- Soms stottert of bevriest de game bij intense gevechten

0
Posted 4 februari 2018 by

Een game met alleen maar eindbazen, klinkt goed toch? Of kleven er toch wat nadelen aan deze aanpak?

Furi, nintendo, nintendo switch, indie

Waar gaat Furi over?

Een mysterieuze man genaamd ‘the Voice’ besluit om de hoofdpersoon in Furi te bevrijden. Deze hoofdpersoon wordt het grootste gedeelte van de game ‘The Stranger’ genoemd. Door deze bevrijding begint eigenlijk meteen het eerste gevecht. Hier wordt de besturing uitgelegd en is het zaak deze meteen in de praktijk te brengen. Na het verslaan van deze eerste vijand volgen nog genoeg anderen.

Tijdens de reis wordt door middel van lange dialogen het achtergrondverhaal verteld van elke tegenstander die je tegenkomt. Over het verhaal is goed nagedacht. Een aantal cliffhangers bleven mij bezighouden, ook na het afsluiten van de game. Hoewel het verhaal in het begin niet erg interessant lijkt, werd ik later in het spel toch meegenomen. Het in beeld brengen van bepaalde scėnes droeg hier zeker aan bij. Over het einde kan ik niet teveel verklappen. De enige tip die ik wel kan meegeven is; stop niet bij de credits.

Hele lastige bazen

Het bepalen van een moeilijkheidsgraad is mogelijk, maar de makers motiveren erg om voor de normale ‘Furi’ te kiezen. Zo is er een makkelijkere ‘Promenade’, maar zoals het woord al aangeeft is dit eigenlijk voor watjes. Dit wordt bij het kiezen van Promenade nog is extra benadrukt (don’t be a wimp).

Het doorlopen van de game in Furi vond ik persoonlijk echt lastig. Tijdens het schrijven van deze review ben ik er eigenlijk nog steeds niet uit of het door mij komt of door de besturing. Het ontwijken en pareren van aanvallen waren voor mij namelijk een grote irritatie. Het onder de knie krijgen van deze twee manoeuvres heeft erg veel tijd gekost. Daarnaast werkt elke baas anders, waardoor het onthouden van aanvallen en goed reageren steeds weer opnieuw begint. De blijdschap is echter wel groot bij het verslaan van een baas, maar ik kan me voorstellen dat niet iedere gamer deze hoge moeilijkheidsgraad zal aanspreken. Promenade is dan een betere keuze, aangezien je hier meer levens krijgt.

nintendo, nintendo switch, furi

Nu weten we het wel

Furi is op de markt gezet als een hack and slash of shoot em up game. Hoewel het draait om het verslaan van alleen maar eindbazen, vind ik deze typering de potentie van Furi wel een beetje tekort doen. Het verhaal zit namelijk goed in elkaar en bouwt mooi op naar een interessant hoogtepunt. Het is alleen jammer dat de dialogen samengaan met ontzettend saaie gameplay. Tussen de bazen door wandelt The Stranger namelijk naar de volgende tegenstander. De weg die wordt afgelegd is echter puur en alleen ontworpen om het verhaal te kunnen vertellen. Er gebeurt niets en de besturing werkt ook nog is erg irritant. Er is zelfs een auto-walk functie, waardoor mijn argument nog is extra kracht wordt bijgezet.

De besturing werkt ook niet altijd even vlekkeloos tijdens intense gevechten. Sommige bazen maken namelijk gebruik van veel verschillende aanvallen, waardoor er veel op het scherm gebeurt. Dit zorgt regelmatig voor bevriezing van gameplay. Deels begrijpelijk voor een indie game van 20 euro, maar hopelijk kan dit door middel van updates nog verbeterd worden.

fight, nintendo, nintendo switch, furi

Furi, een goede vechtgame met een aantal gebreken

The Game Makers hebben met deze indie game een zeer goede vechtgame neergezet. Furi is origineel in haar concept door zich alleen te focussen op eindbaas gevechten. De diversiteit in deze bazen is zeer goed, elke baas vertelt zijn of haar eigen verhaal. Helaas wordt dit verhaal niet mooi gepresenteerd. De ondersteunende gameplay is ontzettend saai en irritant.
Misschien ben ik te enthousiast over het verhaal in Furi en ligt de aandacht hier ook helemaal niet op. Toch denk ik dat Furi nog beter had kunnen zijn met passende gameplay bij de dialogen. Voor 20 euro kan ik ook niet alles wensen 😉

Laat vooral weten hoe jij de game hebt ervaren. Ik ben erg benieuwd!

Gamer en muzikant sinds de N64. Nintendo consoles zijn mijn favoriet, maar heb ook een PS4 voor RPG exclusives zoals Uncharted, TLOU enz.