flag, je hebt geen alliantie en dus mag je aanvallen wie je wilt aanvallen. Er is echter wel een bounty-systeem waardoor je wordt opgejaagd als je te veel willekeurige gevechten begint.

De Griekse goden en mythologie geven de game extra diepte en de sfeer die in de in-game wereld hangt is daar ook naar. Je zal meerdere missies doen die iets met de Griekse goden te maken hebben. Ook zijn er overal en nergens tempels en beelden om krijgers en goden te eren. Sommige van deze beelden zijn gigantisch en de perfecte plek om op te klimmen om er uiteindelijk weer vanaf te springen. Ook de oude mythes hebben genoeg inspiratie opgeleverd voor missies en omgevingen.

De vorige Assassin’s Creed had een flink stuk van het speelveld bedekt met een woestijn waar niet veel te beleven was. In Odyssey heb je daarvoor in de plaats een zee, waar je naar lieve lust kan vechten met iedere boot die je tegenkomt, of gewoon een stukje kan varen.

Assassin's Creed Odyssey

Zee-gevechten

Eerder heb ik het ook al aangehaald, de zee-gevechten doen niets onder aan Black Flag. Het besturen van het schip voelt voor mijn gevoel hetzelfde aan, en dat is erg goed. De combat laat je eerst een schip verzwakken zodat je die kan enteren. Tijdens het enteren moet je de crew op het vijandige schip doden. Als dat allemaal lukt, krijg je naast loot (vergeet die vooral niet uit de kistjes op de boot te halen) ook een beetje health voor je eigen schip terug. Daardoor kan je door blijven gaan en hoef je voorlopig niet aan land als je dat niet wil.

Net als overal in de wereld kan je toevallig over een target struikelen. Als je zijn of haar boot laat zinken betekent dat gelukkig niet dat je naar de bodem van de zee moet om je loot op te halen, die krijg je gewoon zodra je de boot zinkt. Wel zijn er onderwater locaties waarvoor je moet duiken, gelukkig zijn die er niet veel.

Assassin's Creed Odyssey

Combat en oorlogsvoering

De combat in Assassin’s Creed Odyssey gaat verder waar Origins het heeft achter gelaten. Je moet actief vechten, niet zoals in de oudere games wachten op je counter. Daarbij heb je in Odyssey de keuze uit een reeks speciale aanvallen. De combat is hier een beetje omheen gebouwd. Als je de vijand met een paar klappen raakt dan bouw je adrenaline op, die je weer in kan zetten om een speciale aanval te doen.

Deze speciale aanvallen lopen ver uiteen en zijn onderverdeeld in drie sectoren. Dat zijn ‘hunter’, ‘warrior’ en ‘assassin’, zoals je waarschijnlijk al bedacht had zijn die gevormd rondom je pijl en boog, combat en stealth. Warrior en assassin vaardigheden komen in hetzelfde menu terecht waar je een paar opties kan plaatsen. Dat zorgt ervoor dat je keuzes moet maken hoe jij je aanval wil inzetten. Zelf ben ik erg fan van de stealthfuncties, er zit er een tussen die het toestaat om op afstand een stealthkill te maken, die je kan uitbreiden tot een reeks van 4 kills in 1 reeks. Het is lastig uit te leggen, maar neem van mij aan dat het erg tof is!

In de warrior hoek heb je de ‘Spartan kick’, bekend uit de film 300, waar de hoofdrolspeler ‘This is Sparta!’ roept en iemand in een put schopt. Die schop heb jij als speciale vaardigheid en is erg leuk bij de tactisch geplaatste vijanden, die wel erg dicht bij het randje van de afgrond staan.

Oorlogsvoering is een nieuwe functie in Odyssey. Het komt erop neer dat je eerst een gebied moet verzwakken door sleutelfiguren uit te schakelen en proviand te verbranden. Als je genoeg schade hebt aangericht, komt er een nieuwe missie die je laat meedoen in een veldslag. Jouw taak is daar om zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen. Ook lopen hier soms targets rond die je dood wil hebben voor je uiteindelijke doel.

Assassin's Creed Odyssey

Eindoordeel

Assassin’s Creed Odyssey heeft mij als fan van de serie aangenaam verrast. Ik dacht van tevoren een tweede deel van Origins aan te treffen, maar Odyssey is een andere game die een nieuwe weg voor Assassin’s Creed heeft geopend. De keuzemogelijkheden zijn soms een beetje overweldigend, maar geven je juist de ruimte om zelf te bepalen wat je waar en wanneer gaat doen. Het oude Griekenland leent zich ook nog eens uitstekend voor de game.

In de ruim 50 uur die ik nodig had om de campaign uit te spelen heb ik me geen moment verveeld. Sterker nog, de tijd dat ik niet aan het spelen was merkte ik dat m’n gedachte regelmatig naar de game afdwaalde. Nu ik Odyssey heb uitgespeeld kan ik ‘m nog steeds niet wegleggen, dit omdat er nog veel toffe geheimen in de game zitten waar ik sowieso nog achter wil komen. Dit is een game om in te lijsten, misschien wel als game of the year!

Ontwikkelaar: Ubisoft Quebec
Releasedatum: 5 oktober 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC

Fantastisch

De nieuwe Assassin's Creed is in één woord fantastisch. De game doet alles goed, in de ruim 50 uur die nodig is voor 1 playthrough zal je je geen moment vervelen door de diversiteit van de zij-missies, campaign en randactiviteiten. Tel daar de een toffe protagonist (ik speelde als Kassandra) bij op en een reeks keuzemogelijkheden om het je eigen verhaal te maken en je hebt een game om niet te vergeten.

9.8
9.5
Combat: