0
Posted 8 januari 2018 by Joey Hasselbach in Column
 
 

Column-Nation: Ontwikkelaars blijf ons door jullie verhaal meeslepen!

De laatste tijd valt me persoonlijk op dat ik steeds meer neig voor verhaalgedreven games te gaan dan games met een multiplayer. Eigenlijk bevalt me dit wel!

Nier Automata

Opgaan in een andermans sores

Het blijft toch een heerlijke ervaring om even alles achter je te laten en even volop in het verhaal van de game te storten? Er is niks mooiers dan even niet meer aan je eigen sores te denken, maar je bezig houden met wat de hoofdpersonage(s) voor hun voeten geworpen krijgen.

In de afgelopen jaren hebben we steeds intenser mee kunnen leven met de gebeurtenissen die zich in de games afspelen. Niet alleen doordat de games grafisch verbeterd werden en voorzien van acteerwerk waar films soms nog wat van kunnen leren, maar ook de verhalen worden steeds beter uitgewerkt. Om nog maar te zwijgen over een eventuele achtergrondverhaal.

Zo wist vier jaar geleden BioShock Infinite echt van begin tot einde helemaal in het verhaal te zuigen. Het is een van de weinige games die ik in een paar speelsessies heb uitgespeeld. Dat gebeurd jammer genoeg te weinig, doordat er naast gamen en de site ook nog wel wat tijd voor andere dingen nodig is.

Afgelopen jaar merkte ik eigenlijk pas hoe weinig multiplayer games ik speel en hoe meer ik me focus ben gaan leggen op singleplayer games. Normaal gesproken had ik me handen vol met de multiplayer van bijvoorbeeld Battlefield, Call of Duty of andere first person shooters of sportgames. Tegenwoordig beperk ik deze eigenlijk alleen maar tot het maken van een review en raak ze daarna vrij wel niet meer aan. Op zich jammer, maar het heeft een goede reden. Het is niet dat ze niet goed zijn, maar ik stort me dan toch liever in een gloednieuw verhaal, dan eindeloos online blijven spelen.

Te veel games, te weinig tijd

Daarnaast komt er gewoonweg te veel uit en ben ik blij dat de eerste twee maanden van het jaar altijd ietwat rustiger is dan de rest van het jaar. Kan ik mooi nog even wat games spelen waar ik gewoonweg niet aan toegekomen ben. Het lijkt met het jaar wel erger te worden; de stapel games die eigenlijk nog gespeeld moeten worden. Bovendien wordt het nu nog een stuk onoverzichtelijker, aangezien de stapel op zich niet veel groter wordt, maar dat er digitaal wel een ‘stapel’ games ligt te wachten.

Er zijn te veel games die veel tijd vergen, maar er zijn weken dat ik nagenoeg niet aan die games uit de stapel toe kom of dat ik alleen games speel die gerecenseerd moeten worden. Niet dat ik daarover wil klagen, maar het is soms jammer dat een game zo lang blijft liggen. Soms heb ik al een deel gespeeld, maar heeft het zo lang geduurd om hem te vervolgen, dat deze eerst weer vanaf het begin opnieuw gespeeld moet worden om weer even in de flow te komen.

Lang leve de verhalende game

Maar goed, genoeg gezeur, want dit is mijn oproep aan ontwikkelaars om deze games te blijven maken. Iets wat EA claimt steeds minder populair te zijn, maar ik denk toch dat ze even de successen van IP’s als Assassin’s Creed, Uncharted, de Middle-Earth games en vele andere verhaalgedreven verhalen lijken te vergeten.

Het is dus nog lang niet zo ver dat we allemaal alleen maar multiplayer spelen. Daarvoor is genoeg bewijs, kijk maar eens naar de verhouding verkochte PlayStation 4’s en het aantal PlayStation Plus-abonnees. Of het aantal Xbox Live Gold-leden. Kortom ik wil graag door blijven gaan met het verhaal van een ander en ons mee laten slepen door de gebeurtenissen van de verhaalgedreven games als Red Dead Redemption 2, God of War, Spider-Man, Assassin’s Creed, Zelda en noem maar op!


Joey Hasselbach

 
Joey Hasselbach

Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie