Review: RollerCoaster Tycoon Classic

+ Verslavend

- Kleine ergenissen
- Niets nieuws
- Geen graphics update

0
Posted 15 oktober 2017 by

RollerCoaster Tycoon Classic is de heruitgave van de twee eerste games en de DLC’s Wacky Worlds en Time Twister. In de game mag je een pretpark bouwen en runnen, daarbij krijg je een doelstelling om bijvoorbeeld een x aantal gasten in je park te hebben binnen een bepaalde tijd. De game daagt je opnieuw uit om alle parken nogmaals te spelen.

Veel content

RollerCoaster Tycoon Classic bevat niet zomaar een paar parken, maar een overweldigende 94 scenario’s om te spelen. Alle parken zijn de originele parken uit de eerste twee delen, met een paar toevoegingen en kleine aanpassingen. Ook zijn er een aantal reallife Sixflags parken, die je ook zelf van de grond af kan bouwen. In deze optie krijg je de mogelijkheid om een echt pretpark te runnen.

De optie park editor, laat je een compleet scenario van de grond opbouwen. Het beginscherm is helemaal leeg, geen heuvels, geen bomen, geen water en zelfs niet eens een ingang of een hek ter afscheiding van je grondgebied. Hoewel de optie leuk is, is het niets voor mij persoonlijk. Ik heb nooit het geduld gehad om een skatepark te bouwen in Tony Hawk, niet om een racebaan te maken in Trackmania en ook nu niet om een pretpark uitdaging te verzinnen in RollerCoaster Tycoon.

De leukste modus is toch wel Time Twister, een van de DLC’s voor RollerCoaster Tycoon 2. Deze modus laat je in een andere tijd een park bouwen, zo kan je bijvoorbeeld je eigen Jurassic Park maken.

Challenges

De pretparken zijn handig onderverdeeld in kleine groepen, wat je de mogelijkheid geeft om vanaf het begin al uit een flink aantal parken te kiezen. Naast de groepselectie zijn er Challenges, een set parken met een compleet andere en vaak uitdagender doel van het park. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een parkrating die niet onder een bepaald niveau mag komen, of geen entree voor je achtbanen mogen vragen. Deze uitdagingen maken het spelen een stuk interessanter en uitdagender.

De layout maakt het kiezen van een nieuw park een stuk overzichtelijker. Je mag zelf indelen of je eerst de makkelijke parken allemaal uitspeelt, of gelijk al een grotere uitdaging aangaat.

Gameplay

De gameplay heeft net als in de originele RollerCoaster Tycoon spellen hier en daar een paar kleine problemen. Niks wat de game breekt, maar gewoon een paar kleine ergernissen. Zo is bijvoorbeeld het zeer onhandig om bij een verhoogd looppad bankjes of vuilnisbakken te plaatsen. Niet omdat je bezoekers daar niet willen zitten, maar omdat de cursor zich automatisch op de vloer daar onder settelt. Een positieve kleine aanpassing die mij opviel is dat je niet meer tijdens het bouwen van paden eindeloos bomen aan het wegklikken bent, maar deze verdwijnen automatisch onder je pad. Een ander positief punt is dat er een fast forward button is. Hierdoor kun je de tijd versnellen en hoef je niet meer eindeloos te wachten als je geld op is.

De pretparken kan je op dezelfde manier runnen als je altijd kon, alleen kan je de entreeprijs niet meer aanpassen. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, want dat was altijd mijn manier om winst te maken. Het zorgt er wel voor dat ik een andere manier moet zoeken om winst te maken.

Het oordeel

RollerCoaster Tycoon Classic is een leuke verslavende game, maar niet omdat die nu opnieuw is uitgebracht. Je had net zo goed het originele schijfje weer in je PC kunnen stoppen. Het overzicht is een fijne vernieuwing en je hebt vanaf het begin al meer scenario’s waar je uit kan kiezen. Ik vind het vooral jammer dat er geen oplossing is gevonden voor de kleine ergernissen van het mis klikken. Het had ook wel fijn geweest als de graphics een beetje opgepoetst waren, maar noodzakelijk is dat niet. Al met al voegt RollerCoaster Tycoon Classic niet veel toe aan de reeks, het geeft je vooral de mogelijkheid om de games in een pakket te kopen.

Gamer, buschauffeur, schrijver,
in willekeurige volgorde