0
Posted 3 december 2017 by Joey Hasselbach in Column
 
 

Column-nation: Arme Amy

Het sluiten van Visceral Games betekende ook meteen een einde aan de Star Wars-game waar de studio aan werkte. De lineair gedreven singleplayer game zou “grote, revolutionaiare” dingen doen, maar helaas was het voor EA een te groot risico. Immers “spelen gamers tegenwoordig geen lineaire verhaal gedreven games meer”. De eerste persoon waar ik aan moest denken, na het lezen van dit nieuws, was Amy Hennig. Word haar weer een project uit handen genomen?

Amy Hennig

Uncharted-goeroe krijgt helaas niet de kans bij EA

Amy Hennig heeft namelijk al een rijk verleden in de industrie. Ze is namelijk al bijna 30 jaar in dit vak bezig, waar ze onder andere aan de Legacy of Kain-serie werkte. De meeste zullen haar echter kennen van haar tijd bij Naughty Dog waar zij als director en writer ons Uncharted bracht. Echter kwam daar in 2014 plots een einde aan, waarvan we eigenlijk niet precies de redenen weten, maar wel kunnen raden.

Neil Druckmann en Bruce Straley waren het niet eens met de script voor Uncharted 4 en het lijkt erop dat dit een van de redenen was om uit elkaar te gaan. Een opmerkelijk besluit dat zich, net nadat Amy vierde dat zij 10 jaar bij het bedrijf in dienst was, werd gemaakt. Het is jammer om te zien hoe dit gegaan had en ik blijf me altijd afvragen hoe ‘Amy’s versie’ van ‘Uncharted 4’ had gewezen.

Echter volgde al vrij snel het nieuws dat Amy naar EA was verhuisd om als creative director aan de slag te gaan bij Dead Space-ontwikkelaar Visceral Games. Een betere combinatie had ik, als liefhebber van zowel Star Wars als Amy’s werk bij Uncharted, niet kunnen wensen. Helaas heeft dit niet mogen worden wat ik gehoopt had.

”Gamers spelen geen lineaire verhaalgedreven games meer”

Er zijn veel redenen om een game te annuleren, maar wat EA voor een excuus geeft voor de Star Wars-game van Visceral is niet te vatten. Volgens Blake Jorgensen spelen we steeds minder lineaire games dan pakweg 5 à 10 jaar geleden. Mag ik je even herinneren, meneer Jorgensen, dat deze game pas 3 jaar geleden daadwerkelijk in productie is gegaan?!
Om nog maar te zwijgen over het komen en gaan van trends in de game-industrie. We zien toch ook dat de shooters weer de geschiedenis in duiken. Als je echt ballen had gehad, had je deze game af laten maken en ons overtuigd van de “grootse en revolutionaire dingen” die deze game zou bieden. Misschien zijn de gamers wel gewoon weer toe aan een lineaire game.

Het zal wel te maken hebben met het feit dat de laatste tijd een trend ontstaat waarin multiplayer games veel meer geld op kunnen brengen door middel van DLC en de veelbesproken microtransacties. Daar valt veel makkelijker mee te cashen dan een singleplayer-game aan de man proberen te brengen. Nu de microtransacties onder vuur worden genomen, ben ik benieuwd of deze gereviseerde game nog een schijn van kans heeft.

Ideale vorm om de Star Wars lore te verrijken

Wat ik gewoon niet snap is dat EA een besluit maakt op basis van iets wat ze blijkbaar al konden weten toen ze aan de game begonnen. Als lineaire games toen niet gespeeld werden; waarom zou je dan überhaupt tijd en energie in een game steken? Laat staan een game die de lore van niets minder dan Star Wars met zich meedraagt.

Het is jammer om te zien dat er wederom een Star Wars game in nog geen 10 jaar tijd ons gamers door de neus geboord wordt. Star Wars kan naast de films en boeken ook juist in games goed tot zijn recht komen. Er zijn miljoenen (miljarden?) verhalen te vertellen uit het sterrenstelsel zoveel lichtjaren hier vandaan!

Ik zie dan liever een goede lineaire verhaal gedreven versie dan eentje die een geforceerde open wereld game heeft of een multiplayer die vastzit aan een vaag systeem met kaarten en microtransacties.

Persoonlijk ben ik namelijk steeds meer aan het verdiepen in de boeken van Star Wars en vind deze ook erg gaaf om te lezen, maar vanwege tijdgebrek zou het voor mij juist ideaal zijn door deze verhalen te kunnen beleven door middel van games.

Wat gaat de toekomst brengen?

Het is te hopen dat Amy door de tegenslagen bij zowel EA als Naughty Dog niet besluit om uit de industrie te stappen. Als er een partij slim genoeg is, zorgen ze ervoor dat deze vrouw een goed team onder zich krijgt en haar een game laat maken die zij graag zou willen maken. Dit zou eigenlijk gedaan moeten worden door een partij die een risico durft te nemen. Ik kan eigenlijk alleen aan Sony denken, maar dat wordt misschien wel lastig met het oog op het verleden.

Hoe dan ook wens ik haar en iedereen die helaas geen toekomst bij EA hebben gekregen het beste voor de toekomst. Het is jammer dat het op zo’n manier gegaan is, maar er is helaas niets meer aan te veranderen..


Joey Hasselbach

 
Joey Hasselbach

Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie