Hands-on interview Previews

Hands-on: Marvel’s Spider-Man + Interview Ryan Schneider

Als je de kans krijgt om de nieuwe Spider-Man te spelen en ook nog eens een interview met Ryan Schneider van Insomniac Games te mogen doen, dan snap je waarschijnlijk wel dat het mij een gelukkig mens heeft gemaakt.

Afgelopen donderdag heb ik met alle liefde van de wereld de hittegolf getrotseerd, en ben ik afgereisd naar Amsterdam. NB: Dit stuk bevat alleen duidelijk aangegeven lichte spoilers, je kan het gerust lezen en je alsnog laten verrassen door de game.

 

“Labor of love”

Het is zeldzaam om iemand te zien die zo ongelooflijk trots is dat hij heeft mogen meewerken aan de nieuwste Spider-Man. De beste man is Ryan Schneider en hij vertelt ons aan het begin van de dag dat hij, en iedereen bij Insomniac Games, nog net geen vreugdedansje deed toen ze te horen kregen dat ze de game daadwerkelijk mochten maken. Zelf was hij van te voren meer fan van Iron Man, maar Spidey was een goede tweede. Hij heeft vroeger zo’n beetje alle Spider-Man cartoons en alle recentere films gezien.

Verder zegt hij dat ze flink hun eigen Insomniac Games-stempel op de game hebben achtergelaten. Als je de eerdere games zoals Ratchet and Clank en Sunset Overdrive hebt gespeeld, zal de besturing natuurlijk aanvoelen. Ook heeft Insomniac een gezonde dosis humor in game toegevoegd, zowel in de grote lijn van de game als in de kleine dingen. Zo kent iedereen op straat natuurlijk Spider-Man en geeft hem bijvoorbeeld een high-five of klaagt over zijn roekeloosheid. In de campaign van de game verbetert Spidey een vijand die zijn naam verkeerd heeft gespeld en zegt daarbij “En vergeet het streepje tussen Spider en Man niet!”

Voor Insomniac games is het maken van Spider-Man een droom die uitkomt en Marvel Games en Sony waren geweldige bondgenoten. “Het voelt als de klassieke Spider-Man quote; ‘With great power, comes great responsibility.’ En daar zit een hoop waarheid in. Niemand zou meer druk op ons kunnen leggen dan wij onszelf hebben opgelegd om een fantastische game te maken.” Aldus Schneider nadat ik hem vroeg hoe het is om te werken met zo’n veelgebruikte held. “Iedereen van de studio stond klaar voor de uitdaging en het maakte ons vanaf het begin al reuze enthousiast als levenslange Marvel en Spider-Man fans.” Zelf benoemt hij het ook, maar aan alles is duidelijk te merken dat het om een ‘Labor of Love’ gaat!

Spider-Man

De game

Misschien wel het belangrijkste van een Spider-Man game is het gevoel tijdens het webslingeren. Schneider en zijn team weten dat maar al te goed, “Het belangrijkste om goed te doen, is om dit te laten voelen als een ware Spider-Man ervaring. Het gaat allemaal om ‘traversal’.” ‘Traversal’ wil zoveel zeggen als reizen of bewegen op snelheid, maar er is geen Nederlands woord voor. Gelukkig zijn dit niet alleen woorden, tijdens de gameplay sessie blijkt dat het webslingeren ook echt goed aanvoelt. Nadat ik Schneider vroeg of ze als teamuitje zijn gaan bungeejumping om het gevoel van het slingeren te ervaren, zei hij dit; “Volgens mij is niemand van ons daadwerkelijk gaan bungeejumpen, goede vraag! Ik denk dat de sterke input van Marvel Games en het lezen van de comics, het kijken van de films, het spelen van stapels games en onze eigen ervaring met het creëren van snelle ‘traversal’ in games, dat al deze sleutelpunten samen hebben gevormd hoe wij webslingeren wilden laten voelen.”

Zelfs zonder verhaal of iets in die trant zou het al een topgame zijn, gewoon doordat je door een mooie interpretatie van New York City kan racen en nietsvermoedende burgers kan laten schrikken door daar op grote snelheid langs te slingeren. Dit heeft Insomniac kunnen doen mede door de engine die geoptimaliseerd is door bijna 25 jaar ervaring en door ervaring met ‘traversal’-rijke games zoals Sunset Overdrive en Ratchet and Clank. Ook heb je geen valschade waardoor je helemaal los kan gaan tijdens het slingeren, op de vraag waarom er geen valschade is, antwoordde Schneider dit; “Dat was een besluit die we gezamenlijk als studio hebben gemaakt. Eerlijk gezegd, het was gewoon niet leuk. Het kwam neer op de funfactor en vanuit het verhaal kan je ook veilig concluderen dat hij als superheld met 8 jaar ervaring wel heeft leren landen.”

Eén van de sterkste punten van de game is de combat. Je hebt ongelooflijk veel vrijheid in wat je kunt doen en laten en zo kan je je eigen manier van spelen bepalen. Je kan acrobatisch al je vijanden met je vuisten en voeten te lijf gaan, je kan willekeurige objecten in de buurt rondslingeren of bijvoorbeeld een vitrine op een vijand laten vallen, maar het leukste is een combinatie daarvan. Zo blijft het vechten leuk en kan je lekker alle kanten op. Ook is er een finishing move, die in een korte cutscene een vijand op creatieve wijze uitschakelt. Ik gebruik het woord uitschakelen omdat Spider-Man nooit iemand vermoordt, ook niet als hij iemand van een hoog gebouw afgooit. Mocht je dat toch doen in de game, dan zou je eigenlijk even de tijd moeten nemen om over de rand te kijken, dan zie je diegene in een spinnenweb hangen!

