0
Posted 6 februari 2018 by Niek Vink in Betacontrole
 
 

Betacontrole: Golem Gates

Je hoort het steeds vaker; diverse ontwikkelaars van een grote studio splitsen af naar een kleinere studio en maken daarna kleinschalige games. Slechts een deel van dit verhaal is echter waar bij Golem Gates. Deze game is het liefdeskind tussen Laser Guided Games en Hollow Earth Inc. Laser Guided Games bestaat uit een aantal ex-medewerkers van Epic Games, de mensen achter onder andere Gears of War. Hollow Earth Games is daarnaast een art studio die vooral aan films gewerkt hebben. Iron Man, Spider-Man: Homecoming en Avengers: Infinity War zijn onder andere projecten waar zij aan gewerkt hebben. Die namen alleen al zorgde ervoor dat ik Golem Gates eens wilde gaan uitproberen. En wat blijkt? Golem Gates kan je absoluut geen kleinschalige game noemen.

Wat zijn Golem Gates überhaupt? In het verhaal zijn dit portalen waar diverse wezens doorheen kunnen komen. Deze wezens zijn jouw vijanden en moeten tegengehouden worden door de zogeheten Harbingers. Deze beschrijving klinkt waarschijnlijk heel vaag en daar is een goede reden voor. Golem Gates is op dit moment namelijk nog in early access, slechts een klein deel van diens verhaalcampaign is nog maar beschikbaar.

Golem Gates

Strategische diepgang creëren

Wat we wel weten is dat het een mix is tussen RTS-gameplay en kaartspellen. Je kunt namelijk een deck opbouwen, waarvan elke kaart staat voor een monster, aanval of passieve kracht. Die kan je vervolgens inzetten op een realtime slagveld om diverse objectives te voltooien. Voorbeelden hiervan zijn het verwoesten van omgevingen of proberen een horde vijanden te zien te overleven. Zie de gameplay als een mix tussen Yu-Gi-Oh en Starcraft.

Uiteraard kan je middels XP nieuwe kaarten vrijspelen, waardoor je langzaam je deck op kan bouwen en sterker kan worden. Om wat strategische diepgang toe te voegen is het ook mogelijk om een kleine set kaarten als ruilkaarten in te stellen. Voor het begin van iedere match kan je dan dat selecte aantal kaarten omwisselen, net genoeg dus om te kunnen variëren in je speelstijl.

Extra energie

Tijdens de RTS-gameplay moet je rekening houden met je Harbinger. Gaat die dood, dan verlies je de ronde. Dood je de vijandelijke Harbinger, dan heb jij juist gewonnen. Ondertussen is het belangrijk om het speelveld te blijven verkennen en bepaalde punten te veroveren. Deze punten geven je extra energie, wat nodig is om nieuwe monsters en vaardigheden te starten. Het is namelijk niet mogelijk om meteen een heel leger aan monsters in te zetten en meteen de vijand te overspoelen. Je energiebalk zal slechts langzaam vullen, waardoor je goed na moet denken welke kaarten je als eerste speelt. Roep je gelijk een aantal monsters op om ten strijde te trekken? Of bouw je juist je verdedigingen eerst op?

De eerste indrukken waren niet geweldig. Ondanks dat er een aantal grote namen achter de game zitten, vond ik de stijl niet heel origineel. Daarnaast waren de omgevingen die al vrij waren niet bijster boeiend. Tot nu toe was het gelimiteerd tot grijze industriële omgevingen waar zelfs Doom 3 nog interessant bij leek.

Silhouetten

Het ontwerp van je monsters was iets beter. Er is duidelijk aandacht gegeven aan hun silhouetten en het feit dat die precies aan moeten geven wat voor soort eenheid het is. De reusachtige lompe robots geven bijvoorbeeld meteen een gevoel van kracht mee, terwijl de hondachtige eenheden snelheid en kwetsbaarheid overbrengen.

Qua content is Golem Gates nog maar een magere ervaring, wat jammer genoeg ook een mager artikel tot gevolg heeft. De gemengde gevoelens bij het spel blijven echter bij mij hangen. Vooral het verhaal is daar een oorzaak van, dat mij niet meteen wist te boeien. Daarnaast hoop ik dat de omgevingen en objectives in de toekomst meer variatie gaan vertonen. De volledige versie zal op 28 maart uit gaan komen, daarna zullen we ongetwijfeld meer gaan weten.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1