Hands-on

Hands-on: Metro Exodus

4A Games komt volgend jaar met het derde deel van de Metro-serie. Wij mochten tijdens de Gamescom aan de slag met Metro Exodus en wat we ervan vonden, lees je in deze preview.

We werden midden in een demo gedropt, waarbij hoofdpersoon Artyom ontwaakt op de bodem van een meer. Het was op dat moment nog lastig te bepalen in welk gedeelte van de game we zouden zitten. Artyom dreigt te verdrinken, maar gelukkig is er een mysterieuze vrouw die je weet te redden en vervolgens gewoon weer aan je lot over laat.

Sandbox game

Het was daarentegen wel gelijk een goede introductie aan de nieuwe genrerichting van de game. In plaats van een lineaire shooter is het nu een sandbox. Alhoewel Metro 2033 en Metro: Last Light je wel opties gaven om meerdere paden te bewandelen, zul je in Exodus veel grote gebieden gaan verkennen. Dat is dan ook wel echt wennen. Dit zorgt er wel voor dat je meer op zoek gaat naar kogels en items om med-kits en dergelijke te kunnen craften. Ook geeft het veel meer ruimte om vooruit te kijken en te plannen hoe je bijvoorbeeld een kamp met soldaten het beste kunt betreden.

Ondanks dat alles open is, weet de ontwikkelaar er toch voor te zorgen dat de constante dreiging van vijanden vaak voor een benauwde sfeer zorgt. In het level dat we in de demo te spelen kregen, kwam er een reusachtige beer voorbij, die vervolgens achter een groep wolven aanging. De dreiging leek even weg, maar toch blijf je om je heen kijken of deze niet ineens achter je staat.

Metro Exodus

Even claustrofobisch

De open wereld was duidelijk gevuld met hoeken en gaten om te verkennen. Zo was er bijvoorbeeld een grot te verkennen die wat loot te bieden had. Even keert het claustrofobische Metro-gevoel terug als je met je zaklamp door de duisternis kruipt. Kort schrok ik toen uit een plas water plotseling een grote gemuteerde krap verscheen. Een aantal rake klappen waren nodig om het wezen van je af te krijgen.

Ondanks dat misten we over het algemeen toch wel die krappe ruimtes die we in de eerste delen zagen. Net als in de voorgaande delen zullen de eerder genoemde monsters niet de enige vijanden zijn. In de demo moesten we op zoek gaan naar een dagboek, maar deze lag midden in een kamp vol soldaten. Voordat we het kamp bereikten, werden we al door een aantal soldaten gewaarschuwd om niet verder te gaan. Het is dan ook niet aan te raden om al rennend en schietend het daar naar binnen te treden.

Stront aan de knikker

Dit was in voorgaande delen ook al niet de meest succesvolle weg, aangezien dit veel kogels kostte en deze schaars waren. Dit is in Exodus dan ook het geval. Bovendien waren de twee kampen die we tegenkwamen bezet met een flink aantal soldaten en kwamen erachter dat deze onvergefelijk zijn. Kortom was het beste om op een stealthy manier de kampen binnen te dringen en één voor één de vijand te besluipen en neer te meppen of gewoon te vermoorden. Exodus lijkt echter wel een probleem te hebben dat veel triple-A stealthgames hebben: een tekort aan informatie. Natuurlijk is het verstandig om uit te zoeken waar iedere vijand zit, maar je hebt haast meer dan twee ogen nodig om alles bij te houden. Je zou een level bijna meerdere keren moeten spelen voordat je alle vijanden ontdekt hebt en hun looppatronen hebt begrepen.

De kans is dan ook groot dat je gaandeweg ontdekt zal worden, waardoor de soldaten op actie overgaan. Wat wel goed is aan Exodus´ stealth, is dat niet iedere vijand meteen je locatie doorkrijgt. Ze zullen je gaan zoeken, maar verstoppen is nog steeds een optie. Daar maakte we dan ook graag gebruik van. Zodra je de meerderheid hebt overmeesterd zullen degene die overblijven zich overgeven, net als in het voorgaande deel. Het is te merken dat 4A Games extra aandacht heeft besteed aan hoe scherp de AI reageert als er stront aan de knikker is. Helaas was de AI daarna wel een stuk matiger. Vijanden zoeken nog steeds te lang cover op dezelfde plek en zijn ze te makkelijk te verrassen door ze in de flanken aan te vallen.

Wat wel erg gaaf is zijn de verschillende gesprekken die door vijanden gevoerd worden. Nadat we het eerste kamp hadden binnengeslopen, hoorden we in het tweede kamp over hoe iemand was ontsnapt en iedereen heeft weten te vermoorden. Zo zijn er tal van gesprekken die gewoon leuk en interessant zijn om te volgen. Al is het maar om te kunnen bepalen hoeveel soldaten er zich in die omgeving bevinden. Alle stukken informatie zijn nu eenmaal mooi meegenomen, toch?

Metro Exodus

Craften on the go

Net als in de eerste delen kun je weer volop wapens customizen. Kogels, pijlen en med-kits vallen te craften. Wapens zijn te voorzien van een groter magazijn, andere vizieren en exploderende kogels. Dit kan allemaal door middel van het zoeken naar resources en dit vervolgens vanuit je rugzak in elkaar te zetten. Dit werkt overigens wel eenvoudig, aangezien je gewoon moet zorgen dat je de resources hebt. Met een paar klikken is je upgrade daarna geïnstalleerd.

Wat wel een nadeel is is dat mede hierdoor je wel extra veel knoppen tot je beschikking hebt. Door middel van de LB (L1) kun je een extra menu openen, waarmee je in je inventory kunt komen, maar ook voor verlichting kunt zorgen, je med-kits kunt gebruiken en nog een aantal opties hebt. Wanneer je aangevallen wordt, zorgt dit voor extra stress, aangezien je snel in een extra menu moet gaan zoeken.

Concluderend lijkt de gespeelde demo een nieuwe richting voor de Metro-franchise aan te kondigen, wat de subtitel Exodus alleen maar toepasselijk maakt. Het bekende claustrofobische gevoel uit de reeks lijkt weg te zijn. Hopelijk verliest dit derde deel niet de identiteit waar de reeks om bekend staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.