Random Article


 
Mis dit niet
 

 

Review: Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

 

 
Overview
 

Game info:
Uitgever: Sony
Ontwikkelaar: Guerilla Games
Releasedatum:: 7 november 2017
Platforms: Playstation 4
Gespeeld op: Playstation 4
 
cijfer
8.8
8.8/ 10


User Rating
1 total rating

 

Pluspunten


- Grafisch overweldigend
- Setting en thema is zeer interessant
- Schrijfwerk vooral tijdens zijmissies van hoge kwaliteit
- Acteerwerk voelt realistisch aan en komt goed over
- Twintig euro voor +15 uur aan gameplay

Minpunten


- De extra outfits en wapens voelen overbodig
- De Skill Tree is niet echt vernieuwend als onderdeel van de DLC zelf


0
Posted 12 november 2017 by

 
Volledige review
 
 

Het is alweer een tijd geleden dat het Amsterdamse Guerilla Games met Horizon Zero Dawn kwam. De game werd geprezen door zowel critici als publiek en werd de eerste game die ooit een Gouden Kalf won. Voor Horizon in februari één jaar oud wordt kunnen we met de uitbreiding van dit vaderlands pareltje aan de slag: The Frozen Wilds.

Na het uitspelen van de originele campaign in Horizon smachtte ik naar meer in de post-apocalyptische wereld van Guerilla. Meer jagen, verkennen en wegsmelten bij de prachtige visuals die Horizon me te bieden had. The Frozen Wilds gaf me precies waar ik om vroeg en deed hier heel subtiel, of wat zeg ik, juist onsubtiel nog een dikke vette schep bovenop!

In The Frozen Wilds gaat heldin Aloy op avontuur in een nieuw gedeelte van de wereld waar we zo gek op zijn: The Cut. Dit gebied is er een waar de Banukstam, die in de originele campaign al kort te zien waren, de scepter zwaait en dit is teven een gebied waar kwade krachten het bestaan van de mensen bedreigt. Zogenaamde demonische machines bedreigen The Cut en het is natuurlijk aan Aloy om op onderzoek uit te gaan en deze demoon te vinden en uit te drijven.

Overweldigend

Horizon was natuurlijk al benchmarkmateriaal bij de oorspronkelijke release, maar man! The Frozen Wilds laat me sneeuw zien zoals ik het altijd had willen zien in videogames en gezien de tijd die je in dit prachtige landschap doorbrengt, moet ik het echt vermelden: het verkennen van The Cut zorgde bij mij met regelmaat voor jaw-dropping! Noorderlicht, zonsondergangen, sneeuwstormen, maar ook de sequenties die zich niet in de natuur afspelen zijn stuk voor stuk prachtig. Gezichtsanimaties, cinematics, en de physics, noem maar op! Guerilla komt opnieuw met kwaliteit als het gaat op graphics. Ook de nieuwe machines zien er super mooi uit! Er zijn wat aangepaste versies van bestaande machines, maar die aanpassingen berusten in principe op kleur, niet op het ontwerp als een geheel. De gloednieuwe machines daarentegen zijn goed vormgegeven en zien er zeer intimiderend uit. Ik ga niet voor je spoilen wat voor een nieuwe machines je precies gaat tegenkomen, maar de boss battle-achtige sequenties waar je doorheen zult gaan; heel veel succes!

horizon-zero-dawn-the-frozen-wilds-screen-01-ps4-us-12jun17

Interessant schrijfwerk en overtuigend acteerwerk

Natuurlijk ben ook ik een groot voorstander van filmische dimensies binnen games, en net als collega’s CD Projekt Red en Naughty Dog heeft Guerilla een stel goede scriptschrijvers aan boord bij Horizon Zero Dawn. Ik zat er werkelijk waar helemaal in! Het idee van goden en demonen, of überhaupt het concept geloof of religie binnen de wereld van Horizon vond ik héél interessant en zorgde ervoor dat ik eigenlijk vanaf seconde één werd meegesleept in het verhaal. Het acteerwerk is weer van hoge kwaliteit en ik blijf het zeggen hoor, heerlijk om met Aloy weer een sterke, goed geschreven vrouwelijk protagonist te hebben. Ze biedt met haar sterke persoonlijkheid een soort stabiliteit aan de personages die ze tijdens haar avontuur tegen komt; Een soort stem van de rede om het even zo te noemen. Aan de andere kant is ze de persoon die men met beide benen op de grond zet als er wat teveel richting het sullige gegaan wordt in het dialoog. Heerlijk schrijfwerk dus, waarvoor niets anders dan hulde!

