Review: A Hat in Time

+ Nostalgisch
+ Humor

- Kleine graphics foutjes
- Mager verhaal

0
Posted 21 oktober 2017 by

A Hat in Time is een 3D collect-a-thon platformer waarbij je doel is om je brandstof van je ruimteschip te herstellen. Die brandstof is in de vorm van zandlopers en zijn door een ongelukje allemaal kwijt geraakt en verspreid over een aantal werelden. Om nieuwe vaardigheden vrij te spelen kan je garen en badges verzamelen, die je vervolgens aan je magische hoed bevestigd.

Het verhaal

Aan het begin kom je met tegenzin uit bed tijdens je reis naar huis, dan wordt er ineens op het raampje van je ruimteschip geklopt. De Maffia zweeft voor het raam en ze willen tol omdat je door hun gebied reist. Je weigert het raam te openen en hij besluit om zich naar binnen te forceren. Daardoor ontstaat er een vacuüm die al je zandlopers naar buiten zuigt. Dat waren ook precies de zandlopers die je nodig had als brandstof. Het verhaal is grappig, maar het zit er vooral in om je een doel om te verzamelen te geven.

De game zit verder vol met kleine grapjes die ik wel kan waarderen. Zo heb je in je ruimteschip een magnetron waar je een interactie mee kan hebben. De tekst die dan verschijnt: “This is what we use to punish food.”

A Hat in Time

Om de olifant in de kamer maar even aan te wijzen, de game heeft heel veel weg van Super Mario 64 en dat is een goed ding. Je moet hier zandlopers verzamelen om nieuwe deuren in je hub te openen, zodat je nieuwe werelden kan bezoeken. Op die werelden zijn meerdere zandlopers te vinden onderverdeeld in verschillende missies. Tijdens het spelen ben je veel aan het springen en een van de manieren om een vijand te verslaan is door bovenop ‘m te springen, klinkt bekend?

A Hat in Time is duidelijk op een jong publiek gericht, dat merk je aan meerdere aspecten. De game is fijn kleurrijk opgezet, niet irritant fel, maar gewoon fijn kleurrijk. De cartoon laadschermen zijn leuk gedaan, waardoor je tijdens het laden nog iets leuks hebt om naar te kijken. De besturing is soepel, zodra je de knoppen onder de knie hebt geeft de game je veel bewegingsvrijheid en kan je, op een paar plaatsen waar je speciale vaardigheden voor nodig hebt na, overal komen. Verder zijn de graphics prima, niet fantastisch. Zo zijn de ogen en monden zijn erop geplakt en hier en daar glitcht de camera door een muur heen, maar niets storends.

Leuk om te weten is dat de game een kickstarter project is. Ontwikkelaar Gears for Breakfast is gesteund door ruim 9.000 donateurs die samen bijna 300.000 dollar hebben gedoneerd.

De werelden

Je begint in Maffiatown, een planeet die, je raadt het al, bevolkt is door de Maffia. De Maffia zijn grappige logge kerels die niet het beste met je voor hebben. Hier ontmoet je Mustache Girl, in eerste instantie je bondgenoot tegen de Maffia, daarna je grote vijand. In verschillende missies kan je zandlopers verdienen en veel collectables vinden. De wereld is, net als alle andere, een open wereld waarbij je vrij bent om zelf alles te ontdekken. De vrijheid is ook gelijk een van de sterkste punten.

In eerste instantie vond ik het een beetje jammer dat ik voor de zoveelste keer terug moest naar dezelfde planeet, maar je komt op delen waar je eerder nog niet geweest was. Dat geeft je gelijk het idee om verder te ontdekken en zo kom je erachter dat het vol ligt met collectables.

De tweede wereld is Battle of the Birds, een planeet die een grote filmstudie is. Deze is gevuld met kleurrijke vogel personages en laat je door de filmstudies sneaken. Ook deze wereld is erg leuk gedaan, zo mag je eigenlijk helemaal niet de studio in, als je dat toch doet krijg je een boete. Deze boete krijg je als je gezien wordt of als je een ander foutje maakt.

Daarna mag je naar Subcon Forest, een spooky bos, waar je je in Halloween sferen begeeft. Hier kom je een groot spook tegen die je dwingt je ziel aan hem te verkopen. Dat klinkt grim voor een game gericht op een jonger publiek, maar net als met de boetes in de filmstudio komt ook dit wel weer goed.

Hierna krijg je nog een grote open wereld zonder missie, je mag je helemaal uitleven in een plek die Alpine Skyline heet. Zo wordt nog een keer duidelijk gemaakt dat het leukste in de game het ontdekken is. Gewoon rond rennen, springen en op willekeurige plekken uitkomen en daar een collectable vinden.

Collectables

Er zijn aardig wat objecten te verzamelen in a Hat in Time, maar het geeft je geen nadeel als je de meeste links laat liggen. Het is echter erg leuk om ze op te zoeken, omdat je op die manier de werelden echt gaat ontdekken. Je komt erachter dat je nagenoeg overal op kan en dat waar je kan komen wel iets ligt wat je helpt bij je doel.

Het oordeel

A Hat in Time is een erg leuk spel, een aanrader voor iedereen die een goede 3D platformer kan waarderen. Ik heb me erg vermaakt met de game en dan vooral het rondrennen en ontdekken. De humor en de gameplay maken het spelen op zich al een goede ervaring en de vrijheid in de werelden maken het helemaal af.

Gamer, buschauffeur, schrijver,
in willekeurige volgorde