Review: LEGO Marvel Super Heroes 2

Veel personages
Diverse omgevingen
Komisch

Controls niet altijd even lekker

0
Posted 3 december 2017 by

De LEGO-formule is inmiddels al heel bekend binnen videogames. De welbekende blokjes worden omgezet in een verhaal dat velen van ons kennen, wat vaak voor succesvolle spellen zorgt. Het eind van 2017 is het tijdperk van LEGO Marvel Super Heroes 2, een speeltuin voor liefhebbers van de Marvel-personages. Maar een speeltuin kan geweldig zijn of een enkele reis naar een jeugdtrauma. Vandaag gaan we bekijken in welke categorie LEGO Marvel Heroes 2 valt.

Marvel Cinematic Who-Niverse?

Hoewel het Marvel Cinematic Universe zo ongeveer de grootste franchise is op dit moment, is deze game er niet heel erg mee bezig. Toegegeven, veel personages, zoals de Guardians of the Galaxy, zijn gemodelleerd op de filmversies. Maar daarnaast neemt ontwikkelaar Traveller’s Tales de vrijheid om hun eigen verhaal te scheppen.

Middeleeuws Engeland

Dat verhaal gaat overigens over Kang the Conquerer, die uit alle macht probeert zijn naam eer aan te doen. Zijn krachten richten zich op tijdreizen, waar de game een aantal interessante dingen mee doet. Zo haalt hij hele gebieden uit diverse tijden en zet hij ze op één plaats. Zo krijg je een aparte mix van locaties en stijlen die allemaal in elkaar overvloeien. Denk hierbij aan landen als Wakanda, werelden als Sakaar en zelfs het Middeleeuwse Engeland. Dit is een welkome verandering ten opzichte van de gebruikelijke grote steden waar deze games in plaatsvinden.

Eigenlijk zou ik op dit punt niet eens uit hoeven leggen wat de gameplay van LEGO-games precies inhoudt. Maar als de vriendelijke recensent die ik ben, zal ik dat alsnog doen. Als de LEGO-versie van talloze Marvel-personages kan je diverse levels doorlopen. Hierbij krijg je te maken met combat, puzzels en hier en daar wat verdere scripted onderdelen. Het rondvliegen in de Milano van de Guardians of the Galaxy is hier een voorbeeld van. Het eindeloos verzamelen van knopjes is iets dat de serie ook nog niet verloren heeft.

Irritaties

Aangezien tijdreizen een thema is binnen de game, zien we dat ook terug binnen de eerder genoemde puzzels. Kang the Conquerer verschuift de tijd meerdere keren en iedere periode daarin zorgt voor verschillende puzzels. Dr. Strange kan bijvoorbeeld ook tijd manipuleren, maar alleen maar als Kang dat ook op een specifieke manier gedaan heeft. Dit voegt variatie toe aan de nu wel erg bekende formule van de LEGO-games.

Het rondvliegen als bijvoorbeeld Thor, Captain Marvel of Star-Lord, blijft vermakelijk. Maar hier komt echter ook een kritiekpunt van mij om de hoek kijken; de controls zijn niet altijd even fijn. Zeker in bepaalde levels waarbij je door vernielde omgevingen moet navigeren kan het irritatieniveau snel oplopen. De combat is daarbij ook niet altijd even bevredigend, een probleem dat een groot deel van de LEGO-games heeft.

Doorspelen

LEGO Marvel Super Heroes 2 is een van de sterkere games in de LEGO-Marvel reeks. Er is meer dan genoeg gameplay, meer dan genoeg personages, meer dan genoeg omgevingen en ga zo maar door. Ik heb het gevoel dat ik deze game na de review nog vaker in mijn console zal gaan schuiven.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation

Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1