Review: Middle-Earth: Shadow of War

Belegeringen
Op draken vliegen

Weinig vernieuwing
Shadow Wars zijn grind voor microtransacties

0
Posted 22 oktober 2017 by

De Lord of the Rings-films hebben sinds mijn kindertijd een sterke indruk op mij gemaakt. Ik durf te beweren dat ik elke seconde, elk frame en elk geluid van de trilogie uit mijn hoofd ken. Natuurlijk houd ik daardoor de franchise nog goed in de gaten, zeker alle games die er van gemaakt worden. In 2014 was ik dan ook (net als velen anderen) prettig verrast door Middle Earth: Shadow of Mordor. Nu, drie jaar later, ligt het vervolg in de winkels. Laten we eens zien of die bliksem twee keer kan inslaan.

Vanaf de aankondigingstrailer was het duidelijk dat Shadow of War fanfictie zou zijn. In een tijdperk tussen de Hobbit en Lord of the Rings smeed de geestachtige elf Celebrimbor een nieuwe Ring van Macht. Dit doet hij samen met Talion, een menselijke ranger wiens lichaam hij deelt. Na wat tegenslagen kan hij die ring gebruiken om de Orks van Mordor in zijn macht te nemen en die te gebruiken tegen Sauron en zijn ringgeesten.

Vlaktes van Gorgoroth

Puristen van de lore zullen vaak achter hun oren krabben bij het spelen van Shadow of War. Shelob die een vrouwelijke gedaante aanneemt, Entvrouwen die in allerlei dieren kunnen veranderen en Balrogs die uit het niks verschijnen komen allemaal voor. Persoonlijk had ik daar weinig moeite mee, als het maar voor genoeg vermaakt zorgde. Een uitzondering is in het begin, waarin Celebrimbor nog geen vijf seconden zijn muil kan houden over de Ring of de Palantir.

Talion rent, springt en klimt door diverse gebieden in Mordor. In dit vervolg zijn het er namelijk meerdere, van de vlaktes van Gorgoroth en Segregost tot de stad Minas Ithil. Voor het grootste deel is het bewegen door de wereld soepel. Wat me opviel was dat Shadow of War een knop heeft waarmee je simpelweg een sprongetje naar achteren kan maken als je tegen een muur aanklimt. Op die manier kan je makkelijk loskomen en naar beneden vallen. Waarom hebben meer games deze mechanic niet? Het is namelijk zeer handig.

Near Death Counter

De mix van Assassin’s Creed en Batman Arkham is nog steeds zichtbaar. In dat opzicht is er eigenlijk weinig vernieuwing aangebracht. Vooral de combat voelt nog goed met diens combinatie van slagen en counters. Zeker in het begin van de game is de moeilijkheidsgraad nog dusdanig hoog dat ik meer dan genoeg zweet aan mijn controller heb laten kleven. Later in de game wordt dat beter, als je plezier beleeft aan betere gear verzamelen en steeds hoger klimt op de competent ontworpen skill-trees.

Hier trad overigens wel een eerste irritatiepunt op. Als Talion’s health bijna leeg is, komt er een zogeheten Near Death counter. Dit is een quick-time event waarbij je op de juiste knop moet drukken om jezelf nog te kunnen redden. Deze counter komt in het begin twee keer, bij een derde zal je vijand je doden. Maar soms kon ik de counter niet zien, bijvoorbeeld als Talion met zijn rug tegen een bergwand stond. Dankzij de soms matige camerahoeken kon ik daardoor de quick-time event uit te voeren. Dit resulteerde in Talion’s dood en mijn mateloze irritatie.

Hordes Orks

Er zijn een degelijk aantal missies verspreid over meerdere gebieden. Het verhaal van de campagne en de missies daarin vond ik echter niet spectaculair. Talion ziet het conflict tussen de Orks en de mensen groeien, wordt een aantal keer verraden, bevecht diverse soorten monsters en ga zo maar door. In dit opzicht was er weinig origineels. Een twist vond ook plaats aan het einde die ik vrij snel kon voorspellen.

