0
Posted 17 november 2017 by Joey Hasselbach in Column
 
 

Column-nation: Microtransacties, handig of de ideale vorm van uitmelkerij?

We merken dat uitgevers en ontwikkelaars een verandering doorvoeren in de game-industrie die we zowel niet als wel begrijpen; microtransacties nemen langzaamaan een aanzienlijk aantal games over. Waar het eerst nog vrij onschuldig begon met skins voor je wapens en personages in de multiplayer, zitten ze nu ook verwerft in de singleplayers van de door ons geliefde franchisen. Is dit een goede ontwikkeling of gewoon de ideale cash grab?

Microtransacties

Te weinig tijd en te veel games

De industrie moet haast wel ingezien hebben dat wij gamers minder tijd spenderen aan dezelfde game. Het is al langer tijd bekend dat niet alle games meer uitgespeeld worden. Dat heeft vaak twee redenen, al zijn er uiteraard wel meerdere te bedenken. Een daarvan kan zijn dat de multiplayer veel meer gespeeld wordt en de singleplayer gewoonweg achterwege gelaten wordt.

De andere is het feit dat onze vaak uit de hand gelopen hobby te veel tijd gaat kosten. De meesten willen toch elk jaar hun favoriete sportgame of shooter in huis halen en dan komen er ook nog eens de games voorbij waar tientallen uren in gestoken (kunnen) worden voorbij. Combineer dat met een baan/opleiding of een relatie, tijd voor sociale zaken en eventueel een heel huishouden en je komt tot te conclusie dat er gewoonweg niet meer dan 24 uur uit een dag te halen valt. Kortom, er moeten keuzes gemaakt worden. Ga je dit jaar toch weer voor de nieuwe footie of ga je je tijd investeren in een open wereld actie RPG/ shooter/ racegame?

Het antwoord op deze vraag kan volgens de industrie zijn om toch beide te kopen. Heb je geen tijd om te grinden voor dat ene wapen of die ene bolide die net even wat sneller is, kun je die gewoon met echt geld ‘even’ kopen. Je skipt een stuk game die je eigenlijk niet wilt spelen, puur omdat je het verhaal leuker vindt of omdat je gewoonweg een hekel aan het grinden hebt.
Ik heb dit najaar al een aantal games voorbij zien komen die daar handig op inspelen. Je verkort de duur van de singleplayer zonder dat je daar iets ‘substantieels’ van hoeft te missen. Zo is Assassin’s Creed Origins een voorbeeld waarin de ervaring niet verstoord wordt, maar je wel de ‘secundaire’ missies kunt skippen om eerder de eindstreep te halen, aangezien je al betere gear hebt of meer vaardigheden.

Waarom zou je in hemelsnaam nog meer geld uit moet geven aan een game die je al 60 euro heeft gekost, om te voorkomen dat deze in herhaling valt?

Waar het bij deze game wel weer raar is, zijn de trials of gods events. Daarin mag je het opnemen tegen Anubis, maar moet je echt wel end-game gear hebben om die te kunnen verslaan. Deze events blijven in totaal 3 weken staan, waarvan het eerste event vandaag afsluit. Echter zo kort na de launch al een volledige game uitgespeeld hebben, is toch niet haalbaar?

Maar je mag dan wel “blij zijn” met de microtransacties, want met de Time Saver add-ons kun je materialen om te craften, vaardigheidspunten en drachmae kopen. Kortom, je kunt je weg tot na de endgame verkorten en dan toch nog mee doen aan de trials of Gods events. Uiteraard moet je wel de portemonnee trekken.

Het is dan niet zo dat je deze trials moet spelen, maar deze leveren wel weer unieke gear op. Mijn vraag is dan ook: waarom moeten spelers een game door rushen voor zoiets? De game is geweldig mooi en vraagt gewoon van je om zo af en toe van de gebaande wegen af te gaan. Lekker ontdekken en niet nadenken over wat de missies zijn en vragen. Maar misschien kijk ik daar wel veel te kritisch na?

In Need for Speed Payback kun je dankzij microtransacties voorkomen dat je moet grinden voordat je weer mee kan doen in de strijd tegen de House. Dit lijkt op zich een uitkomst, maar het voelt wel erg dubbel. Waarom zou je in hemelsnaam nog meer geld uit moeten geven aan een game die je al 60 euro heeft gekost, om te voorkomen dat deze in herhaling valt.

“Wat een ongelofelijke bullshit, EA”

Als het maar geen pay-to-win wordt

Het irriteert me dan ook dat je nu al een situatie hebt waarin we achter de feiten aan lijken te lopen. De ene gamer ergert zich mateloos aan de microtransacties, terwijl de andere het luchtiger bekijken en zeggen: “Zo lang het maar geen pay-to-win situatie wordt.” Deze situatie voorkom je dus door de transacties uit een multiplayer te halen, wanneer deze voor een kleine voorsprong zorgen.

EA lijkt daarin op dit moment ook behoorlijk in de clinch te zitten met hun community. In Star Wars Battlefront 2 zouden spelers na maar liefst 40 uur grinden pas met één van hun favoriete helden kunnen spelen. Of je lapt gewoon even 12,99 om dit allemaal te skippen. Hier is nog geen sprake van pay-to-win, maar het lijkt wel op de overbrugging hier naartoe.

Wat een ongelofelijke bullshit, EA. Dan ben je gewoon te arrogant en laat je spelers betalen voor iets wat ze heel graag willen, maar de tijd niet hebben omdat er nog -tig games om hun aandacht vragen. Maar gelukkig heeft ook zelfs EA ingezien dat dit niet kan en het systeem veranderd en de eisen voor een nieuw personage ingekort met 75%. Dat dan weer wel.
We zullen deze ontwikkeling uiteraard op de voet blijven volgen. Wordt zeer zeker vervolgd! Wat vinden jullie tot nu toe van microtransacties en is het een goede ontwikkeling of moet deze afgekapt worden?


Joey Hasselbach

 
Joey Hasselbach

Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie