Review: Lost Sphear

+ De opties en mogelijkheden tijdens de combat
+ JRPG formule werkt hier prima

- Het is weinig vernieuwend
- De graphics zijn ietwat out-dated

0
Posted 10 februari 2018 by

Hoe zou jij er op reageren, als je op vakantie gaat en bij thuiskomen merk je dat er niet veel meer van je thuis is overgebleven? Familie, vrienden, je hond misschien wel; alles is weg. Raak je in paniek? Lijk me een goede keus. Of ga je direct op zoek naar een oplossing? Misschien zelfs nog beter! Maar ook gevaarlijk.. Natuurlijk zijn er nog duizend en één opties. Ga samen met een groep jonge vrienden op avontuur en strijd voor je thuis, je familie en voor de wereld. Duik in de wereld van Lost Sphear.

De jonge helden

Lost Sphear is de tweede game van game studio Tokyo RPG Factory. Hun eerste game, I Am Setsuna, kwam eerder al uit voor de Switch als lanceertitel. Op het eerste oog lijkt Lost Sphear een vrij traditionele JRPG. Hij doet dan ook zeker eer aan het genre. Zoals vele eerder deden, begin je ook deze keer weer in je bed. Helden hebben immers ook hun nachtrust nodig. De held van dit verhaal heeft een visioen/nachtmerrie/droom/openbaring tijdens zijn drukke slaap. Hij ziet iets aan komen, maar weet waarschijnlijk nog niet wat het betekent of wat voor een invloed het heeft op de wereld. Je wimpelt het af. Komt nog wel, denk je. Tijd om de dag te beginnen. Er staat immers buiten iemand naar je te roepen!

And so it begins

De held waar het om draait heet Kanata, een jonge jongen die als wees in Elgarthe woont. Samen met z’n vrienden Locke en Lumina voeren ze allerlei klussen rondom het stadje uit, in opdracht van de elder (de dorps oma). Zij heeft vanaf dat het trio klein is voor ze gezorgd. Na de nodige introducties, een eerste blik op het vechten (verderop meer hier over) en de zoektocht naar een grote vis als lunch, blijkt er toch meer aan de hand te zien. Elgarthe is namelijk verdwenen. Het enige wat over is gebleven van de stad en van de omgeving is een dichte, witte mist. Je ontmoet hier ook al gauw Van, een mopperende tiener die ook opzoek lijkt te zijn naar antwoorden. Zonder overleg sluit de jongeman zich bij je aan en het lijkt hem wel een goed idee om bij een uitkijk post verderop verder te zoeken. Tijdens de nacht die Van en de helden hier doorbrengen, heeft Kanata een heftige droom. Iemand verteld hem dat hij de kracht heeft om de wereld te redden. De kracht, om de witte mist te laten verdwijnen. Dit kan hij middels het verzamelen van herinneringen. Deze kracht, ook wel Memories genoemd, is hem een raadsel. Was de droom wel echt? Wie was dat? Aan jou hier dus de taak om zo snel mogelijk verder uit te zoeken wat  je te wachten staat.

Maar…

Lost Sphear is een onwijs leuke game. Het loopt heerlijk soepel, het verhaal is best interessant en er zijn genoeg dingen te ontdekken en meer dan genoeg dingen om te doen. Lost Sphear is echter niet heel erg vernieuwend. Er worden een hoop elementen gebruikt uit de klassiekers uit het genre, zoals Final Fantasy en Chrono Trigger. Ook is er duidelijk te zien dat het van dezelfde maker is als I Am Setsuna. Bovengenoemde zijn stuk voor stuk vermakelijk games, dus het is niet persé een slecht iets. Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch? Niet helemaal natuurlijk. Je hoopt bij het spelen van een nieuwe titel dat het  een Game of the Year gaat worden. Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren met een titel die dusdanig veel op zijn (spirituele)voorganger lijkt. Dit betekent niet dat er geen vernieuwingen inzitten, maar daar later meer over.

Lost Sphear is over het algemeen wat recht toe, recht aan. Je gaat natuurlijk met je uitzonderlijke gave op pad om de wereld te redden. Er mist hier in echter wel een stukje uitdaging. De combat heeft best zijn momenten, er zitten lastige gevechten in en er zijn ook leuke puzzels aanwezig, maar ik heb er weinig zweetdruppels van het voorhoofd hoeven vegen. Het zoeken naar Memories bestaat voornamelijk uit het verkennen van de omgeving. Er wordt ook vaak wel vertelt waar je ongeveer moet zijn. Desalniettemin is toch nog wel eens zoeken, want de wereld is namelijk rijk gevuld. De steden zijn leuk om te verkennen, er zijn veel items of schatkisten te vinden. De wereld kaart is net iets minder gevuld. Het is zoals bij bijvoorbeeld Final Fantasy, je komt op een soort wereldkaart terecht waar je vrij kan rondlopen. Er is wat op aan te merken, maar dat wilt niet automatisch zeggen dat ik het geen leuke game vind. In tegendeel, ik heb me onwijs goed vermaakt met Lost Sphear. Ik ben groot fan van de ‘golden oldies’ binnen het genre en Lost Sphear is naar mijn idee wel een goede toevoeging. Het mag dan niet allemaal nieuw zijn, het is wel vermakelijk. Er zitten namelijk erg leuke elementen in het spel, zoals de combat!

Opties, opties & meer opties

Bij de meeste turn-based games zie je het veel terug komen. Zodra je de vijand in het oog neemt en je loopt er op af, begint je gevecht. De wereld om je heen stop eventjes terwijl jij korte metten maakt met veel en diverse vijanden. Het is allemaal wel iets dynamischer gemaakt. In plaats van te wachten, attack selecteren, vijand kiezen en weer verder te wachten heb je nu iets meer tactische opties. Je kan tijdens het kiezen van een vijand om aan te vallen namelijk vrij rond lopen. Dit creëert allerlei mogelijkheden: Je slaat je vijand van achter, je kan er twee tegelijk raken als ze dicht bij elkaar staan, je kiest met een afstandsaanval een doelwit waarbij je andere ook raakt met een projectiel. Genoeg opties! Vijanden kunnen hier echter ook gebruik van maken. Sta je altijd dicht bij elkaar, dan kan je daar voor gestraft worden. Bazen raken je hard dus spreid je uit. Tijdens de gevechten loopt er nog een extra metertje vol. Namelijk jouw momentum meter. Zodra deze gevuld is krijg je een Momentum Charge. Dit zorgt er voor dat je tijdens een aanval extra schade kan aanrichten op de vijand. Hiervoor moet je met een goede timing op de Y-knop drukken. Een erg leuke toevoeging. Tussen de acties door van vier personages kan het nog best lastig zijn om de timing juist te krijgen.

Ren, vaar en ontdek in de wereld van Lost Sphear

It’s a kind of magic

Naast de gebruikelijke aanvallen heb je ook in deze fantasie wereld een vorm van magie. Spritnite noemen ze het hier. Dit zijn in principe normale magische aanvallen. Je kan hier een effect aan toevoegen die je middels de Momentum Charge activeert. Is je timing goed, dan zal er naast extra schade een extra actie gebeuren. Dit kan bijvoorbeeld het helen van wat HP zijn, of een schadelijke effect op de vijand. Je kan door middel van de verschillende effecten en Spritnite leuke combinaties maken, om zo goed mogelijk door de gevechten te komen. Nog een extra die je kan gebruiken tijdens gevechten (of buiten de gevechten om) zijn Artifacts. Je kan deze extra krijgen door op pad te gaan op de wereld kaart, waar je een paar speciale Lost gedeeltes hebt. Door hier een Artifact te bouwen, je hebt diverse keuze op basis van welke Memories je allemaal hebt, kan je nog meer extra’s krijgen voor in gevechten, zoals een hogere directe aanvalskracht, ten nadele van je magische kracht.

Mr. Roboto

Daar houdt het nog niet op! Naast het vechten met vuisten en tactiek is er nog een manier. De Vulcosuits. Dit zijn mechanische pakken die je kan betreden. Deze pakken zorgen voor een andere set met vaardigheden, waar je dus toch weer andere gevechten mee creëert. Tijdens de gevechten kan je wisselen tussen vechten in de pakken of in normaal tenue. Een groot nadeel van deze robotkostuums, zijn de Vulcan Points, een soort robot-mana. Deze punten zijn erg schaars te verkrijgen, waardoor er niet veel gebruik van wordt gemaakt. Het uitvoeren van je skills kost namelijk genoeg dus je bent er zo doorheen. De pakken zien er erg leuk uit dus ik vond het jammer om te zien hoe weinig je ze eigenlijk gebruikt tot richting het einde van de game. Nog een reden om ze te dragen is omdat het soms nodig is voor het doorlopen van dungeons. Het kan zo zijn dat je in kostuum een lift moet besturen, wat anders niet mogelijk is. Je kan de outfits daarna vaak snel weer uittrekken, wat weer Vulcopoints scheelt! Het komt in ieder geval over als een coole feature waar niet de volle 100% gebruik van wordt gemaakt. Ik vind dat jammer. De combinatie van het geheel, de magie, de vrijheid tijdens gevechten, de Vulcosuits, maakt het wel een leuke ervaring. Er zijn zo veel opties om een gevecht te winnen. Mocht er iets niet goed gaan, gooi het roer om! Probeer het met een andere combinatie van Spritnite, aanvallen en personages. Probeer en test alles, de hoeveelheid opties maakte het voor mij een leuke ervaring.

Altijd al een robot willen zijn? Dat kan!

Conclusie

Lost Sphear is leuk. Erg leuk! Het is alleen jammer dat Tokyo RPG Factory niet meer vernieuwende elementen in het spel heeft verwerkt. Het valt toch te veel op dat ze goed hebben rond gekeken naar de andere spellen binnen het genre. Desalniettemin heb ik me erg goed mee vermaakt en doe ik dat nog steeds. Lost Sphear blijft me toch vasthouden, vooral omdat het zo makkelijk on the go te spelen is (of voor als de t.v niet beschikbaar is) op de Switch. Ik kijk in ieder geval erg uit naar eventueel DLC of een volgend project van Tokyo RPG Factory.

Game fanaat, Nintendo fan van het eerste uur, IT'er overdag. Speelt op de Switch, PC, PS4 en 2DS xl