Review: Life is Strange: Before the Storm – Hell is Empty

Aantal sterke scenes
Soundtrack

Verhaal gaat te traag
Vreemde climax

0
Posted 6 januari 2018 by

Hell is Empty was een belangrijke test voor mij. Dit bedoel ik niet in de zin dat de game zo slecht was dat ik het maar moest uithouden. Dit bedoel ik in de zin dat ik hiermee kon testen hoe objectief ik in een game kon duiken. De vorige aflevering van deze reeks, Brave New World, was voor mij namelijk een verschrikkelijke ervaring. Vandaar dat ik mijn best moest doen om bij de laatste aflevering zonder al die haat op de startknop te drukken. Dit gedrag bleek me te belonen, aangezien Hell is Empty een duidelijke verbetering is ten opzichte van het vorige deel.

Brave New World eindigde met een cliffhanger die, naar mijn mening, niet geweldig uitgewerkt was. De cliffhanger kwam uit het niets en leek slechts te bestaan om spelers naar de derde aflevering te lokken. Gelukkig wist Hell is Empty deze op te vangen met een sterk intro. Middels abstracte beelden werd het achtergrondverhaal van een bepaald personage duidelijk gemaakt. Hierin wisten de ontwikkelaars de perfecte balans te raken tussen abstracte beelden, genoeg achtergrondinformatie en een lekker tempo om in verder te kunnen spelen.

The Fat

Hell is Empty heeft een reeks aan interessante scenes. Veel daarvan zal ik uit angst voor spoilers niet beschrijven. Enkele waren spannend of wisten me op emotioneel vlak te raken. Het probleem hiermee echter, en de aflevering in het algemeen, was dat het verhaal te traag verliep. The Fat is een term in de filmwereld waarbij scenes worden besproken waarin personages elkaar leren kennen en kunnen groeien. Dit zijn vaak scenes met dialoog die zich tussen grote actiescenes afspelen. Hell is Empty heeft die momenten zeker ook, maar ze zijn naar mijn mening slecht uitgewerkt.

Ze zijn namelijk te traag. Er zijn te veel stiltes in de dialogen die bedoeld zijn om spanning en emotie op te wekken. Goede poging, maar als je dat te vaak doet raakt het effect nogal verwaterd. Tegen het einde aan bleef ik maar naar mijn TV-scherm roepen dat het verhaal eens wat meer tempo moest krijgen. Ik deed dit vanuit goede beweegredenen, omdat ik daadwerkelijk benieuwd was wat de volgende interessante scene zou zijn.

Meer kwaliteit dan kwantiteit?

De reden voor de veel voorkomende traagheid ontgaat me. Misschien wilde ontwikkelaar Deck Nine dat de aflevering tussen de twee en drie uur lang was. Dit is namelijk de standaard voor dit soort episodische content. Zonde wat mij betreft, want het trekt heel de aflevering omlaag qua kwaliteit. Mijn advies is altijd om eerst je verhaal te schrijven en daarna pas te bekijken in hoeveel content je het kan vertellen. Zo kan je je verhaal meer kwaliteit geven dan kwantiteit.

De daadwerkelijke climax van Hell is Empty heeft goede en slechte punten. De laatste keuze die je als speler moet maken is lastig. Zelf moest ik even nadenken wat ik mijn personage zou gaan laten doen. Echter start de climax met een actiescene, waarna die vervolgens op een hele vreemde en abrupte manier eindigt. Het leek wel of de ontwikkelaars zeiden; ‘Oké, hier is je actiescene. Kunnen we die nu alsjeblieft stopzetten zodat we je kunnen vertellen waar dit verhaal precies om draaide?’

It’s something

Gelukkig keert het ene lichtpuntje uit de eerdere afleveringen ook terug; de soundtrack. Hell is Empty heeft niet per se veel nieuwe nummers om toe te voegen (wederom van de band Daughter), maar de paar nieuwe tracks stemde mij prettig. De hele soundtrack in het algemeen is er dus eentje die ik later absoluut nog even ga opzoeken.

Hell is Empty heeft Life is Strange: Before The Storm met een enigszins positieve aflevering beëindigd. De hele reeks in het algemeen is nog steeds niet sterk, maar de finale zette in ieder geval de lage kwaliteit van de rest niet voort.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation

Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1