0
Posted 13 december 2017 by Boyd Willemsen in Previews
 
 

Preview: Life is Feudal: MMO

Probeer je eens voor te stellen dat we, met alle gemakken van tegenwoordig, weer zouden moeten leven net zoals we dat duizend jaar geleden ook deden. Geen Netflix & Chill, maar jagen en vissen. Geen smartphones met GPS, maar rondlopen en je kamp weer terugvinden met behulp van de zon. Lijkt nog niet zo makkelijk, toch? Toch krijgen we opnieuw de kans om dit te ervaren, maar dan vanuit de luie stoel. Bitbox komt met Life is Feudal: MMO, na Life is Feudal: Your Own, toch goed in de buurt. Maar is het wel zo leuk om zo hardcore te leven zoals vroeger?

LIF MMO

Uitgebreide character customization

Persoonlijk vind ik het iets te veel van het goede. Als liefhebber van survival games zoals bijvoorbeeld Rust en Ark leek LiF:MMO bij erg interessant. Het begint dan ook erg goed. In tegenstelling tot eerder genoemde games maak je hier eerst je eigen personage aan, waarbij je keuze hebt uit 3 verschillende rassen. Als eerst heb je de Gottlungs, welke een beetje doen denken aan West-Europeanen. Als tweede zijn er de Slavard, die met hun baarden en lange haren veel lijken op noordelingen. Als laatst zijn er de Khoors, die veel weg hebben van Zuidoost-Aziatisch volk. Na het kiezen komen er  genoeg opties om je personage eigen te maken, al was het lastig om er een aantrekkelijk iets van te maken. Ik kreeg zelf wat flashbacks naar TES IV: Oblivion, waar moeders mooiste maken ook een pittige opgave was.

Je krijgt hierna wat leuke opties om je personage verder te ontwikkelen. Wat voor een handigheidjes krijgt hij? Is hij sterk of toch meer het slimme type? Per ras heb je ook verschillen in beginstats. Elk ras heeft een aantal extra punten in een bepaalde vaardigheid. Deze zijn gelukkig vrij eerlijk verdeeld, zoda niet een van de rassen direct voordelen heeft.

LIF MMO

Houterig en traag

De gameplay is naar mijn idee erg houterig. Bij bijvoorbeeld het vechten kan je vanuit een richting slaan, dus je beweegt eerst je muis naar boven om een mep vanaf beneden te geven. Een leuke toevoeging, maar soepel gaat het niet. Het uitvoeren van acties werkt ook net niet helemaal lekker. Voor je iets uitvoert gaan er vaak drie of vier klikken aan vooraf, wat de game niet echt vloeiend maakt. Wat ook eigenlijk te veel tijd kost, is dat aan (bijna) elke actie een laadbalkje zit. Je schep pakken in plaats van je zaag? Wacht maar even. Toch je hamer nodig? Even geduld. Het resultaat van sommige acties valt ook nog wel eens erg tegen, wat het stukje realisme ook wat doet afnemen. In m’n speelsessie had ik soms zeven tot acht pogingen nodig voor ik een stuk hout fatsoenlijk kon afzagen. Boom omhakken? Jammer joh, probeer het maar vijf keer opnieuw. Dit maakt het verzamelen van je eerste items een erg vervelende, vrij lange grind, waar ik aan het begin van een spel geen zin in heb. Dat je uiteindelijk langer bezig bent om items te verzamelen om betere gear te maken vind ik prima, maar vanaf bijna het eerste moment zolang bezig met verzamelen haalt m’n motivatie om te spelen wat weg.

Samenspelen en terraforming

Er word erg aangemoedigd om LiF:MMO met meerdere mensen te spelen, ofwel met vrienden, ofwel met vreemden die je tegenkomt. Je kan hierdoor de kosten van bepaalde dingen delen, samen jagen en eten delen, maar je kan elkaar ook compleet negeren. Mocht je uiteindelijk een groot stuk land willen claimen en strijden met ander gildes, dan is het natuurlijk wel aan te raden om een paar kameraden te zoeken.

Een naar mijn idee cool en belangrijk element is het dynamische en levende eiland. Het land is helemaal naar eigen smaak aan te passen, wat ook wel ‘terraforming’ word genoemd (tevens een in-game skill). Het eiland is opgebouwd uit vlakken die allemaal een bepaalde waarde hebben. Door middel van een schep kan je hier (w)aarde weghalen, waardoor de (w)aarde daalt. Als je het omhoog wilt hebben gooi je er gewoon wat grond bij. Je kan dus tunnels en valleien graven of heuvels/bergen opbouwen, waardoor het land per server er  verschillend bij kan liggen.

Pay2Win?

Al met al is het, op een aantal zaken na, een prima spel. Het moet natuurlijk ook nog uitkomen, dus hopelijk worden er hier en daar nog gesleuteld. Een van de punten die ze direct uit het spel mogen halen is het betaalsysteem. Het spel bevat een in-game shop waar je voor echt geld spullen kunt kopen. Zo kan je de lange begingrind overslaan door twee of drie euro neer te leggen voor wat beginnerstools. Wil je een extra personage naar het grote MMO eiland sturen, dan mag er tien euro neergelegd worden bovenop wat je natuurlijk al voor de game betaald hebt. Het lichtelijke pay2win model wat hier toegepast wordt dat haalt voor mij de lol van zo’n spel er uit. Als je dan een realistische medieval game wilt uitbrengen, dan past dit er absoluut niet in thuis naar mijn idee.

LIF MMO

Conclusie

 Life is Feudal:MMO heeft erg sterk punten. Ze zetten een uitgebreide game neer in een leuke dynamische wereld, maar door de lange grind zullen genoeg mensen er snel op uitgekeken zijn. Met alle controversie rondom het pay2win model in games is het ook geen handige zet om dit te implementeren. Life is Feudal: MMO is erg leuk voor de fans van Life is Feudal: Your Own en van de hardcore survival sims, maar minder interessant voor de gamer die geen trek heeft in urenlange grinds.

Dit artikel is geschreven door gastschrijver Rogier Pepplinkhuizen.

 


Boyd Willemsen

 

Een game – en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.