Review: Assassin’s Creed Origins

Keuze voor RPG werkt goed uit

Combat werkt nog steeds niet goed
Nog te veel typische Ubisoft bugs
Verhaal niet bijster interessant

0
Posted 7 november 2017 by

Ubisoft liet de Assassin’s Creed-franchise een jaartje met rust, omdat ze de serie eens goed wilden bekijken. Uiteindelijk komt men met dit jaar met Assassin’s Creed Origins. Het concept van de serie is op de schop gegaan, maar of dit ten goede is, lees je in deze review!

Assassin's Creed Origins

Krankzinnig mooie zandbak

Assassin’s Creed Origins speelt zich af in het Egypte net voor de geboorte van Christus. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat ziet deze game er weergaloos mooi uit. De game toont een levendige en ontzettend gedetailleerde Egypte. Het is niet alleen maar zand en pyramides, maar ook moerassige omgevingen en grote open wateren. Deze zandbak nodigt in alles uit om te ontdekken en te bekijken, want overal valt er wel iets te beleven. Je zult gedurende het verhaal geregeld even afdwalen om even de omgeving in je op te nemen en te zien wat er allemaal gebeurt.

Wat vrij snel opvalt, is dat deze wereld is gesplitst in een aantal gebieden. Deze zijn net als The Division zo verdeeld dat je een bepaald level moet hebben om hierin de missies te kunnen volgen (waarover later meer). Naast het verhaal zijn er wederom tal van zijmissies en andere activiteiten te volgen. Opvallend is dat de wereld niet meer gelijk helemaal bol staat van de tekentjes, maar wat dat betreft wat meer rust biedt en je langzaam aan laat kennis maken met de bevolking en de diverse gebieden.

De enige tekens die je zult zien zijn namelijk van eventuele winkels en uitroep- en vraagtekens die we ook uit RPG’s als The Witcher kennen. Deze brengen je naar zijmissies of naar eventuele forten waar vijanden zich schuilhouden of schatten verborgen liggen.

Assassin's Creed Origins

Gedreven door wraak

De wereld zuigt je niet alleen uit het verhaal, maar het verhaal is ook soms de reden dat je graag de open wereld induikt. Bayek is namelijk zijn zoon verloren en zet alles op alles om achter de daders te komen. Daarnaast werkt zijn vrouw voor Cleopatra en wil hij niets liever dan samen weer gaan jagen op de lafaards die hun zoon ombrachten.

Zijn wraak is de enige drijfveer en dat is niet de eerste keer dat we dit in de Assissin’s Creed voorbij hebben zien komen. Daarnaast is het ook zo dat op het moment dat je denkt een van de daders te pakken hebt er weer een partij boven zit en ga zo maar even door. Naast het weinig boeiende verhaal zorgt de wat matige acteerwerk van de zijpersonages er niet voor dat je er lekker voor gaat zitten, maar dat mag de pret gelukkig niet drukken.

Ben je een krijger, een ziener of een jager

De grootste verandering hebben we nog niet eens met je doorgenomen en dat is het feit dat de game een actie RPG is. Zoals eerder aangegeven, zul je sommige gebieden een bepaald level moet hebben om de missie te kunnen doen. Nou is dit niet verplicht, maar als je wat levels lager zit dan er wordt verwacht, zul je een hele kluif aan deze missies hebben. Zo kunnen zelfs aanvallen van achter veredeld worden en vijanden kunnen behoorlijk overpowered overkomen.

Door middel van het ranken in level verdien je vaardigheidspunten. Deze kun je gebruiken in een skill tree die verdeeld is in drie verschillende stijlen. Hou jij er liever van om ongezien alle vijanden neer te leggen en je taak te voldoen, kies je de vaardigheden van een ziener. Ben je liever iemand die de confrontatie aangaat, kies je voor de krijgersvaardigheden.

Om in niveau te stijgen, voldoet het simpelweg volgen van het verhaal niet. Hierdoor worden optionele (secundaire) missies eigenlijk verplichte kost. Gelukkig bieden deze een hoop variatie en zul je niet snel het gevoel krijgen dat je flink moet ‘grinden’ om verder te kunnen met het verhaal.

Gedesoriënteerd het gevecht in

Overigens is ook het gevechtssysteem op de schop gegaan. Waar je in voorgaande delen moest blokken en toeslaan, zul je nu ook zelf de aanval kunnen starten. Een merkwaardige keuze van de ontwikkelaar is het feit dat het ‘locken’ van de vijand met de R3-knop gebeurd en dat is inderdaad dezelfde knop waarmee je de camera bediend. Het locken gebeurd door middel van het indrukken van de knop.

