Review: Marvel vs Capcom Infinite

Feest der herkenning

Oogt te goedkoop aan
Laadtijden
Te complex voor beginners

0
Posted 28 september 2017 by

Capcom kende met Street Fighter V niet echt een ijzersterke launch. Echter heeft de uitgever met de Marvel vs Capcom-franchise goud in handen. De bekende personages uit beiden universums komen weer samen om dit keer Ultron Sigma een halt toe te roepen.

Marvel vs Capcom Infinite 1

Twee voor de prijs van één

In de singleplayer van Marvel vs Capcom krijgen de twee superschurken Ultron en Sigma (die gefuseerd zijn) twee Infinity Stones in handen. Deze stenen geeft de antagonist unieke krachten en laten de helden van aarde en daar buiten compleet in het niets. Er zit voor de personages uit zowel het Marvel-universum als de diverse games van Capcom niks anders op om de andere vier Infinity Stones te vinden. Dit is namelijk de enige manier om de slechterik te verslaan. Gedurende de singleplayer leer je eigenlijk alle personages kennen, vooral wat zij in huis hebben. Het zorgt uiteindelijk voor een generiek verhaal, wat in totaal helaas maar vijf uur meegaat. Deze wordt in elkaar geluld door slecht overkomende one-liners, voornamelijk doordat het niet echt goed ingesproken is. Daarnaast worden echte details en gaten in het verhaal genegeerd.

De story modus is dan wel erg kort, zeker aangezien hier twee uur aan cutscenes en een kwartier aan laadtijden bij zitten. Dit laatste dan is ook zeer irritant. De modus wordt hetzelfde gepresenteerd als de Injustice-games, waarin scenes werden opgevolgd door de gevechten. In MvCI is dit niet het geval, want je gaat van scene naar laadscherm naar gevecht, wat toch jammer is. Dit is anno 2017 wel erg slecht verwerkt. Deze modus is ook meer een dienst aan de fans, aangezien dit het eerste deel is wat een filmisch verhaal probeert te vertellen.

Iron Man

Tutorials tot je er bij neervalt

De game kent gelukkig ook nog de mission modus. Dit is gewoon een tutorial om de basisdingen onder de knie te krijgen, maar ook om jouw favoriete personages nog sterker te maken. Hierin leer je de meest gruwelijke combo’s. Dat is ook wel echt nodig als je voor het “echie” tegen een andere speler online gaat vechten. Vooral voor leken van de serie (waar ik ook toe behoor) is het in de multiplayer meteen de dood of gladiolen.

De kans is groter dat je een echte fanaat tegenkomt dan iemand, net als jij, die de game/ serie voor het eerst speelt. De kans op een genadeloze marteling is dus groot en dus is het echt wel verstandig om deze tutorials onder de knie te krijgen. Daarin leer je alle moves van een personage, al hadden ze dit wel wat rustiger aan mogen doen. De eerste missies zijn nog vrij eenvoudig, maar al snel laten ze je de meest ingewikkelde combo’s doen. Op een gegeven moment moest ik een bepaalde luchtaanval uitvoeren, voordat ze je überhaupt hebben geleerd hoe je de lucht in moet. Mocht het je echt niet lukken, zijn er gelukkig ook nog de ‘jab’-knoppen, die je een iets zwakkere maar effectieve combo geven.

Marvel vs Capcom Infinite spiderman

Infinity Stones brengen leuke twist

Waar de game in tegenstelling tot andere games wel erg in excelleert is de toevoeging van de Infinity Stones. Deze zes verschillende stenen geven je namelijk (tijdelijke) krachten. De Infinity Stones zijn als compensatie voor het missen van een personage. Waar je in het verleden met een tag team van drie personages was, zijn dit er nu twee. De krachten van de stenen variëren dus per stuk. Zo geeft de ene kracht je meer snelheid en de andere zorgt ervoor dat je met twee personages tegelijkertijd kunt vechten. Dit zorgt er voor dat je niet na een paar uur met vrienden of online de tactiek van de tegenstander door hebt en daarop kunt anticiperen. Daarentegen geldt dit voordeel ook voor jou.

Zo kun je de Time Stone goed gebruiken bij de wat tragere (en meestal) grote personages als Hulk en Dormammu. Daarmee kun je namelijk heel snel van de ene kant naar de andere kant van de map teleporteren. Hiermee worden ze ook een stuk uitdagender voor de vijanden die juist veel van afstand kunnen doen. Zo heeft elke stone zijn voordelen, maar als je de Infinity-meter weet te vullen, kun je een behoorlijke dreun uitdelen met de Infinity Storm. Deze geeft je personage een nog krachtiger aanval, waarmee je wellicht het getij kunt keren.

Naast de Infinity Stones is het weglaten van een personage, door het aanpassen van het tag-systeem, erg goed uitgepakt. Nu kun je in bijna alle situaties van personage verwisselen. Hierdoor kun je niet alleen op een snellere manier de counter opzoeken, maar ook aanvallen van de vijanden ontwijken of juist je eigen combo’s verlengen. Het tag-festijn is met twee spelers nog te overzien en dat was bij drie toch een ander verhaal geweest.

Marvel vs Capcom Infinite

Goedkoop aanvoelen

Ondanks dat de game er een stuk beter uitziet dan de bèta zijn er, naast de singleplayer, nog wat dingen op te merken. Er zitten namelijk alleen Marvel-personages in die bekend zijn uit het Marvel Cinematic Universe. Dit vind ik heel goedkoop van Disney. Dit betekent kortweg dat personages als de X-men er niet inzitten. Deze serie heeft zijn bestaansrecht te danken aan X-men: X Street Fighter en dit lijkt dan wel op een gevalletje “stank voor dank”. Daarnaast geeft de gehele stijl van de game niet het comicgevoel, maar alsof je met plastic actiefiguren aan het vechten bent. Bovendien zijn de schouders van de mannelijke personages vaak te ver uit proportie en oogt het allemaal net niet mooi genoeg. Voorgaande delen wisten nog het gevoel te geven van een echte comic, maar met deze nieuwe styling slaat Capcom wal noch schip.

Toch aardig complex voor de leek

Ondanks dat Marvel vs Capcom Infinite op heel veel fronten erg goedkoop aanvoelt, zijn er wel degelijk redenen om de game in huis te halen. Het systeem met de Infinity Stones brengt niet alleen aan deze serie, maar ook aan de genre een compleet nieuwe ervaring. Daarnaast is het voor zowel Marvel als Capcom-fans een feest der herkenning om deze twee universums samen te zien komen. De game speelt op zich wel lekker weg, maar je merkt wel meteen wanneer je tegen een beginneling speelt of een echte fan. Mocht je dit al zijn, maakt dat de uitdaging alleen maar leuker, maar voor beginners kan dit wel eens genadeloos hard aankomen. De uitdaging zorgt er echter wel steeds voor dat je nog meer van je personages wilt leren, maar is dit nog wel moeilijk in te schatten wanneer je in het gevecht zit.