Review: Life is Strange: Before the Storm – Brave New World

Saai
Verhaal is alleen set-up
Verhaal voorspelbaar
Twist is slecht uitgewerkt

0
Posted 5 november 2017 by

Een set-up is in de meeste verhalen nodig. Je moet nu eenmaal de wereld en de personages introduceren, voordat je hen vervelende dingen kan laten meemaken. De beste verhalen hebben dan ook een idee of gedachte om door te geven aan de kijker of speler. De tweede aflevering van Life is Strange: Before The Storm, genaamd Brave New World, begrijpt heel goed wat set-up is. Het probleem is echter dat er absoluut geen bevredigend vervolg daarop is.

We volgen nog steeds de verhalen van tienermeisjes Chloe en Rachel. Beiden zullen een belangrijke rol gaan spelen in de hoofdgame, die zich chronologisch later afspeelt. Het is de relatie tussen de twee die het belangrijkst is, daar werkt ontwikkelaar Deck Nine dus heel bewust aan. Maar zoals ik eerder aangaf; Before the Storm is tot nu toe alleen maar set-up. Dat betekent jammer genoeg dat dit verhaal geen climax heeft en dus blind rondjes loopt.

Inspiratieloos

Het voelt aan als een filler-aflevering van een serie waar je graag naar kijkt. Er vinden in het verhaal wel gebeurtenissen plaats, meer geen van hen heeft een impact op de wereld of personages. Dat is ook niet mogelijk, aangezien dat zou betekenen dat het verhaal niet meer zou kloppen met het begin van Life is Strange zelf. Ruimte om qua verhaal dus iets interessants aan de speler te tonen, is er amper.

Nu is een filler-aflevering niet per se een slecht iets. Het probleem is echter dat Deck Nine heel inspiratieloos lijkt als het gaat om gebeurtenissen in de game. Hoofdpersoon Chloe komt in een aantal gevaarlijke situaties terecht, maar niks daarvan heeft enig gevolg of impact. Het feit dat we weten dat Chloe het einde van deze prequel-reeks levend zal halen, laat de spanning nog veel meer dalen. Het resultaat; een aflevering die hersendodend saai is.

Talkbek

Maar verhaal is natuurlijk niet alles in een game, gelukkig bestaat er ook zoiets als gameplay. Die bestaat uit rondlopen, dialogen en puzzels. Die vallen wat mij betreft ook plat op hun gezicht. Het rondlopen in de wereld is oninteressant door de game’s slechte graphics, de dialogen zijn net zo saai als de personages zelf en de puzzels zijn haast de moeite niet waard. Ze zijn te simpel of net zo saai als de rest van de serie.

Ik was ook al geen fan van de eerste aflevering, Awake, maar die had nog een paar lichtpuntjes. Ik was onder de indruk van de Talkback functie, waarbij Chloe middels haar grote bek zichzelf uit bepaalde situaties kon krijgen. Als speler moest je dan de juiste dialoogopties kiezen en goed letten op wat je tegenspelers tegen je zeiden. Die functie is in mindere mate aanwezig in Brave New World, wat bij mij voor nog meer teleurstelling zorgde.

Daughter

Brave New World heeft nog steeds één reddende engel; de soundtrack. De Britse band Daughter keert weer terug met een aantal nummers. De melancholische sfeer die hun indierock nummers brengen past precies bij de sfeer die de game voortbrengt. Ik kan me geen betere muziek voorstellen om te combineren bij de anarchistische en depressieve gedachten die Chloe heeft. Het is alleen jammer dat die de game absoluut niet redden. Ik zou aanraden om de muziek op Spotify op te zoeken en je de ervaring van Brave New World te besparen.

Tot dusver is Life is Strange: Before the Storm geen succes te noemen. Met een matige en een slechte aflevering heeft de serie veel goed te maken. Alleen als de derde aflevering een geweldige ervaring wordt, zou ik de reeks aan durven raden. Gelukkig slaagt Brave New World wel in een ander doel; het zijn van een slaapmiddel.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation

Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1