Groepen vijanden zullen bovendien niet om de beurt wachten, maar hun zwaarden gebruiken wanneer zij daar kans toe zien. Het wordt in dit soort situaties nogal een hectisch gebeuren. De vijanden die je moet vergrendelen, de camera die niet meewerkt en je daardoor weer de verkeerde ‘lockt’, zorgen voor chaotische gebeurtenissen.

Je merkt dat deze game niet bedoeld is om als echte hack-and-slash game te spelen en alhoewel we dit ook met deze serie wel begrijpen, had dit toch wel iets beter uitgewerkt mogen worden. Nu wordt je als speler soms geholpen door een wat tegenvallende AI. Vijanden die weglopen tijdens het gevecht of je pas zien als het te laat voor hen is. Wat dat betreft komt dit systeem niet in de buurt van het strakke systeem dat in bijvoorbeeld de Arkham-games zit.

Sluipen is de manier

Het draait in de Assassin’s Creed-games natuurlijk niet om de confrontatie aan te gaan, aangezien je het toch voor het grootste gedeelte in je eentje moet doen. Gelukkig biedt Zenu (de uil van Bayek) in Origins een geheel andere manier om de omgevingen te verkennen. Deze uil kan je namelijk als een drone inzetten en bekijken waar je doelwit zich bevind en welke vijanden er in de omgeving zijn. Zo kun je een route bepalen om de vijanden één voor één af te maken. Door het tegenvallende gevechtssysteem zul je het op deze manier op gaan lossen. Het is overigens ook iets waar we heel erg mee kunnen leven.

Na mate je vordert zal Zenu overigens ook nog meer dingen kunnen doen. Zo gaat ze je op een gegeven moment helpen met het jagen van (wat kleinere) wild en met het zoeken van schatten en dergelijke.

Looten, craften en kopen

Zoals een actie RPG betaamd, is het ook in Origins de bedoeling dat je wapens matchen met het level van Bayek. Wapens kun je alleen kopen, zoeken in schatkisten of van sommige vijanden afpakken. Het looten doe je dus ook door middel van het vermoorden van vijanden, maar ook van dieren. Beesten geven namelijk leer voor je gear, die weer te upgraden is. Ook is het mogelijk om wapens te demonteren voor bijvoorbeeld ijzer of brons en hiermee kun je ook je gear weer sterker maken. Dit is ook een manier om sterkere vijanden te slim af te zijn. Daarnaast zijn er dus ook nog alternatieve wijzen om aan gear of onderdelen te komen om je gear te upgraden. Kortom je bent wel even zoet met het vinden van de juiste wapens om op dieren te kunnen jagen om daar weer andere upgrades te kunnen doorvoeren.

Assassin's Creed Origins

Alles behalve perfect

Alhoewel de game een verademing is om te zien en als je eenmaal aan je vaardigheden werkt ook steeds beter begint te worden, is de algehele presentatie alles behalve perfect. Er zitten her en der nog wat kleine bugs in, pop-in en soms heeft de framerate enorme problemen. Helaas blijven de problemen niet daarbij, maar kwam ik ook een geval tegen waarbij de audio volledig in het soep liep en een keer de game bijna opnieuw gestart moest worden, omdat hij zo keihard aan het crashen was. Gelukkig is de game niet zo rampzalig als Unity destijds was, maar Ubisoft lijkt nog steeds niet van al haar fouten geleerd te hebben.

Assassin’s Creed Origins; gruwelijke sandbox, met bekende nukken

Ondanks alles is Assassin’s Creed Origins een geweldige sandbox game. Alhoewel de game helemaal terug gaat naar de beginselen is het zeker geen reboot; de lore van voorgaande games is terug te vinden dankzij de story line die zich in het heden afspeelt. Helaas heeft het verhaal in het heden wederom niet veel om handen en haalt het je eigenlijk alleen maar uit het avontuur, al geeft dit liefhebbers toch weer een hoop nieuwe informatie over Abstergo en degene die voor je de Animus betraden.

Egypte biedt daarentegen een grote speeltuin waarin je het liefst alles omkeert om te zien wat er achter schuilt. Zodra je eenmaal een beetje begint te upgraden en in level begint te ranken, wordt het alleen maar leuker om verder te spelen. Helemaal als je de eerste keer een van de gigantische pyramides hebt beklommen en je weer een ander deel van het land te zien krijgt. De game houdt je met gemak 30 uur zoet voor je de credits tegen komt en dit kun je nog wel verdubbelen voordat je alles uit Origins gehaald hebt!