Afdwalen was zelden zo leuk!

Om die lijn van het schrijfwerk nog even door te trekken was het een genot om eens af te dwalen met een van de vele zijmissies. Sommigen waren snel en makkelijk te voltooien, maar veel van ze waren een stuk langer en getuigden wederom van sterk schrijfwerk. Zo werd ik vaak op een heerlijk potje klim- en klauterwerk getrakteerd dat niet zou misstaan in Tomb Raider, maar was er ook ruimte voor diepgang en interessante story arcs bij de vele personages die ik tijdens deze zijmissies ontmoette. Die personages zijn voorzien van sterk dialoog dat diepgang bij het desbetreffende personages en diens situatie geeft, maar ook context biedt bij de missie die je moet gaan volbrengen. Natuurlijk is er ook genoeg ruimte voor wat onnozelheid en humor en worden de gevechten opwindend en adembenemend, omdat de set-up hiervan zo goed is gedaan. Nogmaals hulde voor de mensen achter de pen hoor, afdwalen was zelden zo leuk!

horizon-zero-dawn-the-frozen-wilds-screen-06-ps4-us-12jun17

Skill Trees en kleding

Wat ik jammer vond aan Zero Dawn, komt eigenlijk een beetje terug in The Frozen Wilds: ik had dus die deluxe editie gekocht waar ook het een en ander aan outfits, wapens en andere items in zat. Met die outfits was ik dus bijna onverslaanbaar in het begin van de campaign en daardoor voelde een deel van het craften een beetje als tijdverspilling. Ik kom immers toch ass kicken met de gear die ik al had. Nu voegt The Frozen Wilds bij aanvang van de DLC wat wapens en Outfits toe. Leuk, maar de daadwerkelijke toepassing van deze toegevoegde gear is ietwat.. ja, nutteloos. De vormgeving van de nieuwe kleding is goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als ik de Shield Weaver tot mijn beschikking heb, valt eigenlijk al het andere in het niets. De nieuwe Skill Tree genaamd de Traveler is vooral handig voor bijvoorbeeld een nieuwe run in Horizon Zero Dawn, niet per se voor The Frozen Wilds zelf. Zo kun je op je mount plantjes plukken, of deze repareren als ie schade opgelopen heeft. Leuk voor een New Game + of iets dergelijks, niet een super toevoeging voor de DLC zelf.

Moedig of oliedom

Tegen het einde van de originele storyline voelde ik me oppermachtig door mijn arsenaal aan wapens en mijn goed geüpgrade Skil Trees, maar The Frozen Wilds liet me weer echt vechten voor me leven. Een heerlijk gevoel van spanning natuurlijk en dat gevoel werd nog een versterkt door de control towers waar Aloy mee te maken krijgt: deze torens geven de demonische machines hun health weer terug en verlagen de shield resistance van Aloy. Ze moeten vernietigd of overgenomen worden om de onheilspellende machines het hoofd te bieden. Te pas en te onpas verzonk ik in paniek omdat mijn timing bij het overnemen van zo’n toren net niet lekker was, wat me weer prooi maakte voor een machine. De lijn tussen moedig en oliedom zijn is dus flinterdun, heb ik aan den lijve mogen ondervinden.

horizon-zero-dawn-the-frozen-wilds-review-1509928259

Lang verhaal kort…

Natuurlijk blijft de vraag uiteindelijk, is The Frozen Wilds mijn twintig euro waard? Nou, als je genoten heb van Horizon Zero Dawn en niet kon wachten om na afloop nog meer van deze wereld te verkennen, zeker weten! Je bent een dikke vijftien uur bezig met deze DLC en je wordt getrakteerd op een heerlijke dosis grafisch, avonturistisch en esthetisch geweld van top formaat. Ben je het strijden eventjes zat, ga je gewoon op verkenningstocht in The Frozen Wilds of neem je even een zijweg met een van de zijmissies. Hier tegenover staat dat de toevoegingen op het gebied van outfits en wapens wat tegen valt, alsmede de Skill Tree die niet geheel vernieuwend is. Dit mag de pret echter zeker niet drukken! Guerilla levert weer kwaliteit voor een mooie prijs! Absoluut een aanrader!


Dwayne Vrancken

 
Dwayne Vrancken


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response


(required)