Naast toffe combat zijn er grofweg 25 verschillende Spider-suits die je allemaal kan verzamelen, bij de special edition krijg je er 3, maar die kan je ook verkrijgen door de game te spelen. “We hebben er pas een handjevol laten zien tot nu toe, we hebben natuurlijk het Spider-Man universum gebruikt als inspiratie en er zijn ook een paar compleet originele pakken, zoals het velocity suit. Die is, vind ik, zo onwijs gaaf! Hij ziet er fantastisch uit! I love it!”

Het verhaal (LET OP: lichte spoilers)

Spider-Man speelt zich af grofweg 8 jaar nadat Peter Parker is gebeten door de radioactieve spin. Hij is een wetenschapper en werkt onder een mentor in een lab. In de game speel je ook als Peter terwijl hij aan het werk is in het lab. Zo krijg je een andere kijk op het leven van Spider-Man, die naast zijn carrière als superheld, ook nog studeert.

De game raakt het menselijke vlak van de superheld, zoals Schneider ook benadrukt; “Als Spider-Man floreert dan lijdt Peter Parker daaronder, maar andersom precies zo.” Door zijn taken als superheld komt hij bijvoorbeeld wel eens te laat op zijn werk en mist zo belangrijke momenten.

Eerlijk is eerlijk, ik wil niet veel meer zeggen over het verhaal. Ik heb de eerste paar uur van de game mogen spelen en als je ook maar een klein beetje fan bent van Spider-Man, dan ga je dit compleet originele verhaal supertof vinden. Je zal veel bekende personages tegenkomen zoals Mary Jane, die verandert is en haar eigen boontjes kan doppen. Qua verhaal hoeven we ons dus in ieder geval geen zorgen te maken!

Spider-Man

New York City, maar dan anders

“Toen ik vorige week in New York was, en ik ben daar in geen jaren geweest.” Schneider leeft helemaal op terwijl hij dit vertelt. “Ik kwam uit Penn Station, het trein station, ik keek op en zag Madison Square Garden, en ik weet door het spelen van de game, als Madison Square Garden hier is en ik weet dat Time Square grofweg daar is,” met grote handgebaren wijst Ryan Schneider allerlei kanten op, “en ik moet naar mijn hotel, waarvan ik nu dus weet dat die grofweg aan deze kant van de stad is! Het is geen één op één representatie, maar je zal de game zo vaak gaan spelen dat je jezelf door New York kan navigeren, in grote lijnen dan, en je komt waar je heen wilt!” Hij eindigt met een grote glimlach op zijn gezicht.

Insomniac Games is niet naar New York gegaan om het in kaart te brengen, wel hadden ze een hoop referentiemateriaal. De art-director, Jacinda Chew, wilde vooral een filmisch, idealistisch beeld van New York City. Zoals je die van gedachte kent, veel hoge gebouwen, een paar bekende ‘landmarks’ en natuurlijk met de nodige Marvel-gebouwen ertussen gezet. Hierbij heeft Marvel Games ook meegewerkt om zo de perfecte achtergrond te maken, die je kent uit de Spider-Man comics en de films.

Spider-Man

Het mysterie van de collectors edition

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar het mysterie van de collectors edition. Voor mij is het voor het eerst dat ik een collectors edition zie, waar zo geheim over wordt gedaan. De collectors edition bevat een beeldje, maar de onderste helft van het beeldje is nog geheim. Daar heb ik Schneider naar gevraagd. “Ik kan gerust zeggen dat het spoilers bevat, dus willen we dat je eerst de game speelt voordat je het beeld ziet.” Dat klinkt niet helemaal eerlijk, als je een groot fan bent en de super-editie van de game koopt krijg je een spoiler voor je kiezen. Schneider stelt mij gerust dat dit er duidelijk bij staat als je de collectors edition opent. Ook wordt het via andere kanalen zo duidelijk mogelijk vermeld.

“We dachten dat het iets leuks is om te doen. Het grotere punt is, het is belangrijk voor ons dat we spelers verrassen en uitdagen, en we willen spelers ook laten genieten, en dat breiden we uit tot buiten de game zelf.” Het verrassen van spelers is erg belangrijk voor Insomniac Games; “We willen heel graag dat spelers niet het gevoel krijgen dat ze alles vooraf in de media al gezien of gelezen hebben en dat ze het ‘Oh My God!!-moment beleven. Dat prikkelt ons als makers van de game minstens zo veel als het ontwikkelen zelf.” Dat is ook gelijk de grote reden dat we zo voorzichtig zijn met informatie en spoilers, de verrassing is een van de mooiste dingen voor de spelers en de reactie daarvan is prachtig voor de makers.

Spider-Man

Een slotwoord van Ryan Schneider

“Hetgeen wat ik wil benadrukken is dat dit een compleet origineel Spider-Man verhaal is. En ja, er is een hoop te beleven voor Spider-Man, zeker nu je zo veel ziet gebeuren in het entertainment spectrum rond Spider-Man. Wij zijn erg trots om onze unieke kijk op een Spider-Man verhaal te geven en het is een eer voor mij en mijn carrière om daar een klein onderdeel in te mogen zijn. We hopen van harte dat iedereen de ervaring zo magisch vindt om te spelen, als wij het vonden om eraan bij te dragen.”

Een speciale dank je wel aan iedereen die een vraag heeft aangedragen! Wil jij voor het volgende interview een vraag aandragen? Houdt dan GamingNation.nl in de gaten. Wil jij zelf het volgende interview doen? Kom dan bij ons werken en wie weet sturen we jou dan wel op pad voor het volgende interview!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.