Daarnaast waren de missies kort en miste die variatie. Vaak ging het om het doden van een specifiek aantal vijanden, totdat de missie plotsklaps eindigde en het tijd was voor de volgende. De paar bossfights die Shadow of War heeft zijn ook niet geweldig. Op een enkeling na was het vooral een kwestie van bekende monsters bevechten of hordes aan Orks te lijf gaan. De laatste twee bossfights waren ook opvallend makkelijk naar mijn mening. Een final boss zou een laatste test moeten zijn van alles wat we in de game geleerd hebben. Maar net als in Shadow of Mordor was dit niet het geval.

Brũz

Maar we weten allemaal dat het Nemesis-systeem de reden is om deze franchise te spelen. Dat was immers hetgeen wat Shadow of Mordor onderscheidde van hordes aan open wereld games. Het idee is dat je specifieke Orks kan overnemen om ze als bondgenoten en spionnen te laten werken of zelfs hele legers te kunnen bouwen. Die legers aan Orks kan je dan gebruiken om diverse grote forten over te nemen. Het van tevoren infiltreren van diens verdedigingen is aan te raden als je een voordeel wilt halen in de siege battles.

Toen die mechanic werd aangekondigd kon ik niet gelukkiger zijn. Grote epische veldslagen zijn immers een belangrijk onderdeel van de Lord of the Rings-franchise. Met liefde verzamelde ik voor het eerst mijn leger. Ik gaf ze upgrades, extra troepen en bracht ze onder leiding van de komische trol Brũz. Ik was echter wel enigszins teleurgesteld bij de eerste veldslag. In een cutscene zien we Talion door de rangen lopen van zijn juichende Ork-leger, waarna hij zijn zwaard trekt en iedereen beveelt aan te vallen. Mijn hart had op dat moment niet sneller kunnen kloppen van spanning.

Draken berijden

Maar zodra de gameplay start zag ik slechts een handjevol Orks op het fort afrennen, wat mijn enthousiasme nogal bekoelde. Het daadwerkelijke veroveren was overigens wel gaaf, waarbij je diverse punten in het gebouw moet overnemen om uiteindelijk de Overlord een kopje kleiner te maken. Daarna is het fort van jou. Het is dan weer aan jou de taak om je eigen fort te verdedigen tegen tegenaanvallen, iets waar ik ook zeker plezier aan heb beleefd. Ik zal dan ook zeker toegeven dat de sieges veel epischer en vermakelijker worden naarmate je legers groeien en zij ook Graugs, Caragors en zelfs draken introduceren om je te helpen.

Want de draken zijn een onderdeel waar ik nog een aparte alinea aan wil besteden. Uiteindelijk is er namelijk de upgrade om op een draak te vliegen, mits je aan de matige controls daarvan gewend raakt. Ik vond het heerlijk om over de grote gebieden te vliegen, ze eens goed te bekijken en daarna van het beest af te springen. Alleen al daarvoor wil ik ontwikkelaar Monolith bedanken.

Shadow Wars

Na dit compliment moet ik wel weer wat gal spuwen. Na de laatste twee bossfights is er nog een gedeelte in de campagne, eentje die qua structuur heel onnatuurlijk aanvoelt. Het is op dat moment namelijk de taak voor Talion om zijn veroverde forten te verdedigen in de zogeheten Shadow Wars. Niet alleen lijkt dit gedeelte achteraf toegevoegd te zijn, diens bestaansredenen vind ik ook heel verdacht.

Shadow of War heeft namelijk microtransacties, waarbij je voor echt geld Orks kan kopen op een online markt. De Shadow Wars hebben heel veel grind nodig, waarbij je Orks met bosjes sterven. De game lijkt je hierdoor te dwingen om meer geld uit te geven aan nieuwe Orks, zodat je uiteindelijk toch deze modus kan winnen. Er lijken hier psychologische spelletjes gespeeld te worden om meer geld aan je te verdienen. Dit is naar mijn mening ronduit walgelijk en zonde van een mooie game.

Franchise staat nog sterk

Want begrijp me niet verkeerd; Middle-Earth: Shadow of War is nog steeds een prima game. Misschien klinkt deze review heel negatief, maar wat mij betreft staat de franchise nog steeds sterk. Ik ben echter wel benieuwd hoe we vanaf hier verder gaan, aangezien het einde vrij gesloten kan zijn. Hoe dan ook, ik heb me vermaakt met Shadow of War, of de titel die ik er zelf voor bedacht heb; Button Prompts: The Game.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation

Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1