Review: Fall of Light

Dark Souls meets ICO

Grafisch zeer ondermaats van dichtbij
Zwakke hit detection
Gevechten zijn niet bevredigend

0
Posted 10 oktober 2017 by

Soms is het combineren van verschillende ideeën de ideale manier om een nieuw en fris concept te scheppen. RuneHeads heeft dit geprobeerd met Fall of Light, een spel dat Dark Souls met ICO combineert. Helaas is een sterk concept niet genoeg om een sterk spel te maken.

Dark Souls……

Elke gamejournalist zegt hetzelfde: Fall of Light is Dark Souls meets ICO. Het is inderdaad zo dat zoveel games tegenwoordig vergeleken worden met Dark Souls, vaak vanwege de moeilijkheidsgraad, maar in dit geval is deze stempel zeker te begrijpen.

Je speelt als Nyx, een oude strijder, die zijn dochter Aether naar de enige plek wil brengen waar nog licht schijnt. De wereld is namelijk donker, vol met schaduwen en monsters. Het perspectief is topdown isometrisch en lijkt in eerste instantie op een action RPG. Al gauw kom je erachter dat het spel exact hetzelfde speelt als de serie waarmee ik het vergelijk: het wegrollen van vijanden, een staminabar die op dezelfde manier werkt, vijanden komen terug wanneer je dood gaat en er zijn checkpoints waar jij jezelf kan helen maar waardoor alle vijanden terugkomen.

….meets ICO

Fall of Light gooit echter nog wel iets anders in de strijd; Aether. Je neemt jouw dochter namelijk letter aan de hand mee door de donkere gangen en langs alle creaturen die op jouw pad komen. Ze geeft fel licht, waardoor ze ook een soort lamp is. Tevens versterkt ze ook jouw aanvallen als ze vlakbij je staat, wat jou als speler dus een reden geeft om haar dichtbij je houden. Ook kan ze checkpoints voor jou activeren: zonder haar kan je geen gebruik maken van de checkpoints. Aether neemt ook een keerzijde met zich mee: als jij doodgaat, wordt zij ook gedood. Je moet haar dan eerst terughalen van de plek waarvan ze dood is gegaan, voordat ze haar weer achter je aan kan krijgen. Dit is vergelijkbaar met de souls in Dark Souls, maar hier kan je niet mee levelen. In het spel ICO had je een vergelijkbaar systeem, waarin je een blind meisje aan de hand neemt.

Fall of Light

Sfeervol, maar mist finesse

Als je Fall of Light iets kan noemenn, dan is het sfeervol; de wereld is donker, maar wel enorm interessant. Hoewel het verhaal niet overduidelijk aanwezig is, wil je wel steeds weten wat er nog meer gaat gebeuren. De geluiden zijn soms fantastisch te noemen; het geluid dat je hoort als je een checkpoint activeert, is zo fijn om naar te luisteren. Fall of Light doet zijn uiterste best om zijn eigen persoonlijkheid naar buiten te brengen en hier slaagt het spel enorm in. Je hebt niet het gevoel dat je een goedkope kopie aan het spelen bent, maar een spel waar de ontwikkelaars hun creativiteit in hebben gestopt.

Helaas mist Fall of Light de nodige finesse. Zo is het spel grafisch gezien prima van een afstandje, maar bij close-ups schrok ik van de lage kwaliteit. Het spel ziet er dan uit als een Playstation 2 spel, met lelijke textures met een lage resolutie. Daarbij heeft het spel een belangrijk gemis: het gevoel dat je deel bent van de wereld. Wat bedoel ik daar mee? Jouw personage heeft niet het juiste ‘gewicht’; als je rolt, dan voelt dat niet juist; je ‘zweeft’ door de wereld heen. Dit heeft ook direct effect op het vechten; je hebt nooit het gevoel dat je de vijand echt raakt. Hierdoor is het vechten gewoonweg niet interessant en brengt het geen enkele genoegdoening, iets wat Dark Souls wel gaf. Ook is de hit detection niet al te best; je weet nooit wanneer je een vijand wel of niet gaat raken. Hierdoor heb je nooit zin om vijanden te lijf te gaan, wat een groot deel van het spel betreft. Ook zijn bazen niet erg interessant; de eerste baas kan je gemakkelijk verslaan door te blijven hakken. Het meest lastige aan het spel is het onder de knie krijgen van de hit detection, iets wat intuïtief zou moeten zijn.

fall of light

Leuk spel voor een klein prijsje

Fall of Light is een leuk spel voor een klein prijsje. Het spel ademt sfeer en is interessant om te spelen, maar mist gewoon de finesse om zichzelf erg bijzonder te maken. Leuke poging, maar dit is een ‘net-niet’ gevalletje.

Een game - en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.