Review: Fire Emblem Warriors

- Prettige opbouw voor elk soort gamer

- Weinig content
- Grafisch niet vergelijkbaar met Mario of Zelda
- Kan wat eentonig worden

0
Posted 8 november 2017 by

Op 20 oktober kwam Fire Emblem Warriors uit en was daarmee een nieuw deel in de Warriors-serie. Eerdere games waren onder andere Dynasty Warriors en de op de Wii U uitgebrachte Hyrule Warriors. Hoewel elke game alleen al anders is door de gebruikte karakters, hebben ze één ding gemeen; het vechtsysteem. In de Warriors serie wordt gebruikt gemaakt van het ‘hack and slash’ principe, terwijl Fire Emblem games juist ‘turn based’ zijn. Blijven beide series overeind?

nintendo switch, fire emblem warriors

Wat nou verhaallijn….

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; games in de Warriors serie moeten het niet hebben van een sterk verhaal. Dit geldt ook voor Fire Emblem Warriors. Het koninkrijk Aytolis wordt plotseling aangevallen door monsters, waardoor de hoofdrolspelers moeten vluchten. Met hulp van andere bekende helden uit de Fire Emblem series moeten Rowan en Lianna Aytolis heroveren. Klinkt op het eerste gezicht best interessant, helaas is de uitwerking erg teleurstellend te noemen. De tussenfilmpjes voelen onsamenhangend en zijn er puur om twee gevechten aan elkaar te kunnen koppelen. Een degelijk verhaal zit er dus jammer genoeg ook voor deze Warriors game niet in, gauw maar door naar de gameplay.

gewoon rammen joh

Voordat de game start zijn er eerst tal van keuzeopties om de ervaring en wensen van de speler in kaart te brengen. Het is soms even goed lezen waar je precies voor kiest, maar wel de moeite waard om de tijd voor te nemen. Fire Emblem Warriors bepaalt zo namelijk of je meer een Warriors knoppenrammende gamer bent of juist meer een Fire Emblem tactische gamer. Fijn dat hier rekening mee wordt gehouden, het maakt de game daardoor een stuk toegankelijker.

Tijdens gevechten heeft de game eigenlijk twee gezichten. Met name beginnende gamers zullen vooral veel op knoppen rammen om levels door te komen. Voor een groot gedeelte van de game lukt dit ook prima en kan het voor een eerste keer erg vermakelijk zijn. Op het gebied van hack and slash is de uitgever namelijk zeer sterk in het uitwerken en in beeld brengen van gevechten. Hordes vijanden die grotendeels vloeiend op je af komen, lastige eindbazen en toffe omgevingen zorgen voor genoeg uitdaging. De meeste tactische elementen die beschikbaar zijn, kun je als beginnende gamer best negeren of laten automatiseren. Zo nu en dan zijn er wel missies waarbij je echt rekening moet houden met je eigen troepen om verder te kunnen. Hier komt het tactische element dus ook even voorbij, maar in principe kan het één grote ‘one man show’ zijn.

Voor ervaren gamers is het tactisch gedeelte van Fire Emblem Warriors juist een verfrissing in het genre. Het turn based principe uit de Fire Emblem series mag dan wel niet echt aanwezig zijn. Voor- en tijdens de gevechten is het echter wel mogelijk om strategisch te werken. Jij bepaalt waar de troepen starten en waar ze tijdens de gevechten heen moeten. Luisteren ze niet, dan switch je eenvoudig naar een speelbaar personage in de buurt om ze te corrigeren. Er zijn ook andere elementen uit de Fire Emblem series meegenomen, zoals het partnersysteem en de perma death. Deze zijn dan helaas niet altijd even goed uitgewerkt of passen in mijn ogen gewoon niet in een hack and slash game.

nintendo switch, fire emblem warriors

Genoeg extra’s!?

Na een gevecht zijn er ontzettend veel upgrade mogelijkheden. Alle objecten die verzameld zijn door het verslaan van vijanden, het behalen van zijmissies of het voltooien van achievements leveren bonussen en geld op. Hiermee zijn wapens, aanvallen en personages te upgraden. Het navigeren door alle menu’s om dit te doen is in het begin wat onoverzichtelijk, maar het went snel. Persoonlijk vind ik dat er teveel upgrade-mogelijkheden zijn, al zullen hier de meningen vast over verschillen.

Naast de Story Mode (die vrij kort is), bevat de game ook nog een History Mode. In deze modus zijn levels opnieuw te spelen met nieuwe uitdagingen. Leuk dat het er is, maar heeft niet veel om het lijf. De uitdagingen zijn meestal erg simpel of niet de moeite waard om veel tijd in te steken.

Tot slot is er nog DLC aangekondigd voor december, februari en maart. De content zal bestaan uit nieuwe speelbare karakters, spullen en extra uitdagingen voor de History Mode. Jammer genoeg zien we hier dus geen volledig nieuwe content, maar vooral aanvullingen die de speelduur nog iets kunnen oprekken. Hopelijk kunnen we nog een verrassing tegemoet zien, maar de kans hierop is waarschijnlijk niet zo groot.

Een toffe game die te duur is

Fire Emblem Warriors is een solide hack and slash game die voldoet aan de verwachtingen. De gameplay loopt erg soepel op de Switch, zowel docked als undocked. Hoewel het er grafisch niet indrukwekkend uitziet, is het ook zeker niet slecht. De gevechten laggen bijna niet, ondanks de grote hoeveelheid vijanden op het scherm, dit is zeker een compliment waard. De hoeveelheid content volstaat echter niet tot de prijs van de game. Voor 60 euro krijg je weliswaar een singeplayer mode met veel keuzemogelijkheden en die op verschillende standen te spelen is, maar dat is het dan ook meteen. De History Mode is leuk, maar bevat niet veel content.

Gamer en muzikant sinds de N64. Nintendo consoles zijn mijn favoriet, maar heb ook een PS4 voor RPG exclusives zoals Uncharted, TLOU enz.