0
Posted 10 oktober 2017 by Joey Hasselbach in Betacontrole
 
 

Bètacontrole: Star Wars Battlefront 2

EA en DICE komen dit najaar met het tweede deel van Star Wars Battlefront. De uitgever kreeg veel geklaag over zich heen door het weinige content dat in het origineel zat en de afwezigheid van een singleplayer. Het ziet er naar uit dat ze daar goed naar hebben geluisterd, want Star Wars Battlfront 2 kent namelijk een singleplayer en drie trilogieën aan content. Wij gingen aan de slag met de bèta van de game.

Star Wars Battlefront 2

Ruimtelijke luchtgevechten

Een van de dingen waar het origineel al een klein beetje aan meedeed, is de Starfighter Assault modus. Deze verscheen ook met de Death Star DLC, maar was nog vrij beperkt en niet de galactische gevechten waar we op gehoopt hadden. In Star Wars Battlefront 2 zul je vanaf het begin deze gevechten kunnen verwachten. In de bèta kregen we de missie op Fondor voor de kiezen. Als rebel zul je namelijk een Star Destroyer aan moeten vallen, maar dit gaat natuurlijk niet zo recht toe recht aan. Immers zijn de gevechtsvliegtuigen niet krachtig genoeg om zo’n massief schip uit de lucht te knallen.

Daarom gebeurd dit in fases waarin je als rebel zijnde diverse objecten moet vernietigen om zo de Star Destroyer uit eindelijk neer te knallen. Echter zullen de Imperials je proberen tegen te houden. Je zult overigens meteen merken dat het systeem geheel op de kop is gegaan. Het is niet dat het veel moeilijker is, maar het vergt wel vel gewenning.

De linker joystick gebruik je namelijk om zowel gas te geven en minderen als voor het kantelen van je voertuig. De rechter gebruik je om het vliegtuig te bewegen. In tegenstelling tot het eerste deel is er geen knop om een U-turn te maken of om je as te draaien en ook niet een om op je vijanden te locken (behalve met torpedo’s).

Je zult het wel aanvoelen komen dat deze game meer skill vergt dan diens voorganger en dat komt deze alleen maar ten goede. Als je het origineel hebt gespeeld, zal je toch even een knop om moeten zetten om deze controls onder de knie te krijgen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, kan het knalfestijn beginnen.

Diverse classes

Ook hoef je niet langer meer op zoek te gaan naar een Hero card, maar zul je punten moeten verdienen om deze te ontgrendelen. Dit is behoorlijk pittig, vooral in de Galactic Assault modus. Je moet namelijk 5000 gevechtspunten (BattlePoints, BP) verzamelen om Rey, Han, Darth Maul of Boba Fett te ontgrendelen. Deze modus duurt soms nog geen 5 minuten, dus je moet wel skills hebben om het in deze modus te doen. Ik verwacht dat het in de andere modi wel wat makkelijker wordt, aangezien deze ook wat langer duren en je dus meer kans geeft om de benodigde BP bij elkaar te scoren.

Dit zelfde geldt voor speciale personages en voertuigen, zoals een Wookie Warrior, een Jet Troopers of de Flame Trooper. Het is overigens niet zo dat zodra je die punten hebt je meteen aan de slag kunt als deze personages of voertuigen, maar bij het moment van respawnen. Daarnaast moet je ook de mazzel hebben dat er niet al (meerdere) van deze personages of voertuigen al aan het gevecht deelnemen.

De classes zijn bovendien voorzien van een aantal voorgeprogrammeerde wapens en/ of vaardigheden. Het is mogelijk om deze te upgraden middels te Star Cards, die daarnaast weer zijn te upgraden met scrap (waar later meer over). Deze keuze zorgt ervoor dat er meer balans in de gevechten zit en niet dat spelers twee soorten granaten selecteren en bijvoorbeeld een vaardigheid om je health te genereren. Hierdoor wordt het enorm vermeden dat gevechten uitlopen in shoot-outs die gewonnen worden door voorbij vliegende granaten van beide partijen.

Het is allemaal ook een stuk tactischer geworden, aangezien de een classe meer vuurkracht heeft en minder health en de andere juist het tegenovergestelde. Of de officer classe die juist een ondersteunende functie heeft binnen een team en deze kan voorzien van dekking middels een turret of en zijn team kan versterken met extra health. Opvallend genoeg heeft DICE er voor gekozen om de Squads en Partners-functies niet mee te nemen uit het orgineel, maar dit had alleen een meerwaarde als je met vrienden speelt.

Star Cards Battlefront 2

Vernieuwde Star Cards-systeem

Ook het systeem met de Star Cards is overhoop gehaald door DICE. Waar je in het eerste deel deze kaarten nog in de maps kon vinden, kun je deze alleen nog ontgrendelen buiten de multiplayer. Je kunt deze namelijk winnen door je credits in te leveren en een Crate te vragen. Deze zijn er in drie soorten, namelijk Star Fighter, Alliance en Trooper Crates. Deze geven je nieuwe upgrades voor je vliegtuigen en de wapens en vaardigheden van je personages. Zo geeft het Rey de mogelijkheid om haar Insight vaardigheid te verbeteren en de vijanden van nog verder te laten zien. Voor Boba Fett is er weer een optie om nog efficienter met je benzine om te gaan, zodat je nog langer in de lucht kunt blijven en zo is er voor elk soort wel een upgrade te vinden.

Daarnaast kun je, zoals eerder aangegeven, deze cards nog extra upgraden met Scrap. Deze scrap verdien je door diverse uitdagingen te winnen of door geluk te hebben, aangezien ze ook in sommige Crates verstopt liggen. Naast het upgraden van de Star Cards kun je er namelijk ook je wapens mee vrijspelen en zelfs upgraden. Denk hierbij aan betere grip voor minder tegenslag en dergelijke upgrades.

Kortom in het begin zal er veel op je afkomen en zul je even moeten stoeien met wat de beste combinaties zijn voor de diverse classes. Gelukkig kun je tussen de strijd door nog alles lekker fine-tunen en aanpassen. Heb je een Star Card die niet goed uit de verve komt, kies je gewoon een ander of juist niet. Het is alleen wel te hopen dat de ontwikkelaar in de loop van de tijd wel een beetje zorgt dat de nieuwelingen niet tussen de die hard fans komt te zitten. Als je eenmaal alles geüpgraded hebt, ben je al gauw een stuk sterker dan de nieuweling die net om de hoek komt kijken.

Star Wars Battlefront 2

Star Wars Battlefront 2; mogelijk de game die het origineel had moeten zijn

Na het spelen van de bèta lijkt Star Wars Battlefront 2 de game te zijn die het origineel niet is geworden. De game voelt een stuk competitiever en meer gericht op de ‘hardcore fans’. De balans in de game is een stuk stabieler en daardoor niet alleen een stuk uitdagender, maar ook veel leuker om te blijven spelen. Het enige wat nog wel even vermeld moet worden, is het feit dat er ‘slechts’ 5 verschillende modi zijn in de multiplayer, maar dat er wel meer maps beschikbaar zijn bij de lancering (namelijk 18!). Hopelijk dat de verschillende missies in de Starfighter Assault en de Strike modi voor genoeg variatie zorgen. Niet dat deze modi naar een paar weken al repetitief gaan aanvoelen. Daarnaast komt de game natuurlijk ook met de singleplayer en nog meer content om alleen en/ of met vrienden te spelen, dus we kunnen niet wachten om de volledige game onder handen te nemen!


Joey Hasselbach

 
Joey Hasselbach
Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie