Review: Bubsy: The Woolies Strike Back

- Bubsy's humor kan vaak irritant zijn
- Geen unieke identiteit
- Duffe muziek

0
Posted 11 november 2017 by

Title of toggle box

Jullie lezen het goed: Bubsy is terug! De lynx met een wit T-shirt die niet kan stoppen met het uiten van de meest flauwe grappen, is weer klaar om van platform naar platform te springen. Voor de wat jongere gamers zal ik eerst uitleggen wie of wat Bubsy is.

bubsy
Bubsy is terug!

Bubsy, wat valt er over hem te vertellen? Het is één van de mascottes uit de jaren ’90 die het niet heeft gered: een kat in een wit T-shirt, die het vooral moet hebben van (slechte) woordgrapjes.  Ontwikkelaar Accolade wilde de strijd aangaan met figuren als Sonic en Mario. Ze stopten veel geld in de marketingcampagnes, waaronder reclamefilmpjes van Domino’s Pizza en een daadwerkelijke tekenfilm (waarvan helaas maar één aflevering is).

bubsy

Bubsy in Claws Encounter of the Furred Kind

In 1993 werd Bubsy in Claws Encounter of the Furred Kind uitgebracht voor de SNES en de Sega Megadrive. Helaas was het eerste spel niet zo succesvol als dat ze hadden gehoopt bij zowel de pers als bij de gamers. Het hielp ook niet dat het ontwikkelteam een grote haat kreeg voor Bubsy, zelfs tot het punt dat er Bubsyknuffels aan het plafond werden opgehangen ter executie. Het tweede deel, Bubsy 2,  bracht het bedrijf bijna ten onder. Tegelijkertijd werd Bubsy: Fractured in Furry Tales uitgebracht voor de gefaalde Atari Jaguar.

Je zou zeggen dat een bedrijf een mascotte zou opgeven, als het na drie spellen nog steeds geen succesvol personage was. Helaas kwam er nog een derde spel: Bubsy 3D: The Furbitten Planet voor de Playstation 1. Dit durf ik met gemak het slechtste platformspel ooit te noemen, net als de rest van de critici en leeuwendeel van het internet.

Bubsy was dood en begraven, totdat Black Forest Games een nieuw deel uitbracht dit jaar onder de naam Bubsy: The Woolies Strike Back. Kan Bubsy weer uit de dood herrijzen en in de armen worden genomen van de gamers,of is dit een stinkend lijk dat weer terug zijn kist moet worden gestopt?

Gewoontjes en saai

Het is voor mij erg lastig geweest om wat te schrijven over Bubsy: The Woolies Strike Back. Je krijgt namelijk precies wat je verwacht: een platformspel met een pratende kat. Er steekt geen enkel element uit boven de marge, waardoor ik het spel niets anders dan ‘oké’ kan noemen. Grafisch gezien is het spel oké; het is kleurrijk, maar niets laat een blijvende indruk achter.De artstyle is fijn om naar te kijken, maar de muziek zorgt er weer voor dat het spel zó generiek en gewoontjes aanvoelt.

De besturing is wat je kan verwachten; Bubsy bestuurt adequaat genoeg om je door de levels heen te krijgen. Hij kan ook zweven en een soort sprong vooruit doen, evenals klimmen op krabpalen (oké, dat vindt ik wel charmant en slim verzonnen). Je verzamelt bollen wol door het hele level heen, evenals sleutels om grotere voorraden met bolletjes wol te verzamelen. De vijanden lopen of vliegen rond in voorspelbare patronen en de levels hebben alle voorspelbare thema’s; de woestijn, het bos, sneeuw en ga zo maar door. Na een aantal levels komt er een baas, die je gemakkelijk verslaat nadat je zijn patroon hebt ontdekt en je zijn zwakke punten weet.

De grapjes van Bubsy zijn in het begin schattig en soms ook wel slim (‘Remember when I used to have falling damage?’, een leuke knipoog naar kritiek op de eerdere spellen), maar na 10 minuten ben je daar ook wel klaar mee. Je kan er gelukkig voor kiezen om Bubsy monddood te maken in de opties, maar je kan hem ook op standje ‘Bubsy’ zetten. Doe dat alsjeblieft niet, want dan is het net een machinegeweer van slechte grappen. Geen enkel hart zou dat moeten verduren, dus wees gewaarschuwd.

bubsy

De ex-drugsverslaafde vriend

Ik zie dat Black Forest Games zijn uiterste best heeft gedaan om het spel geen zwakke punten te geven; er is weinig kritiek op te geven. Helaas ontstaat er nu juist de kritiek dat het spel geen eigen identiteit heeft en gewoonweg plat en saai is. Als dit niet Bubsy was geweest, had ik nooit geweten dat het  had bestaan. Ik vind €29,99 voor dit spel dan ook opmerkelijk,  aangezien dit spel meer in de €19,99 kader zit.

Ik zie Bubsy nu als een ex-drugsverslaafde vriend; je hebt gezien hoe erg hij zijn best heeft gedaan, het net niet heeft gehaald en daarna naar de afgrond is gegleden. Na jarenlang niks meer van hem te hebben gehoord komt hij clean terug. Hij is veilig, hij leeft een normaal leven, maar daar blijft het ook bij. Ik ben blij dat er nu een adequaat spel op de markt is van Bubsy, maar daar is ook alles mee gezegd.

Een game – en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.