Nieuws

Red Dead Redemption 2 geeft je ontzettend veel keuzevrijheid

Red Dead Redemption 2

Uit recentelijk verschenen previews van IGN en The Telegraph zijn flink wat details van Red Dead Redemption 2 uit gepluisd. Rockstar wil namelijk de speler zo veel mogelijk vrijheid willen geven, maar wel zelf de consequenties van hun daden dragen.

Zo blijkt uit de previews dat NPC’s daadwerkelijk een leven leiden, maar wel zullen reageren op hoe Arthur zich gedraagt. Als speler zal je merken dat NPC’s je anders aan zullen spreken op basis van waar je je wapens houdt. Houd je deze bijvoorbeeld gewoon in je holster zullen ze vriendelijker reageren dan wanneer je hem in je hand hebt of wanneer je hem op een van deze onschuldige bewoners richt.

Ditzelfde geldt ook weer als je dingen van mensen jat en zij daar achter komen. Zo zullen ze na de dichtstbijzijnde sherif gaan om je aan te geven, maar daar kan je dan weer op twee manieren een einde aan maken. Zo kun je ervoor kiezen om degene te vermoorden (met het risico dat je dan wordt gezocht voor moord in plaats van diefstal) of je kan degene op andere manieren zien te overtuigen om niet naar de politie te gaan.

Het communiceren in het geheel is ook op de schop gegaan en personages zullen een gesprek met je willen beginnen, waarin je zelf kunt bepalen of je iemand de mond laat snoeren of dat je er op in gaat. Hierdoor wordt het verschil tussen zijmissies en het volgen van het verhaal verkleind.

Honor systeem

Arthur Morgan is de rechterhand van Dutch van der Linde en moet ook voor zijn gang zorgen. De gang zal ook enthousiast reageren als jij voor genoeg voedsel zorgt, maar zal wat geïrriteerd zijn als je ze verwaarloosd. Het is niet zo dat je daar constant mee bezig hoeft te zijn, aangezien de gang ook zonder jou in de buurt gewoon hun leven leiden.

Dit werkt niet alleen op het moreel van je gang, maar ook voor alle andere NPC’s. Zo zullen bandieten en agenten niet bang voor je zijn, maar onschuldige bewoners wel of niet van onder de indruk van je zijn. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk hoe jij ze behandeld, maar ook hoe je met hun land omgaat. Als je te dicht bij een boerderij bent, zal de boer je daar ook op aanspreken en vragen wat je daar te zoeken hebt. Zo zullen er tal van die kleine voorbeelden zijn, waarin je zult merken of je wel of niet gewaardeerd wordt.

Red Dead Redemption 2

Jagen of stelen?

Door de keuzevrijheid die Rockstar Games je biedt, geeft het de game veel meer diepgang. Dit in combinatie met de NPC’s die je wel of niet aardig zullen vinden, moeten er voor zorgen dat de game nog meer levendiger aanvoelt dan het origineel. Je kunt dus bijvoorbeeld kiezen of je de gang helpt door voorwerpen te stelen en van dat geld voedsel te halen, maar je kunt ook zelf op jacht gaan.

De game kent namelijk veel wilde dieren, maar het jagen vergt wel veel werk en je moet ook stilstaan bij hoe je dit aanpakt. Zo kun je vlees niet onbeperkt goed houden, aangezien dit in de warme zon snel wegrot. Je zult dus snel naar de kamp moeten terugkeren om het vlees zo vers mogelijk te leveren.

Gelukkig kan je er ook voor kiezen om naar de dichtstbijzijnde slager te gaan en daar je vlees in te ruilen voor geld, maar ook daarbij moet je stilstaan dat een stuk vlees waar hagel van je geweer door heen zit minder oplevert dan wanneer je een beest met een pijl vermoordt.

Je paard of je leven!

Ook zal de band met je paard erg belangrijk zijn. Als je deze goed verzorgt, troost wanneer het bang is en eten geeft, zal deze veel trouwer zijn. Zo zal deze niet meer weglopen wanneer je in een vuurgevecht belandt. Ook zal deze later je wapens en neergeschoten dieren met zich meedragen, dus wees zuinig met je paard. Het zal overigens wel mogelijk zijn om je paard van afstand naar je toe te laten komen, maar wel tot een bepaalde afstand. Ook is het zo dat je paard niet onsterfelijk is en als deze sterft, zal je dus weer een nieuwe band met een andere paard moeten aan gaan en een ongetraind paard reageert minder voorspelbaar.

Red Dead Redemption 2

Dead Eye

Ook weten we nu zeker dat Dead Eye weer terug zal keren. Mocht je het eerste deel (nog) niet hebben gespeeld, zullen we even kort uitleggen wat het is. In vuurgevechten kun je deze functie aanzetten, waardoor alles om je heen vertraagd en je kan focussen op je doelwitten. Eenmaal een aantal doelwitten uitgekozen, kun je deze met een vuursalvo om het leven brengen.
Er is vrij weinig aan veranderd, maar Rockstar heeft er extra kracht bij gezet door de lange afstandskills in slow motion af te laten spelen of juist achterstevoren. Hierdoor zul je deze kills nog meer gaan waarderen.

Nog ruim 5 maanden!

Rockstar weet altijd weer de standaard te verhogen met hun games en wat we tot nu toe van Red Dead Redemption 2 hebben gezien, gaan ze het dit keer weer gewoon flikken. De game oogt er ontzettend mooi uit en we kunnen niet wachten om deze game in onze console te schuiven! Wat verwachten jullie van deze game? Laat het ons weten in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.